تولید تله‌تئاتر از مجالس تعزیه جوانان و نوجوانان استان‌ها

ساری - ایرنا - مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری از اعلام آمادگی این مرکز برای تولید تله‌تئاتر از مجالس تعزیه‌خوانی جوانان و نوجوانان مازندران برای پخش از شبکه تلویزیونی امید خبر داد.

به گزارش ایرنا، کوروش زارعی یکشنبه شب در نشست با تعدادی از هنرمندان و فعالان هنرهای نمایشی مازندران که در حاشیه مراسم اختتامیه شانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر بومی تیرنگ برگزار شد، با تأکید بر ضرورت حمایت از نمایش‌های آیینی، تعزیه و نقالی در مازندران، گفت: این آمادگی وجود دارد که از مجالس تعزیه‌خوانی جوانان و نوجوانان مازندران برای تولید تله‌تئاتر با حمایت این مرکز اقدام شود.

وی اظهار کرد : خوشبختانه رئیس حوزه هنری مازندران پیگیری خوبی در استان برای ایجاد پایگاه و دفتر تعزیه انجام داد و مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری کشور نیز پشتیبانی‌های لازم را خواهد داشت. با معرفی گروه‌های فعال توسط دفتر استانی ، پس از بررسی فیلم اجرای این هنرمندان و فراهم شدن زمینه حضور گروه‌ها در تهران امکان ضبط اجراهای با کیفیت و پخش از شبکه امید وجود دارد.

به گفته این مسئول، مرکز هنرهای نمایشی طی ماه‌های اخیر امکاناتی مانند سالن، اقامتگاه و آشپزخانه برای حضور و اقامت گروه‌ها و نمایشگران در مرکز به منظور حضور برای ضبط تله‌تئاتر یا شرکت در جشنواره‌ها را فراهم کرده است.

این مسئول خاطرنشان کرد: تعزیه هنر اصیل ایرانی است و همچون اپرا برای غربی‌ها، این پدیده فرهنگی برای ما نیز از اعتبار بالایی برخوردار است و بارها اثبات شده که قابلیت بالایی برای معرفی به محافل هنری معتبر جهانی دارد.

زارعی خاطرنشان کرد: جشنواره یکی از بسترهای حمایت از هنرمندان نمایش است و با همین نگاه در تلاش هستیم جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد را پس از دوران کرونا دوباره در سطح ملی و استانی برگزار کنیم و در اولین فرصت پس از دوران کرونا ضبط تله‌تئاترهایی در سطح گسترده با نگاهی ویژه به استان‌های فعال و گروه‌های استانی آغاز شود.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری ایران با تأکید بر لزوم توجه بیشتر به ظرفیت‌های هنری و فرهنگی در استان‌ها از سوی هنرمندان و مدیران استانی، خاطرنشان کرد: توجه به بوم و فرهنگ مناطق از نکات حائز اهمیتی است که باید مورد توجه هنرمندان قرار گیرد. تصور فعالان هنرهای نمایشی در استان‌ها بر این نباشد که همه چیز در تهران می‌گذرد. قطعا رویدادها و خرده‌فرهنگ‌ها و نیازهای انسانی و زیست‌بوم در شهرستان‌ها مصدر داستان‌هایی است که به نمایش‌های جذاب ختم خواهد شد.

زارعی ضمن قدردانی از تلاش هنرمندان و استمرار فعالیت در شرایط مختلف با اشاره به حفظ ارزش‌ها و منزلت انسانی در نمایش گفت: در بسیاری از آثار کلاسیک و متون برجسته غربی هم نویسندگان اغلب سعی در رعایت آداب و اخلاق دارند. ولی متاسفانه در برخی از اجراهای نمایشی امروز ما، دیالوگ‌های ناپسند شنیده می‌شود. به ضرورت داستان می‌توان از جایگزین‌هایی استفاده کرد که کلیت نمایش در نهایت اثری به دور از بداخلاقی باشد.

وی همچنین در پاسخ به هنرمندی که خواستار برگزاری دوره‌های آموزشی حرفه‌ای در استان‌ها بود اظهار کرد: ما در سال آینده بنا به درخواست واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری مازندران قطعاً کارگاه‌هایی را با حضور استادان برجسته برگزار خواهیم کرد و برونداد نشست‌ها در صورت داشتن استانداردهای لازم برای چاپ حمایت خواهند شد. پیش از این نیز برخی متون تولید شده در طرح‌های این مرکز منتشر شد که می‌توان به بیش از ۶۰ اثر کوتاه و ویژه بچه‌های مسجد حوزه هنری که توسط نویسندگان برجسته، فعال و پیشکسوت کشور آماده شد اشاره کرد. این آثار دستمایه خوبی برای تولید آثار نمایشی هستند و قطعا دفتر هنرهای نمایشی حوزه هنری  در استان‌ها از این آثار حمایت خواهد کرد.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با اشاره به برگزاری جشنواره تیرنگ در مازندران نیز گفت: از حوزه هنری مازندران بابت برگزاری مستمر جشنواره تئاتر تیرنگ سپاسگزاریم و درخواست داریم این جشنواره را که شاخص  و نشان مازندران است همواره برگزار کرده و ما نیز از تمام توان برای حمایت اقدام خواهیم کرد. 

در این نشست سید مصطفی موتورچی مسئول دفتر تئاتر بچه‌های مسجد مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری نیز حضور داشت و هنرمندان حاضر در جلسه درباره مسائلی از جمله وضعیت جریان تئاتر بچه‌های مسجد و چاپ متون نمایشی، حمایت نمایش‌های حوزه هنری و مسائل بحث و تبادل نظر کردند.

رونمایی از دو کتاب از تولیدات حوزه هنری مازندران نیز بخشی از این نشست بود که با حضور مدیر مرکز هنرهای نمایشی انجام شد. کتاب «چرخ دل» شامل ۱۰ طومار نقالی عاشورایی ویژه نوجوانان به قلم علی عظیمی هنرمند هنرهای نمایشی، نقالی و تعزیه‌خوانی مازندران و کتاب نمایشنامه «یاغی‌های عاشق» نوشته سینا دلشادی که بر اساس یک داستان بومی متعلق به فرهنگ مازندران نوشته شده در پایان این نشست رونمایی شدند.

مراسم اختتامیه شانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر بومی تیرنگ عصر امروز در سالن آمفی‌تئاتر شهید هادی باغبانی حوزه هنری مازندران با حضور محدود هنرمندان برگزار شد و نمایشنامه‌های «میراشکار» به نویسندگی بهناز دوستی، «کسی در گور می‌گرید» نوشته محمد فخرایی مطلق، «سرخ‌او» اثر مهیار هزارجریبی و «میان‌بر» به نویسندگی سجاد بحری بدون اولویت در رتبه به عنوان چهار نمایشنامه برتر این دوره از شانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر بومی تیرنگ معرفی شدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha