جوامع محلی خراسان شمالی ۱۳۰ هزار هکتار طرح مرتعداری تهیه کردند

بجنورد- ایرنا- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: جوامع محلی و بهره برداران استان امسال برای مدیریت عرصه‌های طبیعی ۱۳۰ هزار هکتار طرح تهیه کردند.

حسن وحید روز چهارشنبه در نشست خبری که به مناسبت هفته منابع طبیعی برگزار شد، اظهار داشت: طرح های مرتعداری نیز که با مشارکت جوامع محلی اجرا می شود در گستره ۵۰۰ هزار هکتار توسط این اداره کل تهیه شده است.

وی افزود: تلاش می شود تا مدیریت تمام طرح هایی که بهره برداران جوامع محلی تهیه کرده اند به مدت ۱۵ تا ۳۰ سال به خود آنان واگذار شود.

وی خاطرنشان کرد: این طرح ها با نگاه اقتصادی کردن عرصه منابع طبیعی، تهیه و طرح هایی مانند پرورش گیاهان دارویی، توسعه باغها و کشت درخت و درختچه ها در آن دیده شده است.

کشت گیاهان دارویی

وی از کشت گیاهان دارویی در سطح هزار و ۹۰۷ هکتار از عرصه های استان در سال جاری خبر داد و افزود: ۶۰۰ هکتار از این گستره توسط مردم اجرا شده است.

وی با بیان اینکه در هفته منابع طبیعی کشت  ۴۰۰ هزار اصله نهال به پایان می رسد، اظهار داشت: کاشت نهال از اواسط پاییز در استان آغاز شده بود که تا پایان هفته منابع طبیعی ادامه دارد.

وحید گفت: هم چنین در گستره هزار و ۶۰۰ هکتار از عرصه ها نیز عملیات جنگل کاری، بیابان زدایی و توسعه فضای سبز اجرا می شود و بیش از ۱۰۰ هزار اصله نهال صنوبر نیز توزیع خواهد شد تا در پهنه ۱۰۰ هکتار از اراضی مستثنیات کشت شود.

وی به اجرای طرح زراعت چوب در ۱۰۰ هکتار از زمین های استان اشاره کرد و افزود: با طرح تنفس جنگل های شمال،  طرح توسعه زراعت چوب نیز شتاب گرفته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی از اجرای کاداستر در ۹۵درصد از اراضی استان خبر داد و افزود: با اجرای کاداستر و تثبیت مالکیت دولت، تکلیف اراضی دولتی مشخص و از تخلفات زمین خواری جلوگیری می شود.

رتبه برتر اجرای کاداستر

وی با بیان اینکه خراسان شمالی در اجرای طرح کاداستر رتبه برتر کشور را دارد،  اظهار داشت: طرح کاداستر در یک میلیون و ۹۳۴ هزار هکتار از گستره منابع طبیعی استان اجرا شده و برای یک میلیون و ۶۴۱ هکتار از این اراضی نیز سند دریافت شده است.

وحید با اشاره به اجرای طرح های بیابان زدایی در استان نیز گفت: امسال در ۱۸ هزار  و ۴۰۰ هکتار از عرصه های استان طرح های بیابان زدایی اجرا و همچنین در ۷۶۰ هکتار از این اراضی نیز نهالکاری انجام شد و از دیگر سو طرح جنگل‌کاری نیز با کشت بذر و نهال در ۸۰۳ هکتار از بیابان های استان اتمام یافته است.

وی افزود: در آخرین ارزیابی که سازمان حفاظت محیط زیست انجام داده اعلام کرده است که با اجرای این طرح ها ۴ هزار هکتار از کانون های بحرانی فرسایش در استان کنترل شده و ما توانسته ایم از گسترش این کانون های فرسایشی جلوگیری کنیم.

 اجرای عملیات آبخیزداری

وحید با بیان اینکه در سطح ۷۰۰ هزار هکتار از مساحت منابع طبیعی استان عملیات آبخیزداری انجام شده است، اظهار داشت: یکی از اقدامات مهم در راستای حفظ خاک، آبخیزداری است و بر این اساس برای یک میلیون و ۷۰ هزار هکتار از مساحت استان مطالعات آبخیزداری انجام شده و بخش های مختلفی مانند خاک، رسوب، سیل، مباحث اقتصادی و اجتماعی آن دیده شده است.

وی افزود: اجرای عملیات آبخیزداری علاوه بر اینکه جلو شتاب سیلاب های استان را گرفته است، میزان فرسایش خاک را نیز به میزان ۵ تن در سال کاهش داده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت: از سال ۹۶ تاکنون مساحت اجرای طرح های آبخیزداری افزایش چشمگیری داشته به طوری که در این مدت ۴۵۰ هزار هکتار طرح اجرا شده است و مطالعات ما نیز در همین مدت از ۴۰۰ هزار هکتار به یک میلیون هکتار رسیده که همین امر موجب دریافت سهم بیشتری از اعتبارات ملی این بخش شد.

وحید افزود: در اجرای طرح های آبخیزداری در شهرستان مرزی راز و جرگلان عقب افتادگی هایی داشتیم اما امسال ۱۰۰ میلیارد ریال برای این شهرستان اعتبار دریافت شد و اکنون این طرح ها در سطح ۲۳ هزار هکتار از عرصه های این شهرستان در روستای «توتلی» در حال اجراست.

واگذاری اراضی

وی گفت: امسال براساس درخواست امور اراضی ۱۴۵ هکتار زمین برای اجرای طرح های کشاورزی و غیر کشاورزی در استان واگذار شده است.

وحید، مشارکت جوامع محلی در اجرای طرح های مختلف را مهم دانست و افزود: جوامع محلی برای مشارکت در طرح های منابع طبیعی نیاز به اعتبار دارند که به همین دلیل ۱۱ صندوق منابع طبیعی در استان تشکیل شده است که ۴ هزار و ۵۰۰ بهره بردار منابع طبیعی نیز عضو این صندوق ها هستند.

وی سرمایه این صندوق ها را نیز ۱۵ میلیارد ریال بیان کرد که به گفته وی این رقم تا سال آینده به ۲۰ میلیارد ریال می رسد.

بهره برداری از طرح های منابع طبیعی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی از بهره برداری طرح های آبخیزداری در ۶ حوزه آبخیز استان در هفته منابع طبیعی خبر داد و افزود: این طرح ها با اعتبار ۹۵ میلیارد و ۴۹۷ هزار ریال به بهره برداری می رسد و در بخش جنگل، بیابان و مرتع نیز ۶۸ میلیارد ریال پروژه بهره برداری می شود.

وحید همچنین به تشکیل ۱۸۴ پرونده تصرف زمین در سال جاری اشاره کرد و گفت: این پرونده ها منجر به خلع ید و بازگرداندن ۱۹۴ هکتار از اراضی ملی شده است.

گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی ۲ میلیون و ۳۳ هزار و ۳۶ هکتار است که از این وسعت یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مرتع، بیش از ۱۸۳ هزار هکتار بیابان و ۴۳۴ هزار و ۵۵۰ هکتار جنگل است.

خراسان شمالی ذخیرگاه ژنتیک انواع گیاهان و درختان جنگلی است و ۲۵ هزار هکتار از مساحت جنگل های هیرکانی در این استان قرار دارد.

در خراسان شمالی ۳۵۰ گونه گیاه دارویی، معطر و ادویه ای شناسایی شده است که بیشتر این گونه ها قابلیت صنعتی شدن دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha