رسانه کوبا:ایران با «همکاری‌ با آژانس» در جایگاه شاکی است، نه متهم

تهران- ایرنا- رسانه کوبایی با اشاره به صبر راهبردی ایران در روند همکاری‌هایش با آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کرد همکاری‌های ایران با عالی‌ترین نهاد جهانی، این کشور را در جایگاه شاکی قرار داده است.

به گزارش شنبه ایرنا، خبرگزاری کوبایی پرنسا لاتینا به نقل از «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران نوشت: صبر جمهوری اسلامی ایران، برجام را نجات داد و توپ در حال حاضر در زمین آمریکاست و «جو بایدن» رئیس این دولت تصمیم خواهد گرفت که آیا به فکر حفظ برجام است یا خیر.

به نوشته این رسانه، روحانی از توافق بین آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) و تهران استقبال کرد؛ چرا که علی‌رغم اینکه ایران دسترسی به تاسیسات خود را محدود می‌کند، ظرف سه ماه آینده آنها را به روی بازرسان نهاد سازمان ملل باز می کند.

خبرگزاری کوبایی افزود: رئیس جمهوری ایران خطاب به آمریکا که همچنان منابع مالی ایران را مسدود نگه داشته، ‌خاطرنشان کرد در صورتی که واشنگتن به تعهدات خود عمل کرده و تروریسم اقتصادی را علیه ملت ایران متوقف کند، تهران به گفتگو بازخواهد گشت.

این رسانه اسپانیایی زبان همچنین استدلال کرد: با توجه به روند همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی، این کشور در حال حاضر در جایگاه شاکی قرار دارد و نه متهم.

رسانه کوبایی همچنین نوشت: اگرچه دولت بایدن نشانه هایی از بازگشت به برجام نشان داده است، با این وجود مقامات جمهوری اسلامی ایران تصریح کرده‌اند که این بازگشت بدون لغو تمام تحریم‌ها معنایی نخواهد داشت.

از آنجا که آمریکا درصدد است تا از اعضای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بخواهد در راستای فشار بر ایران برای عمل به تعهدات هسته‌ای خود، قطعنامه‌ای توبیخی علیه جمهوری اسلامی تصویب کنند، ایران نیز در واکنش به اقدام احتمالی آمریکا برای تصویب قطعنامه توبیخی علیه تهران، اعلام کرده که توافق موقت با آژانس بین المللی انرژی اتمی را لغو خواهد کرد.

ایران در نامه‌ای به اعضای آژانس گفته است که چنین اقدامی را غیر سازنده ارزیابی می‌کند و آن را به مثابه پایان بیانیه مشترک ۲۱ فوریه بین جمهوری اسلامی و آژانس بین المللی انرژی اتمی ارزیابی می کند.

ایران همچنین در این نامه خود تاکید کرده است که این اقدام جدید آمریکا باعث «پیچیدگی‌های بیشتر در رابطه با توافق هسته‌ای برجام خواهد شد.

در همین راستا، «میخائیل اولیانوف» نماینده دائمی روسیه در سازمان های بین المللی در وین نیز خاطرنشان کرد که شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی رویکرد مسوولانه ای در مورد برجام داشته باشد.

در جریان سفر «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران، توافقی سه ماهه حاصل شد؛ توافقی که اجرای پروتکل الحاقی و نظارت‌های فراپادمانی در آن جایی ندارد و اینک توپ در زمین این نهاد بین المللی و طرف غربی است تا راهی برای رفع تحریم و نجات برجام بیابند.

علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد اکنون آژانس بین المللی انرژی اتمی تا ۳ ماه حق دسترسی به دوربین‌های نظارتی را ندارد و اگر تحریم‌ها لغو نشود این اطلاعات پاک شده و می‌گوییم دوربین‌ها را بردارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha