۲۱ بهمن ۱۳۹۹، ۱۳:۵۳
کد خبرنگار: 1261
کد خبر: 84223887
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

قرارداد ساخت سد «شاه توت» بین هند و افغانستان امضاء شد

کابل - ایرنا - وزیران خارجه افغانستان و هند قرارداد ساخت سد «شاه توت» در جنوب غرب شهر کابل را امضاء کردند، سدی که هزینه ۲۳۶ میلیون دلاری آنرا هند پرداخت می کند.

به گزارش ایرنا، «محمدحنیف اتمر» و «جی شنکر» وزیران امور خارجه افغانستان و هند امروز سه شنبه در حضور رئیس جمهوری های دو کشور از طریق ویدئو کنفرانس قرارداد ساخت این سد را امضاء کردند، سدی که قرار است طی ۳ سال آینده تکمیل و مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

براساس این گزارش، این سد بر مسیر رودخانه ای که از استان لوگر به طرف کابل می آید در منطقه ای به نام «تنگی للندر» ساخته می شود و طبق برآورد دولت افغانستان بیش از ۱۵۰ میلیون مترمکعب آب در آن ذخیره و ۴ هزار هکتار زمین از طریق آن آبیاری خواهد شد.

همچنین قرار است از این سد برای تقویت آبهای زیرزمینی کابل استفاده شود و لذا بیش از ۲.۵ میلیون نفر از ساکنان کابل از این سد برای آب آشامیدنی استفاده خواهند کرد.

براساس این قرار داد، این بند ۱۳۳ متر ارتفاع و ۶۰ متر عرض دارد که کار ساخت آن، در مدت ۳ سال تکمیل خواهد شد.

هند یکی از بزرگترین کمک کننده‌های به افغانستان به حساب می آید که طی ۲۰ سال گذشته میلیاردها دلار به دولت این کشور کمک کرده است و پیش از این هم سد «سلما» را با هزینه ۳۰۰ میلیون دلار در استان هرات و ساختمان مجلس نمایندگان این کشور را نیز ساخته است.

پیش از امضای قرارداد این سد، رئیس جمهوری افغانستان و نخست وزیر هند از طریق ویدئو کنفرانس سخنرانی کردند و رئیس جمهوری افغانستان از کمک‌های سخاوتمندانه هند برای افغانستان از جمله کمک ۵۰۰ هزار دُز واکسن کرونا که روز یکشنبه به کابل رسید، تشکر و قدردانی کرد.

دولت افغانستان طی ۱۵ سال گذشته تلاش‌های زیادی برای ساخت سد در مناطق مختلف این کشور انجام داده است که اکنون سد «کمال خان» در استان نیمروز در حال آبگیری بوده و سد کجکی نیز بر روی رودخانه هیرمند در استان هلمند افغانستان در حال ساخت است.

چند روز پیش نیز اداره تنظیم افغانستان اعلام کرد که تا ۴۰ روز آینده سدهای "شاه" و "عروس" در شهرستان «شکردره» کابل به آبگیری خواهند رسید و همچنین سدی دیگری نیز در استان فراه در حال ساخت است.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha