نفایس اهدایی نخستین تولیت دوران انقلاب به آستان قدس رضوی رونمایی شد

مشهد- ایرنا- سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در آستانه پنجمین سالگرد ارتحال آیت الله عباس واعظ طبسی نخستین تولیت آستان قدس رضوی در دوران انقلاب طی مراسمی از نفایس اهدایی این عالم به این آستان رونمایی کرد.

در این مراسم که در هفتاد و ششمین سه‌شنبه علمی، ‌فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی انجام شد از ۲ نسخه قرآن خطی نفیس اهدایی مرحوم آیت‌الله واعظ طبسی به کتابخانه آستان قدس رضوی رونمایی شد.
کارشناس نسخ خطی آستان قدس در خصوص این قرآن‌ها گفت: یکی از این نسخ، قرآن کاملی است که در سال ۱۲۴۵  هجری قمری به خط نسخ کتابت شده است و دارای ترجمه و حواشی توضیحی و شان نزول و خواص سُوَر است که به خط نستعلیق در حاشیه نسخه کتابت و در سال ۱۳۸۴ به دست آیت‌الله واعظ طبسی به کتابخانه اهدا شد.
سید رضا صداقت‌حسینی افزود: دیگر قرآن رونمایی شده، در سال ۱۳۱۹ توسط علی خوانساری به خط نسخ مشکول کتابت شده است. بین سطور تمام صفحات این اثر زراندازی شده و ۲ صفحه اول دارای کتیبه صدر و ذیل است.
وی همچنین حواشی زنجیره‌ای و تزئینات مرصع و مذهب را از دیگر امتیازات این نسخه برشمرد و ادامه داد: این قرآن در قطع بسیار کوچک جیبی و عمامه‌ای است که خطوط آن با ذره‌بین قابل مشاهده است و در سال ۱۳۹۱ به دست تولیت فقید آستان قدس رضوی به کتابخانه رضوی اهدا شده است.
همچنین در حاشیه این مراسم، یک جلد قرآن فلزی منقوش آب‌طلا کاری شده، عصای چوبی نگین‌نشان بسیار نفیس، احکام انتصاب مرحوم آیت الله عباس واعظ طبسی به سمت سرپرستی و نیز تولیت آستان قدس رضوی و همچنین کسب اجازه از امام خمینی(ره) در خصوص بازسازی شهر هویزه به عنوان برخی دیگر از آثار اهدایی این عضو فقید خبرگان رهبری به حرم مطهر در قالب نمایشگاهی در معرض دید عموم قرار گرفت.
مرحوم آیت‌الله واعظ طبسی، ۲ نسخه خطی قرآن کریم، ۶ نسخه کتاب چاپ‌سنگی، ۲۷ اثر نفیس موزه‌ای از جمله تابلوی مرصع حدیث سلسله‌الذهب با استفاده از سنگ‌های فیروزه و عقیق و یک تخته قالیچه تمام ابریشم با طرح لچک ترنج که اغلب از سوی شخصیت‌های مختلف به ایشان اهدا شده بود و همچنین پنج هزار و ۶۰۰ نسخه نشریات ادواری شامل مجله، روزنامه و سالنامه به زبان‌های فارسی، عربی، انگلیسی و فرانسوی در موضوعات مختلف اسلامی، فرهنگی و علمی را به آستان قدس رضوی اهدا کرده است.

در مراسم رونمایی از آثار اهدایی مرحوم واعظ طبسی، قائم‌مقامان دوره تولیت آن مرحوم و برخی دیگر از مسوولان فعلی آستان قدس رضوی و سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد این آستان حضور داشتند.

آیت الله عباس واعظ طبسی تولیت آستان قدس رضوی و نماینده ولی فقیه در استان های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی بامداد جمعه ۱۴ اسفند ۹۴ بر اثر مشکل تنفسی و پس از یک هفته بستری در بیمارستان امام رضا (ع) مشهد در سن ۸۰ سالگی دار فانی را وداع گفت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha