تشدید مخالفت‌های مردمی با کودتا در میانمار

تهران – ایرنا –مخالفت های مردمی با کودتای نظامی در میانمار از امروز(شنبه) با برگزاری اعتراضها و تشکیل گروههای خودجوش برای جلوگیری از بازداشت فعالان ضد کودتا افزایش یافت .

به گزارش ایرنا به نقل از رسانه های خارجی ( کانال خبری آسیا و شبکه الجزیره ) ، اقدام ارتش میانمار در تصاحب قدرت که به دموکراسی یک دهه‌ای در این کشور پایان داد ، موجی از خشم و واکنش‌ها را در در شهرهای این کشور بدنبال داشته است.روز جمعه صدها هزار تن از معترضان و طرفداران دموکراسی برای مخالفت با کودتا به خیابان‌ها آمدند و برخی از حامیان سوچی هم با نیروهای امنیتی درگیر شدند. 

نیروهای نظامی از زمان بازداشت سوچی و دستیاران ارشد او ، دستگیری فعالان مدنی مخالف کودتا را شدت بخشیده اند.

شماری از مخالفان کودتا پس از انتشار احتمال  آغاز موج جدید بازداشت ها با زیرپا گذاشتن مقررات منع رفت و امد شبانه در خیابان ها تجمع کردند.

گروهی از معترضان در شهر "پاتین"به دنبال انتشار شایعه ای مبنی بر احتمال بازداشت "تان مین هوت" یکی از پزشکان محبوب این شهر در مقابل بیمارستان تجمع کردند.

 دکتر "تان مین هتوت" با بیان اینکه همچنان در نافرمانی مدنی شرکت می کند گفت که اگر مشکلی داشته باشد از مردم کمک می گیرد.

تعدادی از مردم شهر "یانگون "همچنان در حال سازماندهی گروههای مردمی برای مقابله با بازداشت فعالان اجتماعی هستند.

مقام سازمان ملل: میانمار از گلوله جنگی علیه معترضان استفاده می‌کند

از زمان کودتای هفته گذشته نظامیان میانمار ،تاکنون بیش از ۳۲۰ تن بازداشت شده‌اند و در همین حال شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در یک نشست اضطراری در ژنو خواستار آزادی تمام بازداشتی‌ها و بازگرداندن قدرت به دولت سوچی شد. یک محقق حقوق بشری سازمان ملل هم با اشاره به "گزارش‌ها و مدارک تصویری" از کاربرد گلوله جنگی علیه معترضان ضدکودتا در میانمار ،‌از شورای امنیت سازمان ملل خواست که اعمال تحریم علیه رهبران کودتا را مد نظر قرار دهد. 

اظهارات "توماس اندروز" در نشست روز جمعه شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو یک روز پس از آن مطرح شد که آمریکا تحریم‌هایی را علیه نظامیان ارشد میانمار اعمال کرد. 

این نهاد سازمان ملل که ۴۷ عضو دارد همچنین قطعنامه پیشنهادی بریتانیا و اتحادیه اروپا را تصویب کرد که در آن از نظامیان میانمار خواستار آزادی سوچی و پایان خشونت علیه معترضان شده است. اما تصویب اجماعی و بدون رای‌گیری این  قطعنامه توسط روسیه و چین رد شد.

 "چن شو" نماینده چین گفت "آنچه در میانمار روی داده است مسائل داخلی این کشور است" .  مواضع چین و روسیه موجب کاهش احتمال تحریم‌های سازمان ملل علیه میانمار در کنار تحریم‌های یکجانبه آمریکا شده است.

انگلیس اعلام کرده که این کشور نیز تحریم میانمار را بررسی می‌کند.قانونگذاران اتحادیه اروپا هم خواستار اقدام شده‌اند. 

"ندا الناشفی" معاون کمیسیر عالی حقوق بشر سازمان ملل گفت  "جهان نظاره‌گر تحولات میانمار است" .

وی افزود:بازداشت سوچی و "یو وین مینت" رئیس جمهور و صدها تن دیگر توسط رهبران کودتا با انگیزه سیاسی انجام شده است. 

ارتش میانمار بیش از ۲۳ هزار زندانی را عفو کرد 

در همین حال همزمان با ادامه و گسترش تظاهرات ضد کودتا ، ارتش میانمار روز جمعه بیش از ۲۳ هزار زندانی را مورد عفو قرار داد و ژنرال مین آنگ هلانگ از مردم خواست که "برای دفاع از دموکراسی با ارتش همکاری کنند" . عفو و آزادی زندانیان به مناسبت "روز اتحاد" و یکپارچه شدن کشور انجام شد اما حامیان سوچی به درخواست نظامیان برای توقف تجمعات و تظاهرات اعتنایی نکرده‌اند. 

بر اساس گزارش‌های منتشر شده ، صدها هزار تن از مردم در تظاهرات سراسری در میانمار شرکت کرده‌اند و این تظاهرات تا حد زیادی مسالمت آمیز برگزار شده اما ماموران پلیس از گاز اشک‌آور ، ماشین‌های آب‌پاش و گلوله‌های پلاستیکی برای متفرق کردن معترضان استفاده کرده‌اند.

در شهر "نای پی دا" پایتخت میانمار دستکم  دو نفر بر اثر شلیک گلوله پلیس مجروح شدند که یکی از آنها یک زن ۲۰ ساله در بخش مراقبت‌های ویژه بستری و به نماد مخالفت با حکومت نظامی تبدیل شده است.

ماموران همچنین با گلوله‌های پلاستیکی اقدام به متفرق کردن تجمع روز جمعه دانشجویان در شهر بندری "مالامینه" کردند که در این اقدام نیز چندین تن از معترضان زخمی شدند.

از سوی دیگر ، روزنامه حکومتی "گلوبال نیولایت آو میانمار" امروز شنبه گزارش داد که حامیان ارتش هم در مناطق مختلف کشور اقدام به تجمع و راهپیمایی کرده‌اند . "مین آنگ هلانگ"‌ فرمانده ارتش به کارکنان دولتی اعتصاب کننده هشدار داده که به سر کارهای خود بازگردند و رژیم جدید همچنین یک خط تماس ویژه برای گزارش شرکت کارکنان دولت در تظاهرات ایجاد کرده است.

این درحالی است که انتقادهای جهانی و مخالفت‌های داخلی تا کنون تاثیری بر اقدامات نظامیان در میانمار نداشته است. آنها کودتا در میانمار را با ادعای تقلب گسترده در انتخابات پارلمانی آبان ماه توجیه می‌کنند که حزب "اتحادیه ملی دموکراسی" سوچی در آن پیروزی گسترده‌ای کسب کرده بود.

آمریکا هفته گذشته تحریم‌هایی علیه مقامات ارشد نظامی میانمار اعمال کرد اما متحدان سنتی نیروهای مسلح میانمار شامل چین و روسیه ، انتقادهای بین‌المللی علیه کودتای میانمار را به عنوان مداخله در امور داخلی این کشور رد کرده‌اند. آنگ‌ سان سوچی از زمان بازداشت در مدت نزدیک به دو هفته گذشته مشاهده نشده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha