عرضه طیور در بازارهای هفتگی میاندوآب‌ ممنوع شد

مهاباد- ایرنا- رییس شبکه دامپزشکی میاندوآب‌ با اشاره به اینکه میادین دواب می‌تواند کانون شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان باشد، گفت: تا اطلاع ثانوی عرضه و کشتار هرگونه طیور بومی و صنعتی در بازارهای هفتگی این شهرستان ممنوع است.

مهدی فتاحی روز پنج‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان یک بیماری حاد ویروسی و در برخی مواقع مشترک بین انسان و پرندگان است، اظهار داشت: این تصمیم که یک اقدام پیشگیرانه در گسترش و شیوع بیماری بوده و با توجه به شیوع آن در برخی استان‌ها اتخاذ شده است.  

وی با اشاره به اینکه گاهی بروز و شیوع این بیماری منجر به صدمات جبران ناپذیر اقتصادی و حتی تهدید سلامت جمعیت انسانی می‌شود، افزود: اداره دامپزشکی با همکاری شبکه بهداشت و درمان و همچنین بهورزان مستقر در روستاها در صورت گزارش هرگونه تلفات مشکوک در طیور بومی به پایش و نمونه‌برداری از آن اقدام خواهند کرد.

رییس شبکه دامپزشکی میاندوآب‌ اضافه کرد: تاکنون از پنج واحد روستایی طبق گزارش شبکه‌ بهداشت و درمان تلفاتی مشاهده شده است که نمونه‌برداری های لازم انجام گرفته ولی خوشبختانه مورد مثبتی از بیماری مشاهده نشد.

وی با اشاره به ارتباط شیوع بیماری با خرید و فروش پرندگان از بازارهای هفتگی اظهار داشت: شهروندان باید در این راستا از خرید هرگونه پرنده زنده اعم از بومی و صنعتی در راستای حفظ سلامت عمومی جامعه در بازارهای هفتگی و افراد ناشناس خودداری کنند.

فتاحی، همچنین از مردم خواست مرغ مصرفی خود را به صورت بسته‌بندی و تولید شده از کشتارگاه‌های صنعتی تحت نظارت اداره دامپزشکی تهیه کنند.

ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان یک ویروس سرمادوست است و احتمال شیوع آن در فصل سرد سال (پاییز و زمستان) وجود دارد.

میاندوآب‌ با بیش از ۲۷۷ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده‌ و در چهار روز هفته در آن بازارهای هفتگی دایر است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha