به گزارش روز شنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، آلبومی به آهنگسازی امیر شهابی به تازگی منتشر شده که شامل اجرای ۱۰ قطعه با پیانوست؛ نام این مجموعه "از بنفش تا بنفش" است و همانطور که از نامش میتوان حدس زد آهنگساز، گسترهای از گرمای قرمز تا سرمای آبی را با ظرافتی صوتی، درهم آمیخته و مجموعهای متنوع پدید آورده است.
امیر شهابی هنرمند این آلبوم در گفتگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، گفت: با توجه به شرایط کرونایی و عدم امکان برگزاری مراسم رونمایی و دسترسی ایمنتر مخاطبان به این اثر آلبوم از بنفش تا بنفش بصورت مجازی از طریق سایت بیب تیونز در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.
گفتنی است که فضای اغلب قطعات، آرام است. حتی برخی از آنها ریتم ثابت هم ندارند و آنچه باعث انسجام آنها میشود استفاده از نتهای کشیده و هارمونی مینیاتوریست. مینیاتوری، از این جهت که آهنگساز با نکتهسنجی، به مخاطب مجال هضم میدهد؛ فرصت میدهد تا شنونده با هر نت به عمق اثربخشی صوت برسد و بدین ترتیب او را در سفر شنیداریاش به دور از شتابزدگی همراهی کند.
سکوت سرشار از زیبایی است
این هنرمند، در بسیاری مواقع به سراغ صوت نمیرود بلکه به دنبال سکوت است، سکوتی که در قالب اصوات، مهندسی شده. سکوتی که با ارزش بخشیدن به آن از بیرنگی درآمده و در این میان، نقشی پررنگ بازی میکند.
در کنار این مدل قطعات آزاد، آثاری نیز مانند "ماهی کوچک" به چشم میخورند که فضای تلفیق در آن نمود دارد، تلفیقی از هارمونی موسیقی جَز با ملودیهای موسیقی ایران زمین. قابل توجه آنجاست که گاهی به خطوطی از ملودی برمیخوریم که ابتدا، چاشنی جَز دارند اما در میان راه، شرقی میشوند و مجدد با رندی نوازنده، طعم جَزی به خود میگیرند.
کرونا و بستری برای بداهههای قرنطینه
نظر به شرایط ویژهای که کرونا تحمیل کرده، پرواضح، این آهنگساز و مدرس دانشگاه، فرصت خانهنشینی(استودیو نشینی) را مغتنم شمرده و آلبومی بر پایه بداههنوازی پدیدآورده که اینبار، نتهای پیانو به تنهایی، جوابگوی این خلق در لحظه نبودهاند و برای بیان برخی ذهنیتش به سراغ "تکنیکهای گسترش یافته" این ساز رفته است.
حاصل این نگاه، بکارگیری اصواتی از پیانوست که به صورت استاندارد رایج نیستند. تاثیرپذیری او از هنر قرن بیستم در این نوع استفاده از ساز، بارز است و با شنیدن ساختههایش، اندیشه هنرمندانی که با انتزاع، افکار خود را در آثارشان ابراز میکنند و از صور کلاسیک فاصله میگیرند، به ذهن شنونده موسیقیشناس متبادر میشود. "تندیس مشکی" و "بادکنکها" برپایه این تفکر در آلبوم از بنفش تا بنفش قرار داده شدهاند.
به گفته این پیانیست هر یک از قطعات آلبوم مذکور، داستان روایی خود را دارد که او سعی کرده آنها را با انتشار این مجموعه جاودان کند؛ تجربهای که برای مخاطب همچون سفری بر امواج اصوات، با نوای پیانوست.
نظر شما