دو هزار نفر نامزد دریافت مدال خادم قرآنی هستند

تهران- ایرنا- دبیر انجمن خادمان قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران گفت: حدود دو هزار نفر برای انتخاب خادم قرآنی از سراسر کشور نامزد هستند.

محمدرضا پورمعین به خبرنگار معارف ایرنا گفت: این کاندیداها (نامزدها) کسانی هستند که حتی از دورترین نقاط و برخی روستاها معرفی می شوند و برخی از این افراد ۴۰ سال در حوزه قرآن فعالیت داشته اند. مثلا حسن ربیعیان ۱۵ سال پیش در مسابقات بین المللی قرآن رتبه اول را کسب کرده بود ولی امساله به عنوان خادم قرآنی معرفی شد.

این افراد طی سال ها به انجمن معرفی شده و هر سال به بررسی می پردازیم. البته فراخوان نیز در رسانه و خبرگزاری های تخصصی منتشر می‌شود و برای مراکز فرهنگی، آموزشی و اجتماعی به ویژه قرآنی نامه ارسال می کنیم.

این خادم قرآنی ادامه داد: ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در سراسر استان ها نیز موظف اند این آمارها را جمع آوری کنند. همچنین برای دفاتر ائمه جمعه، نیروهای مسلح، سازمان تبلیغات در سراسر کشور، رایزنی ها، ناشران، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، حوزه های علمیه و تمام مراکزی که انتظار می رود فعالیت های قرآنی داشته باشند، نامه ارسال می شود.

هشت گروه قرآنی فعال هستند

پورمعین اضافه کرد: هشت گروه در انجمن خادمان قرآنی وجود دارد که شامل حافظان و قاریان، استادان آموزش و داوری، تحقیق و پژوهش، ترجمه و تفسیر، هنرمندان مانند سینماگران، خوشنویسان، ‌اهالی تئاتر و هنرمندانی که در صنایع دستی فعالیت می کنند. همچنین حوزه نشر، فضای آی تی، رسانه و تولید نرم افزار و شخصیت های برجسته از دیگر گروه های هشت گانه این انجمن است.

وی افزود: حوزه مدیریت نیز یکی از این گروه هاست که به عنوان نمونه امسال حجت الاسلام محمدعلی نظام‌زاده به عنوان خادم قرآنی در حوزه مدیریت قرآنی معرفی شد در حالی که وی حدود ۲۹ سال مسئولیت امور قرآنی را در سازمان اوقاف و امور خیریه عهده دار بوده است.  

نحوه انتخاب خادمان قرآنی

پورمعین با اشاره به برخی از معیارهای انتخاب خادم قرآنی در حوزه مدیریت گفت: مدیری که وظیفه خود را انجام می دهد، به عنوان خادم انتخاب نمی شود بلکه کسی انتخاب می شود که در خارج از وظایف و در حد ایثار و کار فوق العاده کارهای مهمی را انجام دهد.

قضاوت و انتخاب خادم قرآنی کار سختی است. متاسفانه گاهی دچار انحراف و اشتباه هم شده ایم. من حدود پنج سال است مسئول مستقیم هستم و به جرات می توانم بگویم انحراف ما از آیین نامه و خطای انسانی صورت گرفته شاید پنج درصد باشد. معتقدیم خادم قرآن را نمی توان با سفارش انتخاب کرد و لذا  جلوی خیلی از سفارش ها را گرفته ایم.

وی درباره نحوه انتخاب نامزدها گفت: انتخاب تخصصی است. مثلا خوشنویسان درجه یک درباره نامزد رشته خوشنویسی نظر می دهند و به اتفاق به نتیجه می رسند. ما به عنوان انجمن این اتفاق را رای اعتماد می دانیم. البته رای گیری نیز می شود ولی مهمتر از آن اعتماد و شایستگی افراد مطرح است. مثلا کسی که امسال به عنوان خادم قرانی در خوشنویسی انتخاب شده با وجود همه مشکلات ۹ دوره کتابت قرآن داشته که در چنین سطحی کسی را نداشته ایم یا کسانی مثل فرج الله سلحشور، داود میرباقری و مجید مجیدی که در حوزه سینما فیلم هایی ماندگار ساختند.

این مجری برنامه های قرآنی با اشاره به مشکلات مالی انجمن خادمان قرآن کریم گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایت های خوبی از این انجمن داشته ولی ما هنوز یک دبیرخانه و مکانی برای مراجعه مردمی نداریم.

مزایای خادمان قرآنی

وی درباره مزایای کسانی که مدال خادم قرآنی را به گردن می آویزند، اظهار کرد: رئیس جمهوری بالاترین مقام اجرایی کشور است که لوح خادمی قرآن را اهدا می کند. کسانی که کارمندان دولت باشند از مزایای استخدامی آن بهره مند می شوند. مثلا اگر کسی عضو هیات علمی است و بخواهد بازنشست شود، دو تشویق از روسای جمهوری یا چهار تشویق از وزرا داشته باشد یک امتیاز ممتاز به او تعلق می گیرد.

این افراد در انجمن خادمان قرآنی به عضویت در می آیند و آیین نامه ای برای حمایت از آنها وجود دارد. مثلا کسی که خوشنویس است و نمی تواند قرآن خود را چاپ کند ما برای انتشار قرآن از او  حمایت می کنیم. صندوق درست می کنیم.

وی اضافه کرد: یکی از پیشنهادهای بنده برقراری حقوق مادام العمر برای خادمان قرآنی است که البته برخی خادمان مخالف هستند ولی ما می خواهیم دیگران را تشویق کنیم. چون اکثر این خادمان بیش از ۶۰ سال سن دارند. همچنین حمایت هایی از نظر بیمه های درمانی درنظر می گیریم.

دبیر انجمن خادمان قرآنی تاکید کرد: این انجمن یک انجمن معنوی است و تلاش می کنیم در حوزه های مختلف پیشرفت داشته باشیم. تاکنون عملکرد خوبی داشته ایم ولی عالی نبوده است.

وی پیشنهاد کرد صدا و سیما برنامه های مستندی از این خادمان تهیه کند و وزارت آموزش و پرورش نیز از تجربیات قهرمانان قرآنی در حوزه آموزش بهره ببرند. انجمن خادمان قرآنی وظیفه دارد این الگوها را به جامعه معرفی کند.

معادل پنج سکه به مبلغ۵۰ میلیون تومان به هر یک از خادمان تقدیم شد و چون روز برگزاری مراسم با سالروز ولادت امام باقر (ع) مصادف بود، رئیس جمهوری نیز یک سکه اهدا کرد.

تغییرات در اساسنامه انجمن

وی اضافه کرد: انجمن خادمان قرآن کریم یک انجمن صنفی است و برنامه های آن به اطلاع اعضای انجمن رسانده می شود. البته اعضای این انجمن از طریق فضای مجازی در جریان کارها قرار می گیرند. اخیرا اساسنامه این انجمن در مجمع سوم مورد نقد عده ای قرار گرفت و ما دوباره ا ین اساسنامه را بررسی کردیم و در حدود سه ماه پیش با تغییراتی برای طی شدن مراحل قانونی به سازمان ثبت اسناد فرستادیم. تغییرات انجام شده در اساسنامه شامل برخی اهداف، گروه ها و برنامه ها بوده است. مثلا بخش بین الملل به گروه ها اضافه شده و تعداد گروه ها از هشت گروه به پنج گروه تخصصی تعیین شده و انتخابات به گونه ای طراحی شد که انتصابی نباشد و به صورت کاملا انتخابی باشد.

چند ماهی است قصد داریم مجمع چهارم را برگزار کنیم که با توجه به شرایط کرونا هنوز نتوانسته ایم. چون مجمع باید با حضور تمام اعضای انجمن یعنی حدود ۲۵۰ نفر تشکیل شود.  

وی با ارائه گزارشی از انتخاب نامزدهای دوره بیست و چهارم و بیست و پنجم که روز شنبه با حضور رئیس جمهوری برگزار شد، اظهار کرد: انتخاب دوره بیست و ششم از چهارشنبه با برگزاری جلسه مقدماتی انتخاب نامزدهای این دوره آغاز خواهد شد تا بتوانیم برای ماه مبارک رمضان ۱۴۰۰ خادمان قرآنی را انتخاب کنیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha