۲۷ مرکز مشاوره برای دانش آموزان استثنایی در دوران کرونا راه‌اندازی شد

تهران- ایرنا- رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی از فعالیت ۴۸ مرکز مشاوره و راهنمایی برای دانش آموزان استثنایی در کشور خبر داد و گفت: ۲۷ مرکز مشاوره فقط در یک سال اخیر و در دوران شیوع ویروس کرونا راه اندازی شد.

سید جواد حسینی روز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت دهه مبارک فجر افزود: ۱۹۰ باشگاه پیشکسوتان در نقاط مختلف کشور تاسیس شده تا بازنشستگان آموزش و پرورش استثنایی برای گذراندن اوقات فراغت و تجربه گردانی به عنوان راهنمای بالینی در این باشگاه حضور یابند.

وی یادآور شد: مراکز مشاوره و راهنمایی آموزش و پرورش استثنایی ۲ ویژگی متمایز دارند، نخست خانواده ها در دایره خدمات دهی این مراکز قرار می گیرند و خدمات توانبخشی هم در این مراکز انجام می شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش همچنین گفت: در دولت تدبیر و امید آموزش دانش آموزان استثنایی هفت درصد رشد به همراه داشته است و اجرای طرح تلفیقی فراگیر ۶۶ و نیم درصد افزایش پوشش دانش آموزی داشته است.
حسینی با تاکید بر این که آموزش و پرورش استثنایی به سمت ایاب و ذهاب رایگان بوده است، ادامه داد: حدود ۵۷ درصد هزینه سرویس های ایاب و ذهاب برای دانش آموزان رایگان است.
وی خاطرنشان کرد: در یک سال گذشته همچنین خدمات توانبخشی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه سه درصد افزایش یافته است و ۳۱۱ نفر از دانش آموزان استثنایی در کنکور ۹۹ پذیرفته شدند که این تعداد نسبت به سال گذشته رشد ۱۱ درصدی را نشان می دهد.
۱۷۰ هزار ابزار هوشمند برای آموزش مجازی به دانش آموزان اهدا شد
جانشین وزیر آموزش و پرورش در طرح هدایت همچنین درمورد اجرای این طرح در کشور اظهار داشت: ۱۷۰ هزار تبلت برای آموزش مجازی دانش آموزان نیازمند تهیه شد که بیشترین تبلت های اهدایی به این دانش آموزان از استان خوزستان جمع آوری شده است.
حسینی افزود: ۲۰ هزار ابزار هوشمند مانند تبلت و تلفن همراه اهدایی به دانش آموزان استثنایی است.
وی یادآور شد: پس از شیوع ویروس کرونا یک مثلث راهبردی در آموزش و پرورش هدف گذاری شد که یک ضلع به تداوم آموزش، ضلع دیگر پوشش حداکثری و ضلع بعدی انعطاف حداکثری مورد توجه آموزش و پرورش اختصاص یافت، همچنین برای انعطاف حداکثری آموزش تلویزیونی، بسته های یادگیری و شبکه شاد ایجاد شد.
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: شبکه شاد نمی تواند جایگزین آموزش حضوری شود، این شبکه یک راه برای تداوم آموزش در شرایط خاص  است که عدالت آموزشی، تسهیل برخورد معلمان با خانواده ها و تقویت خودخوانی دانش آموزان از مهم ترین کارکردهای شاد است.
حسینی یادآور شد: سازمان آموزش و پرورش استثنایی در دوران شیوع ویروس کرونا با همکاری صدا و سیما زبان اشاره را به تلویزیون برد و ظرفیت گویاساز در فضای مجازی و بستر شاد را برای دانش آموزان با نیازهای ویژه ایجاد کرد.
وی با تاکید بر این که اپلیکیشن آموزش و پرورش استثنایی تا ۲۵ بهمن ماه برای تداوم آموزش راه اندازی می شود، ادامه داد: در حال حاضر ۷۲ درصد دانش آموزان استثنایی و تمام مدارس استثنایی و معلمان این مدارس در شبکه شاد فعال هستند.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی خاطرنشان کرد: سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی کشور هزار و ۷۳۴ مدرسه کار- تعلیم و تربیت با بیش از ۱۵۰ هزار دانش‌آموز با نیازهای ویژه دارد که با تاسیس مراکز ویژه یادگیری برای دانش‌آموزان عادی خدمات رسانی انجام می شود.
وی افزود: این مدارس همگی پس از سال ۱۳۷۰ تاسیس شده اند و از آنها می توان به عنوان خدمات دوره انقلاب اسلامی یاد کرد. همچنین میزان پوشش تحصیلی در این دوره بیش از ۱۷ درصد افزایش یافت.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی خاطرنشان کرد: هرچند تراکم دانش‌آموزان با نیازهای ویژه کمتر از دانش‌آموزان عادی در کلاس‌هاست اما هزینه‌ها و تجهیزات موردنیاز برای آنها پنج تا ۱۰ برابر بیشتر از دانش‌آموزان عادی است.
حسینی درباره طرح خشت تا بهشت گفت: صد و سی و دومین مدرسه از این طرح هم کلنگ زنی و ۷۶ مدرسه تاکنون افتتاح شده است. امروز فقط ۱۴۵ مدرسه در حال احداث وجود دارد.
وی افزود: ۲۱۰ مدرسه در نظام آموزش و پرورش استثنایی کم‌تر از حد نیاز بود که بیشتر از ۶۰ درصد مدارس تاکنون تامین شده اند.
معاون وزیر آموزش و پرورش همچنین به تجهیزات جدید در سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: ایجاد مراکز تشخیصی و توانبخشی از برنامه‌های سازمان بود که چهارمین مرکز نیز طی روزهای اخیر افتتاح شد.
حسینی یادآور شد: همچنین مدارس نابینایان و پارک تحرک و جهت یابی برای دانش‌آموزان نابینا تاسیس می‌شود که تا اول مهر سال آینده ۲۰ پارک راه‌اندازی می شود.
وی تعداد اتاق‌های چندحسی برای دانش‌آموزان استثنایی را ۱۰ اتاق عنوان کرد و ادامه داد: همچنین سالن شبیه ساز چندحسی مبتنی بر هوش مصنوعی به همت متخصصان کشورمان تاسیس شده است تا الگویی برای کشور باشد.
رییس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی از تاسیس پنج اردوگاه ویژه دانش‌آموزان استثنایی خبر داد و گفت: مناسب سازی مدارس برای دانش‌آموزان استثنایی در دستور کار سازمان است که تا امروز هزار و ۲۹۶ مدرسه در کشور مناسب‌سازی شده است.
حسینی افزود: همچنین محتوای هزار کتاب درسی مناسب سازی شده است. ۱۱ هزار دانش‌آموزان با نیازهای ویژه درس‌های مهارتی را می‌گذرانند که رقم خوبی در این بخش است.
وی خاطرنشان کرد: در سال ۹۹ سه بسته تحولی براساس اهداف سند تحول بنیادین مناسب‌سازی شده است که مدرسه انطباقی، مداخلات بهنگام طلایی و مشارکت‌های اجتماعی نام دارند که ۹۳ درصد برنامه‌های این بسته‌ها نیز نوآورانه است.

خبرنگار: مهرنوش خانزائی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha