۳ اسفند ۱۳۹۹، ۱۴:۲۳
کد خبرنگار: 3140
کد خبر: 84236728
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رییس دامپزشکی سقز: مردم مرغ زنده نخرند

۳ اسفند ۱۳۹۹، ۱۴:۲۳
کد خبر: 84236728
رییس دامپزشکی سقز: مردم مرغ زنده نخرند

‍ سنندج - ایرنا - رییس شبکه دامپزشکی سقز گفت: راه‌های انتقال بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از پرنده‌های زنده است و خرید مرغ زنده که هیچگونه نظارت بهداشتی بر کشتار آن نمی‌شود خطرناک است.

علی باباییان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در طول چند روز گذشته بیماری حاد آنفلوآنزای پرندگان در دو روستای بوبکتان و کندلان این شهرستان پخش شد و سریعا برای نمونه برداری تیم‌های دامپزشکی به کانون این بیماری اعزام شدند.

وی با بیان اینکه به این بیماری مشکوک شدیم و پایش و نمونه برداری را از طیور این 2 روستا آغاز کردیم، افزود: نتایج نمونه برداری ها مثبت اعلام شد لذا تمام طیور این 2 روستا برای جلوگیری از انتشار این بیماری کاملا معدوم سازی شدند. 

وی به بیماری آنفلوآنزا که یکی از علایم آن، سیاه شدن تاج و ریش طیور است و در بیماری نیوکاسل هم وجود دارد، اشاره و اضافه کرد: علایم دیگری این بیماری، کاهش اشت‌ها، قطع آب و دان، ژولیدگی پرها، افتادگی پرها، زمین‌گیری پرنده، اسهال سفید مایل به سبز و مرگ ناگهانی است.

با باییان با اشاره به اینکه این بیماری در تمام کشور وجود دارد و امری طبیعی است، یادآور شد: به همت مسوولان کشوری و کردستانی، اعتبارات ملی و استانی برای پرداخت غرامت فوری روستاییانی که طیور بومی آنان تلف شده است، در نظر گرفته شده و در محل پرداخت می شود.

وی یکی از راه‌های انتقال بیماری آنفلوآنزا را پرنده‌های زنده اعلام کرد و گفت: مردم شهرستان از خرید مرغ زنده که هیچگونه نظارت بهداشتی بر ذبح آن وجود ندارد و کامل غیر بهداشتی است امتناع کرده و از مرغ های پرکنده که در کشتارگاه های مجاز و بصورت کاملا بهداشتی و نظارت پزشک دامپزشکی و ناظر بهداشتی می باشد خریداری کنند.

رییس شبکه دامپزشکی سقز تاکید کرد: شهروندان سقزی در صورت مشاهده یا مشکوک شدن به بیماری آنفلوآنزا پرندگان در روستاها و مناطق مختلف، با شماره های ۰۸۷۳۶۲۲۲۶۰۵ و یا تلفن گویای ۱۵۱۲ تماس بگیرند تا کارشناسان دامپزشکی نسبت به بررسی و سایر اقدامات لازم در اسرع وقت اقدام کنند.

سقز با بیش از ۲۲۶ هزار نفر جمعیت دومین شهرستان پر جمعیت استان کردستان است که در ۱۹۰ کیلومتری شمال سنندج مرکز این استان قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha