راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال؛ بهره‌برداری انقلابی از فضای مجازی

تهران- ایرنا- دستیار محتوایی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به ظرفیت مجازی ایجادشده برای راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال گفت: راهپیمایی مجازی ۲۲ بهمن فرصتی است تا نیروهای انقلابی را ترغیب کنیم در فضای مجازی حضور خود را اعلام کنند.

ویروس کرونا در یک سال گذشته باعث تغییر سبک زندگی مردم جهان شده و نه تنها در اقتصاد و معیشت مردم که در امور فرهنگی و سیاسی کشورها نیز تاثیر داشته است. یکی از این تغییرات، راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال است. چه کسی فکر می کرد راهپیمایی میلیونی مردم ایران در شهرها و شهرستان ها تغییر کند. یعنی آن شور و اشتیاقی که مردم برای آمدن به خیابان های انقلاب و آزادی داشتند باید به فضای مجازی انتقال پیدا کند و فقط موتورسواران و خودروسواران می توانند از روی موتور و داخل خودرو شادی خود را با تکان دادن پرچم سه رنگ ایران و نمادهای انقلابی نشان دهند و یا با نمایش شعارهایی فریاد مرگ بر آمریکا و رژیم صهیونیستی سر دهند.

دست تقدیر اینگونه رقم زد که اگر امکان حضور در راهپیمایی ۲۲ بهمن به خودرو و موتور و دوچرخه محدود شده ولی فضای مجازی فرصتی را فراهم کرده تا به شکلی دیگر حضور خود را در تاریخ انقلاب ثبت کنیم. امسال راهپیمایی مجازی جایگزین راهپیمایی فیزیکی شده و هر ایرانی می تواند با زدن چند دگمه وفاداری خود را به انقلاب و آرمان های امام (ره) اعلام کند و حتی ضمن انتخاب شعار و پوستر، هر بند قطعنامه را که بیشتر می پسندد، انتخاب کند.

برای شرکت در راهپیمایی مجازی دو راه وجود دارد. یکی پایگاه اطلاع رسانی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی و دیگری سازمان فضای مجازی سراج و در هر یک از این پایگاه ها نحوه ثبت اطلاعات مربوط به شعارها و پوستر و حضور در راهپیمایی اعلام شده است. 

حجت الاسلام محمد طهماسبی دستیار محتوایی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی معتقد است تجربه راهپمیایی مجازی را تاکنون نداشته ایم و از یک نگاه فرصت خوبی است تا عرصه فضای مجازی را به عرصه انقلاب تبدیل کنیم.

در فضای حقیقی و عمومی همیشه دیده ایم هر وقت نیاز بوده انقلابیون در صحنه هستند. همه ساله در راهپیمایی ۲۲ بهمن یا ۹ دی یا حتی در تشییع پیکر حاج قاسم سلیمانی دیدیم سیل خروشان مردم چگونه حضور یافته اند ولی یک مقداری فضای مجازی را رها کرده ایم و آنگونه که باید در اختیار انقلاب قرار نگرفته است. راهپیمایی مجازی ۲۲ بهمن فرصتی است تا نیروهای انقلابی را ترغیب کنیم در فضای مجازی حضور خود را اعلام کنند.

طهماسبی اضافه کرد: گاهی در برخی کانال ها و سایت ها می بینیم که یک هجوم سازماندهی شده برای حمله به ارزش ها صورت می گیرد و هزاران نفر هستند که مزدور تولید محتوا به زبان فارسی در فضای مجازی هستند. اینها به گونه ای فضا را نشان می دهند که گویی در فضای مجازی انقلابی وجود ندارد و اکثریت کسانی دیگر هستند. یعنی یک نفر می تواند خود را به جای هزاران نفر جا بزند. اگر نیروهای انقلابی در فضای مجازی حضور داشته باشند و درباره هر مطلبی نظر دهند، با چنین فضاسازی های مقابله خواهد شد.

: این راهپیمایی شاید یک رزمایش و آمادگی برای ورود به عرصه فضای مجازی توسط انقلابیون باشد تا بروز و ظهور خود را نشان دهند.

طهماسبی با اشاره به کوتاهی های صورت گرفته در راه اندازی و تقویت شبکه های اجتماعی ایرانی گفت: ما باید در زمینه فضای مجازی زمین بازی را در اختیار خودمان بگیریم. مثلا اینستاگرام یکی از شبکه های اجتماعی است که اگر اشاره ای به سلیمانی کنید، پست شما را حذف می کند و اگر تکرار کنید، صفحه شما را حذف خواهد کرد و این سوال مطرح است که تا چه زمانی باید در این عرصه بازی کنیم.

وی تاکید کرد: ما باید بتوانیم یک پیام رسان برای مردم آزاده دنیا راه اندازی کنیم که هر کس احساس کند اگر بخواهد حرف های جدید بشنود بتواند از این پیام رسان استفاده کند و حتی باید بتوانیم به عنوان رقیب پیام رسان های خارجی بستری را فراهم کنیم که مردم دنیا بتوانند از آن استفاده کنند.

طهماسبی افزود: یکی از اشتباهات این بود که ابتدا اعلام شد تلگرام را می خواهیم کاملا ببندیم به گونه ای که با فیلتر شکن هم نتوان وارد شد، لذا نیروهای انقلابی آن عرصه را ترک کردند، بعد که نیروهای انقلاب خارج شدند، دیدیم با فیلتر شکن امکان ورود هست؛ اگر تصمیم به فیلتر گرفته می‌شود، چرا اینگونه؟ البته شورای عالی فضای مجازی باید تصمیم گیری کند ولی در عرصه هایی که امکان حضور داریم باید به عنوان عرصه نبرد حضور پیدا کنیم و رهبر معظم انقلاب فرمودند که تبلیغ وظیفه همگانی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha