۱۰ اسفند ۱۳۹۹، ۱۱:۴۷
کد خبرنگار: 3138
کد خبر: 84245755
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

چالش‌های پیش‌روی میراث فرهنگی چهارمحال و بختیاری

۱۰ اسفند ۱۳۹۹، ۱۱:۴۷
کد خبر: 84245755
عاطفه جعفری نژاد
چالش‌های پیش‌روی میراث فرهنگی چهارمحال و بختیاری

شهرکرد-ایرنا-میراث فرهنگی گنجینه‌ای گرانبهاست که نسل به نسل در یک جامعه تمدنی به ارث می‌رسد و هویت تاریخی هر جامعه است که برای حفظ آن بسیار تلاش شده است.

میراث فرهنگی بقایای تاریخی و به جای مانده از دوره‌های پیشین هر منطقه و مشخصه جامعه بشری است که نشان از تحولات تاریخی و فرهنگی دارد.

اگر چه سازمان میراث فرهنگی به عنوان متولی این میراث به دنبال حفظ، نگهداری و مرمت آثار فرنگی و تاریخی است، اما با چالش‌هایی مواجه است که لازم است این چالش‌ها مرتفع شود تا گام بلندی در جهت حفظ و معرفی تاریخ و اصالت منطقه و توسعه صنعت گردشگری برداشته شود.

به گفته کارشناسان، نوسازی بافت‌های قدیمی، نبود ضوابط اختصاصی و جامع برای بافت‌های تاریخی، نبود نقشه جامع باستان‌شناسی و بهره‌مند نشدن از ظرفیت‌های بخش خصوصی، از جمله چالش‌های پیش روی سازمان میراث فرهنگی چهارمحال و بختیاری است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری در خصوص تعداد آثار شناسایی شده و آثار ملی گفت: در این استان افزون بر چهار هزار اثر تاریخی و فرهنگی شناسایی شده است و از این تعداد، ۶۳۰ مورد به ثبت ملی رسیده است.

کوروش باباییان در  گفت و گو با ایرنا، بافت‌های تاریخی استان را بافت‌های روستایی و شهری عنوان کرد و گفت: بافت‌های روستایی از جمله سوادجان، سرآقاسید و یاسه‌چای است که روستای یاسه‌چای و بافت شهری چالشتر به ثبت ملی رسیده است.

او به وجود ۱۲ روستا با هدف گردشگری اشاره کرد و افزود: هوره، شیخ علیخان، ده‌چشمه، دیمه، یاسه‌چای، دزک، سوادجان، آورگان، سرآقاسید، چلوان، آتشگاه و گرمدره روستاهای با هدف گردشگری در استان است.

باباییان در خصوص شاخصه‌ها برای انتخاب روستای هدف گردشگری اظهار داشت: شاخص‌هایی مانند مکان تفریحی و گردشگری و آثار طبیعی و تاریخی وجود دارد که لازم است در پرسش‌نامه‌ها تکمیل شود تا به عنوان روستای هدف گردشگری شناخته شود.

به گفته وی، با توجه به بافت تاریخی ۲ روستای سرآقاسید و سوادجان، پرونده آن‌ها برای ثبت ملی در حال تکمیل است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در خصوص چالش‌های پیش‌روی میراث فرهنگی و تاریخی استان گفت: برخی از مردم به دنبال دریافت خدمات جهت نوسازی بافت‌ها هستند و به دنبال حفظ اصالت بافت نیستند و با وجود اینکه سازمان میراث فرهنگی هرساله اعتباری برای بازسازی و بهسازی اختصاص می‌دهد، اما این اعتبار ناچیز است و نمی‌تواند به‌تنهایی به مرمت آثار بپردازد و مانع ساخت‌وساز غیرمجاز شود.

او در خصوص ظرفیت‌های چهارمحال و بختیاری در حوزه میراث فرهنگی گفت: هدف اصلی سازمان میراث فرهنگی توسعه و رونق صنعت گردشگری است، حمام‌های قدیمی، خانه‌های روستایی و شهری با بافت تاریخی و قدیمی، خانه‌های سنتی در قالب بوم‌گردی و سفره‌خانه‌های سنتی و مشاغل صنایع دستی از جمله ظرفیت‌های استان در این حوزه است.

او در ادامه افزود: سازمان میراث فرهنگی دستگاهی برای تسهیل حفظ و نگهداری بناهای تاریخی است و به همراهی دهیاری‌ها، مردم و سایر دستگاه‌ و سازمان‌ها نیاز است.

به نظر کارشناسان میراث فرهنگی، نبود ضوابط اختصاصی و جامع برای بافت‌های تاریخی، نبود نقشه جامع باستان‌شناسی و بهره‌مند نشدن از ظرفیت‌های بخش خصوصی از دیگر چالش‌های مهم میراث فرهنگی است.

به گزارش ایرنا ، مجموع اثرهای تاریخی فرهنگی ثبت ملی در چهارمحال و بختیاری ۶۲۵ اثر است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha