حسن ملکی روز چهارشنبه در اولین همایش ملی یادگیری سیار، از نظر تا عمل که به صورت آنلاین برگزار شد، اظهار داشت: نیاز است در حوزه آموزش مجازی نقاط ضعف فناوری و اطلاعات را دریابیم و بیماری و آفات آموزش را شناسایی کنیم و نگاه انتقادی داشته باشیم زیرا منتقد واقعیت فضای مجازی و نقاط ضعف و قوت را می شناسد.
وی ادامه داد: باید موضع منتقدانه به فضای مجازی نگاه کنیم. در سازمان پژوهش و برنامه آموزشی در بعد نظری و عملی چاره ای جز حرکت درست و عالمانه به سوی یادگیری ترکیبی نداریم و ما باید تعلیم و تربیت ترکیبی را به عنوان راهبرد اصلی مدنظر قرار دهیم.
رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تصریح کرد: باید از ظرفیت و امکانات هر دو وجه آموزش حضوری و مجازی استفاده کنیم و نیاز است شیوه سنتی حفظ شود زیرا هرگز برکات و شاخصه های مثبت تربیتی را در فضای مجازی پیدا نمی کنیم.
ملکی ادامه داد: تعلیم و تربیت در آموزش حضوری مولفه های مثبت بسیاری دارد که در فضای مجازی وجود ندارد و توفیقات تربیتی در فضای محازی حاصل نمی شود.
وی خاطرنشان کرد: دانش آموز باید ظرفیت هر دو آموزش استفاده کنند و تفکر انتقادی، مساله محور حرکت کردن و استفاده از تمام ابزارها در یادگیری ترکیبی امکان پذیر و مورد نیاز است.
رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تصریح کرد: ما در آموزش به رشد همه جانبه نیاز داریم و نمی توانیم یک نوع مواجه حذفی داشته باشیم اما باید در نظر بگیریم که چالش در آموزش مجازی وجود دارد اما باید با برنامه ریزی هدف های تربیتی را با تعامل با معلم و دانش اموزان بدست اوریم.
ملکی تصریح کرد: فضای مجازی به عنوان واقعیت وجود دارد و اگر به چالش های ان نپردازیم نمی توانیم به خوبی از آن استفاده کنیم.
اولین همایش ملی یادگیری سیار، از نظر تا عمل، بهمن ۹۹ روزهای ۲۹ و ۳۰ بهمن به همت هسته پژوهشی یادگیری سیار دانشگاه علامه طباطبایی در محل این دانشگاه برگزار می شود.
نظر شما