پیشگیری مهم‌ترین اقدام برای کاهش گسترش هزینه‌های پشه آئدس است

بندرعباس- ایرنا- استاندار هرمزگان با اشاره به اینکه پشه آئدس در بهمن ماه سال گذشته در استان شناسایی شده است، گفت: پیشگیری مهم‌ترین اقدام برای کاهش هزینه‌های بعدی گسترش این نوع پشه است.

فریدون همتی روز پنجشنبه در حاشیه نشست بررسی اقدام‌های پیشگیرانه و مراقبتی در خصوص کووید ۱۹، کرونای انگلیسی و پشه آئدس با حضور محمدمهدی گویا رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، افزود: این نوع پشه موجب انتقال بیماری خطرناک تب دانگی می‌شود که خوشبختانه با انجام بهسازی برخی مناطق و آموزش به مردم محلی و جستجوی خانه به خانه، گسترش آن در منطقه کنترل شد اما در بارندگی دیماه در بندرکنگ دوباره مشاهده شده است.
وی مناطق مرطوب، لاستیک‌های فرسوده و آب‌های راکد را عمده ترین مناطق رشد پشه آئدس دانست و بیان داشت:  تخم این نوع پشه بسیار مقاوم است و حتی در خشکی نیز در یک یا ۲ سال زنده می‌ماند.
استاندار هرمزگان اظهارداشت: ملوانان و افرادی که با کشورهای همسایه مراودت دارند باید اقدام‌های پیشگیرانه را به‌ویژه در شناورها انجام دهند چرا که خطر فوت ناشی از تب دانگ بسیار بالاست.
 همتی با بیان اینکه بندرلنگه، بندرکنگ و چارک به شدت تحت نظر علوم پزشکی است، تاکید کرد: شهرداری ها و بنادر باید نسبت به اصلاح و بهسازی مناطقی که مدنظر دانشگاه علوم پزشکی و مدیران شبکه بهداشت و درمان شهرستان هاست و امکان گسترش پشه آئدس وجود دارد اقدام کنند و همکاری و تعامل لازم را داشته باشند.
وی همچنین از دانشگاه علوم پزشکی خواست اقدام‌های لازم آموزشی را در راستای افزایش سطح آگاهی عمومی مردم در دستورکار قرار دهند و بر مشارکت دستگاه های اجرایی، اداره کل بنادر و دریانوردی، اتحادیه لنج داران، صنایع و اماکن نظامی به منظور بهسازی محیط هایی که امکان شیوع پشه آئدس و تب دانگ وجود دارد، تاکید کرد.

۹ فرد مبتلا به کرونای انگلیسی در پارسیان شناسایی شد
استاندار هرمزگان از شناسایی ۹ فرد مبتلا به کرونای انگلیسی در پارسیان خبر داد و بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای پیشگیری از انتشار وسیع این بیماری در سطح استان تاکید کرد.
 همتی بیان داشت: این افراد در قرنطینه هستند و در صورت نبود مراقبت و جدی نگرفتن پروتکل‌ها، زمینه برای انتشار وسیع این بیماری که بسیار خطرناک‌تر از کووید ۱۹ است، فراهم می‌شود.
وی با اشاره به تردد برخی از شهروندان خوزستانی به پارسیان و قشم برای فعالیت‌های کاری در این مناطق، اظهارداشت: مبادی ورودی شهرستان پارسیان باید با دقت لازم مورد رصد و نظارت قرار بگیرد و تنها در صورت منفی بودن تست کرونا اجازه دارند وارد حوزه استحفاظی استان هرمزگان و محل فعالیت و کسب و کار خود شوند.
 استاندار هرمزگان با تاکید بر تشدید نظارت‌ها در مبادی ورودی سایر مناطق استان، اظهارداشت: تجمعات انسانی مرکز خطر و انتشار ویروس است؛ لذا فرمانداران باید ترددها را در تعطیلات آخر هفته با جدیت بیشتری مورد پایش و نظارت قرار دهند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha