۲۸ بهمن ۱۳۹۹، ۷:۴۶
کد خبرنگار: 957
کد خبر: 84229764
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

فجر ۴۲ و بهره‌برداری از طرح‌های امیدبخش در کردستان

سنندج - ایرنا - دهه فجر امسال که مردم ایران چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را جشن گرفتند، برای مردم کردستان پربارتر از سال‌های قبل بود و افتتاح و کلنگ‌زنی چندین پروژه مهم در بخش‌های آب، برق، گازرسانی، کشاورزی و مسکن نویدبخش آینده‌ای روشن برای این خطه از ایران اسلامی است.

به گزارش ایرنا، کردستان اگرچه در زمره استان‌های کمتر توسعه یافته است اما در سال‌های اخیر اقدامات بسیار خوبی در بخش‌های مختلف از جمله حوزه آب، کشاورزی و گازرسانی در این استان انجام شد و به مناسبت‌های مختلف طرح‌هایی در این بخش‌ها به بهره‌برداری رسید.

در دهه فجر امسال نیز پروژه‌های مهمی در این حوزه‌ها در کردستان افتتاح یا کلنگ‌زنی شد که به طور قطع تاثیر قابل توجهی در زندگی و اقتصاد مردم استان خواهد داشت، همچنانکه با افتتاح ۲۱۶ طرح کشاورزی برای ۲۵۲ نفر اشتغال ایجاد شد.

به مناسبت گرامیداشت چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب، با تلاش همه دستگاه‌ها، ۹۶۰ پروژه در بخش اقتصادی و عمرانی در این استان با ۱۸ هزار و ۴۵۰ میلیارد ریال هزینه شده به بهره‌برداری رسید.

 از این تعداد، ۶۱۴ پروژه در بخش عمرانی و ۲۴۶ پروژه هم در حوزه اقتصادی به بهره‌برداری رسید و با افتتاح این طرح‌ها یک هزار و ۵۳۳ نفر به صورت مستقیم مشغول بکار خواهند شد.

یکی از بخش‌های مهم که همواره برای مردم کردستان حیاتی و از اهمیت زیادی برخوردار بوده، حوزه آب است. در دولت تدبیر و امید ۳۰ هزار میلیارد ریال در حوزه آب در این استان سرمایه گذاری شده است که نشان از توجه دولت به کردستان دارد.

در سه سال گذشته پروژه‌های متعدد آبی در کردستان افتتاح شده که ۶۰ درصد آن مربوط دولت‌های یازدهم و دوازدهم بوده است.

هفت طرح صنعت آب و برق در کردستان به بهره‌برداری رسید

اما همزمان با اولین روز از چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، هفت طرح صنعت آب و برق در کردستان با ۶۷۶ میلیارد تومان اعتبار و به دستور رییس جمهوری به بهره‌برداری رسید.

آیین بهره‌برداری از این طرح‌ها به صورت ویدیو کنفرانس با دستور دکتر روحانی و وزیر نیرو و با حضور قاسم تقی‌زاده خامسی معاون آب و آبفای وزیر نیرو، استاندار کردستان و در قالب هفته سی و نهم پویش "هر هفته_الف_ب_ایران" برگزار شد.

افتتاح سد مخزنی رمشت و شبکه زهکشی آن

افتتاح ساختمان سد مخزنی رمشت مهمترین طرحی بود که دهه فجر در کردستان به بهره‌برداری رسید. این سد چهل و نهمین سد در دولت تدبیر و امید است که افتتاح شد. برای این پروژه ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است و با افتتاح آن تعداد سدهای کردستان به ۱۹ مورد افزایش یافت.

زمان آغاز اجرای این طرح سال ۱۳۸۸ بوده و هدف از اجرای این سد تامین آب شهر موچش و اراضی کشاورزی پایین دست روستای رمشت، محمدآباد و مارنج است.

سد رمشت از نوع خاکی همگن بر روی رودخانه رمشت از سرشاخه‌های سیروان، ارتفاع سد ۳۰.۷ متر، طول تاج ۴۳۱ متر، عرض تاج در بالاترین نقطه هفت متر و حجم کل مخزن ۵.۸ میلیون مترمکعب است.

ساختمان شبکه آبیاری و زهشکی سد رمشت نیز دیگر طرحی بود که با حضور معاون وزیر نیرو به بهره‌برداری رسید.

برای اجرای این طرح که سال ۱۳۸۹ شروع و ۵۶۳ هکتار از اراضی روستای رمشت، محمدآباد و مارنج را تحت پوشش قرار می‌دهد، ۱۵ میلیارد تومان هزینه شده و برای ۵۰۰ نفر اشتغال مستقیم ایجاد می‌کند.

لوله‌گذاری با لوله سایز ۷۰۰ میلیمتر به طول یک هزار و ۴۰۰ متر و لوله‌گذاری با لوله پلی اتیلن از سایز ۱۶۰ تا ۷۱۰ میلیمتر به طول هشت هزار و ۱۰۶ کیلومتر، از اقدامات انجام شده برای اجرای این طرح است.

افتتاح بخشی از شبکه پایاب سد گاران

افتتاح بخشی از شبکه واقع در نواحی عمرانی یک و ۲ مریوان در قالب شبکه آبیاری و زهکشی گاران، یکی از این طرح‌ها بود که برای اجرای آن یک هزار و ۳۲۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

طرح شبکه آبیاری و زهکشی گاران در مجموع ۸۵ درصد پیشرفت دارد و سال ۸۱ عملیات آن آغاز شد و برای تامین آب اراضی کشاورزی پایاب سد گاران به مساحت کلی چهار هزار و ۵۵۶ هکتار شامل واحدهای عمرانی اول و دوم(یک هزار و ۹۰۰ هکتار)، واحد عمرانی سوم (یک هزار و ۵۶ هکتار) و جنوب دریاچه زریوار(یک هزار و ۶۰۰ هکتار) در نظر گرفته شده که بخشی از ناحیه عمرانی یک و ۲ به مساحت یک هزار و ۱۰۰ هکتار به بهره‌برداری رسید.

آبرسانی به شهر سقز

همچنین طرح آبرسانی به شهر سقز از سد چراغ ویس( تصفیه‌خانه شماره ۲ سقز) که یک هزار میلیارد ریال برای آن هزینه شده به بهره‌برداری رسید. این طرح که سال ۱۳۸۹ شروع شده است، ۷۸ درصد پیشرفت دارد و مدول اول آن افتتاح شد.

هدف از اجرای آن، انتقال و تصفیه آب خام ذخیره شده در پشت دریاچه سد چراغ ویس به میزان ۳۳ میلیون مترمکعب در سال برای تامین آب شرب ۱۴۰ هزار نفری شهر سقز تا افق ۱۴۲۵ است.

این تصفیه‌خانه ظرفیت تصفیه ۶۰۰ لیتر بر ثانیه با فرآیند متعارف در ۲ مدول اجرایی را دارد. احداث خط انتقال آب خام و تصفیه شده به میزان ۳۱.۵ کیلومتر و احداث یک مخزن یک هزار مترمکعبی و ۲ مخزن پنج هزار مترمکعبی با ظرفیت تامین آب یک هزار لیتر در ثانیه از اقدامات انجام شده برای اجرای این طرح است.

افتتاح تصفیه‌خانه فاضلاب کامیاران

طرح تصفیه‌خانه فاضلاب شهر کامیاران هم با اعتباری به میزان ۴۵ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید که با افتتاح این پروژه جمعیت ۸۷ هزار نفری شهر کامیاران زیر پوشش قرار می‌گیرد.

تصفیه خانه فاضلاب کامیاران با ظرفیت تصفیه ۱۲ هزار و ۸۴۰ مترمکعب فاضلاب در شبانه روز طراحی و سیستم تصفیه در آن از نوع MLE و طول شبکه و خط انتقال اجرا شده در این طرح ۹۱ کیلومتر است.

در حال حاضر جمعیت شهر کامیاران بیش از ۷۶ هزار نفر و تعداد انشعابات فاضلاب نیز بیش از ۲۰ هزار فقره انشعاب است که با به مدار آمدن تصفیه خانه فاضلاب این شهر، تعداد تصفیه خانه‌های فاضلاب استان به ۱۰ واحد( ۹ تصفیه خانه فاضلاب شهری و یک تصفیه خانه فاضلاب روستایی) خواهد رسید.

این طرح اهداف مختلفی را در حوزه اقتصادی و اجتماعی دنبال می کند که از جمله اهداف اجتماعی آن می توان به حفاظت از محیط زیست و جلوگیری از آلودگی منابع آب خاک و هوا، ارتقاء سطح بهداشت و سلامت عمومی، جلوگیری از آلودگی سفره آبهای زیرزمینی، جلوگیری از مصرف فاضلاب خام جهت کشاورزی و بهبود مسائل زیباشناختی سطح شهر، اشاره کرد.

در حوزه اقتصادی نیز اثرات اجرای طرح تصفیه خانه فاضلاب شهر کامیاران، افزایش رفاه عمومی و سطح زندگی، تبدیل هزینه های سنگین درمان به هزینه های اندک پیشگیری، تزریق پساب به آبخوان های اطراف برای تغذیه سفره آبهای زیرزمینی، تبدیل آب از چرخه یکبار مصرف و مخرب به چرخه چندبار مصرف و سازنده، درآمدزایی و ایجاد اشتغال و ایجاد زمینه توسعه آینده شهر است.

۲ طرح نیروگاه مقیاس کوچک ۱۴ مگاواتی مریوان و سه پروژه پست و شبکه انتقال فوق توزیع برق کردستان با هدف تامین و شبکه پایدار برق با یک هزار و ۳۰ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید.

پست ۲۳۰ کیلوولت کامیاران، پست ۶۳ کیلوولت سرنجیانه، پست ۶۳ کیلوولت مریوان، طرح‌های ذکر شده است که افتتاح شد.

آغاز بکار ۲ طرح حوزه آب در سنندج

در چهارمین روز از گرامیداشت دهه فجر هم با حضور معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه عملیات اجرایی سامانه انتقال آب از سد آزاد به تصفیه‌خانه آب سنندج و فعالیت واحد ازن‌زنی تصفیه خانه آب شماره یک این شهر آغاز شد.

سد قشلاق سنندج( منبع اصلی تامین آب آشامیدنی) به دلیل فعل و انفعالات در فصل گرما و اوایل پاییز دچار تغییر طعم و بو می‌شود که برای تامین آب شرب پایدار و بدون طعم و رفع این مشکل، طرح انتقال آب از سد آزاد به تصفیه‌خانه سنندج با حضور محمد باقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه آغاز و امید مردم سنندج برای بهره‌مندی از آبی گوارا بیشتر شد.

سامانه انتقال آب از سد آزاد به تصفیه خانه شهر سنندج با هدف تامین نیاز آب شهری سنندج و روستاهای حاشیه مسیر خط انتقال اجرا می‌شود که آب مورد نیاز طرح از ورودی تونل میانه سامانه انتقال آب آزاد برداشت خواهد ‌شد.

در طرح انتقال مستقیم آب از سامانه آزاد به تصفیه خانه شهر سنندج با انتقال ۵۷ میلیون مترمکعب آب در سال، امکان تامین نیاز آب شهری بیش از ۷۰۰ هزار نفر در سال تا افق ۱۴۰۵ به همراه نیاز روستاهای میانی مسیر انتقال میسر خواهد شد.

دلایل انتقال مستقیم آب سد آزاد به تصفیه خانه شهر سنندج، کاهش کیفیت آب مصرفی در طول دوره های پاییز و زمستان، پدافند غیرعامل و دارا بودن ۲ مسیر برای تغذیه تصفیه‌خانه آب شهری، کاهش متوسط آورد سالانه رودخانه قشلاق در سال‌های اخیر، جلوگیری از برداشت آب در طول مسیر رهاسازی جریان، عبور جاده ترانزیت سنندج - دیواندره از مجاورت مخزن سد قشلاق و احتمال بروز مخاطرات برای این مخزن است. برآورد مبلغ تجهیزاتی و ساختمانی نیروگاه انتهای خط ۸۰۰ میلیارد ریال است.

همچنین با حضور نوبخت واحد ازن زنی تصفیه‌خانه آب سنندج به بهره‌برداری رسید؛ این طرح شامل ۲ دستگاه ازن زنی به ظرفیت اسمی در مجموع ۹ کیلوگرم در ساعت و بخش پراکسید هیدروژن( استفاده همزمان از آنرا پراکسید هیدروژن) اکسیداسیون پیشرفته بوده که برای این طرح در مجموع ۱۰۰ میلیارد ریال  هزینه شده است.

واحد ازن‌زنی تصفیه‌خانه آب شماره یک سنندج از آبان امسال آغاز شده و ۴۶۵ هزار نفر از جمعیت سنندج را تحت پوشش قرار می‌دهد و این طرح ظرفیت گندزدایی ۱۲۰۰ لیتر در ثانیه آب را دارد.

افتتاح و کلنگ‌زنی ۲۰۰ پروژه گازرسانی

کردستان از جمله استان‌هایی است که از لحاظ شاخص گازرسانی روستایی در بین هفت استان اول کشور است و اکنون نیز شرکت گاز کردستان با وجود مشکلات زیاد، تحریم‌ها و هزینه بالای گازرسانی در مناطق سخت‌گذر، این کار را به خوبی انجام داده و همچنان با قدرت در راه اتصال روستاهای این منطقه به شبکه سراسری گاز گام برمی‌بردارد.

در حال حاضر ضریب نفوذ گاز در جمعیت شهری کردستان ۱۰۰ درصد و جمعیت روستایی ۹۵ درصد است. یک هزار و ۶۵۱ روستای استان قابلیت گازرسانی دارد و تاکنون یک هزار و ۳۹۳ روستا به شبکه سراسری گاز طبیعی متصل شده است.

بهمن امسال به مناسبت پیروزی انقلاب و دهه فجر، ۲۰۰ پروژه گازرسانی در استان با ۹۶۲ میلیارد ریال  اعتبار افتتاح و کلنگ‌زنی شد که ۱۰۹ پروژه مربوط به بخش صنعت و ۹۱ طرح نیز در بخش روستایی بود.

طرح گازرسانی به ۵۸ روستای استان با تحت پوشش قرار دادن ۲ هزار و ۹۸۳ خانوار به بهره‌برداری رسید.

در بانه گازرسانی به ۲ روستا با ۱۲۸ خانوار و ۲ شهرک مسکونی شهری با ۸۱۰ خانوار، ۶ روستا در بیجار با ۱۷۱ خانوار، سه روستا در دهگلان با ۱۲۶ خانوار و سه روستا در دیواندره با ۵۱ خانوار افتتاح شد. گازرسانی به ۲ روستا در سروآباد با ۲۹۳ خانوار جمعیت، سقز ۱۵ روستا با ۵۷۶ خانوار، سنندج ۹ روستا با ۷۵۱ خانوار، کامیاران ۹ روستا با ۴۷۷ خانوار و مریوان ۹ روستا با ۴۱۰ خانوار، از برنامه‌های افتتاحی این شرکت در دهه فجر بود.

تعداد پروژه‌های مربوط به کلنگ‌زنی عملیات گازرسانی روستایی۳۳ پروژه با تحت پوشش قرار دادن یک هزار و ۳۵ خانوار بود که در بانه عملیات گازرسانی به ۲ روستا با ۳۵ خانوار، بیجار ۹ روستا با ۲۳۳ خانوار، دیواندره ۲ روستا با ۳۶ خانوار، سقز ۹ روستا با ۲۱۸ خانوار، سنندج پنج روستا با ۳۱۷ خانوار، قروه سه روستا با ۲۲ خانوار و مریوان سه روستا با ۱۷۰ خانوار آغاز شد.

برای بهره‌برداری از طرح گازرسانی به ۵۸ روستای استان، ۵۰۰ میلیارد ریال هزینه و برای آغاز عملیات اجرایی گازرسانی به ۳۳ روستا نیز ۳۲۰ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده بود.

همچنین گازرسانی به ۶۷ واحد صنعتی نیز در دهه فجر افتتاح شد و برای بهره‌برداری از طرح‌های قابل افتتاح ۶۶ میلیارد ریال هزینه شده، ۳۶ هزار و ۸۵۹ متر شبکه اجرا و یک ۱۰۷ علمک نصب شده است.

در دهه فجر همچنین ۱۱ واحد صنعتی در بانه، پنج واحد در بیجار، هشت واحد در دیواندره، ۱۰ واحد در سقز، پنج واحد در قروه، ۱۸ واحد در سنندج و ۱۰ واحد در کامیاران از گاز طبیعی بهره‌مند شدند. آغاز عملیات اجرایی گازرسانی به ۴۲ واحد صنعتی در استان(قروه) از دیگر برنامه‌های دهه فجر بود که برای طرح‌های کلنگ زنی شده ۷۶ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است.

افتتاح ۲۱۶ طرح کشاورزی در کردستان

در ایام الله دهه فجر امسال ۲۱۶ فقره طرح کشاورزی با یک هزار و ۹۹۲ میلیارد ریال سرمایه گذاری در این استان افتتاح شد.

این طرح ها در پنج بخش تولیدات دامی، تولیدات گیاهی، آب و خاک، صنایع تبدیلی و غذایی و تعاون روستایی بود. با اجرای این طرح‌ها ۲۵۲ شغل جدید ایجاد و حدود یک هزار شغل نیز تثبیت شد.

بخش تولیدات گیاهی با ۳۰ طرح و سرمایه گذاری یک هزار و ۳۴۵ میلیارد ریال با ۶۹ شغل جدید بیشترین میزان سرمایه گذاری را از مجموع طرح‌های قابل افتتاح دهه فجر داشت.

از جمله طرح‌های مهم به بهره‌برداری رسیده در این حوزه، افتتاح گلخانه هیدروپونیک دیبه‌ر در روستای ساوجی مریوان بود که با بهره‌برداری از آن برای ۱۰ نفر اشتغالزایی و شغل پنج نفر تثبیت شد. این گلخانه ظرفیت تولید ۸۰ تن انواع محصولات گلخانه‌ای را دارد و برای راه‌اندازی آن ۳۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده است.

پرورش ماهیان سردآبی در روستای گل قلعه دیواندره از دیگر طرح‌های مهم حوزه کشاورزی و شیلات بود که در دهه فجر به بهره‌برداری رسید. با افتتاح این پروژه برای هشت نفر اشتغالزایی و شغل هشت نفر نیز تثبیت شد.

در دهه فجر همچنین غرفه عرضه مستقیم محصولات کشاورزی و دامی در دیواندره افتتاح و برای ۳۴ نفر اشتغال ایجاد و شغل ۳۴ نفر هم تثبیت شد. برای این طرح هم یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال سرمایه‌گذاری شده است.

کردستان با داشتن بیش از یک میلیون و ۲۲۰ هزار هکتار زمین قابل کشت مرغوب و مستعد دیم و آبی، یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی بوده که کردستان دارای ۵۰ هزار هکتار باغ است که سالانه ۴۰۰ هزار تُن انواع محصول در آن تولید و برداشت می‌شود.

افتتاح ۲ طرح عمران شهری در سنندج

در سفر معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه به کردستان، بوستان کوچه‌ره‌ش و پیاده‌راه فردوسی به مناسبت دهه فجر افتتاح شد.

مطالعات اولیه طرح پیاده‌راه فردوسی ۱۰ سال قبل شروع شد و مقدمات آن توسط دانشگاه کردستان انجام گرفت و در نهایت خیابان فردوسی به عنوان پایلوت انتخاب و از ابتدای امسال با همت بالای دستگاه‌های اجرایی و دستور استاندار عملیات اجرایی آن آغاز شد.

برای اجرای این طرح ۴۰۰ میلیارد ریال توسط شهرداری و ۱۰۰ میلیارد ریال توسط دیگر دستگاه‌های اجرایی هزینه شد.

همچنین در سفر نوبخت، بوستان "کوچکه‌ره‌ش" افتتاح شد. برای احداث این بوستان در مجموع ۸۵ میلیارد ریال هزینه شده که شامل سایت پیاده‌روی، صخره نوردی، پله نوردی، زمین فوتبال و بسکتبال است و یک آمفتی تئاتر روباز نیز دارد.

احداث این بوستان در طول هفت ماه اجرایی شد و یکی از ویژگی‌های آن نصب المان‌های موسیقی است که نمادی از شهر سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی به شمار می‌رود.

تحویل سه هزار و ۴۰۰ واحد مسکونی به متقاضیان کردستانی

در سفر نوبخت به کردستان، کلید سه هزار و ۴۰۰ واحد مسکونی محرومان و بازسازی شده آسیب دیده از سیلاب به صاحبان آن تحویل داده شد.

یک هزار و ۷۰۰ باب از این واحدهای مسکونی شامل مسکن محرومان است که کلنگ احداث آنها ۲۱ آبان پارسال توسط محمدباقر نوبخت بر زمین زده شد.

تعداد کل واحدهای مسکونی محرومان در استان کردستان ۲ هزار واحد است که رییس سازمان برنامه و بودجه امروز در سنندج گفت: ۳۰۰ واحد باقی‌مانده هم تا پایان سال تحویل می‌شود.

در دهه فجر امسال استان کردستان میزبان سه مسوول کشوری "محمدباقر نوبخت" معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه، "معصومه ابتکار" معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده  و "قاسم تقی‌زاده خامسی" معاون آب و آبفای وزیر نیرو نیز بود و طرح‌های این ایام با حضور مسوولان کشور و استانی به بهره‌برداری رسید.

کردستان با یک میلیون و ۶۰۳ هزار نفر جمعیت، دارای ۱۰ شهرستان، ۲۹ شهر، ۳۱ بخش، ۸۶ دهستان و یک هزار و ۶۷۹ روستای دارای سکنه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha