صید هامور ماهیان از اول فروردین ۱۴۰۰ درهرمزگان ممنوع است

بندرعباس- ایرنا- معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات هرمزگان گفت: صید هامورماهیان از فروردین تا پایان اردیبهشت و همچنین صید گونه‌های حلوا سیاه و شوریده نیز از اردیبهشت تا پایان خرداد ۱۴۰۰ در آب‌های این استان ممنوع است.

ابراهیم عالی‌زاده روز چهارشنبه به رسانه‌ها اعلام کرد: توجه به تغییرات آب‌وهوایی و اقلیمی و همچنین اظهار نظر جامعه صیادی زمان ممنوعیت صید ماهی حلواسفید درچند سال اخیر به ۱۵ فروردین تا پایان اردیبهشت ماه تغییر یافته است.

وی زمان ممنوعیت صید میش ماهیان را نیز از۱۵ مرداد تا پایان شهریور سال آینده اعلام کرد و ادامه داد: ممنوعیت صید در روش مشتا نیز از ۱۶ فرودین تا پایان اردیبهشت ماه امسال است.

به گفته معاون صیدوبنادر ماهیگیری شیلات هرمزگان، صید میگو نیز در استان هرمزگان در تمام طول  سال به جز فصل صید میگو(حدود اوایل مهر تا پایان آبان) ممنوع است.

عالی‌زاده با بیان اینکه رعایت این زمان بندی تاثیرمستقیم در کاهش فشار بر ذخایر آبزیان و همچنین رونق در صید و صیادی تجاری و اقتصادی دارد، ابرازداشت: این اقدام در راستای رعایت فصول تولید مثل و تخم‌ریزی آبزیان برای بقا و پایداری آن‌ها و همچنین صید بهتر صیادان است.

«صید به روش "مشتا" به این صورت است که صیادان در کنار ساحل با استفاده از قطعات چوب، محلی به شکل مستطیل ایجاد می‌کنند که با نصب تور در سه طرف آن، هنگام جزر و مد دریا انواع  آبزیان از جمله ماهی، میگو و خرچنگ در این صیدگاه به تور می‌افتند».         

این روش، که سال‌های سال در ساحل هرمزگان، اعم از بندرعباس، میناب، جاسک، قشم، بندرلنگه و پارسیان مرسوم بوده است، یکی از شیوه‌های صید و صیادی است که صیاد، بدون این که دل به دریا بزند و هزینه و خطر کند، در کنار ساحل، با ایجاد مشتا، به انتظار به تور انداختن ماهیان می‌نشیند.                                 

در استان هرمزگان ۳۵ هزار صیاد با استفاده از چهار هزار و ۵۰۰ فروند شناور صیادی و با پشتیبانی ۲۲ بندر صیادی مشغول به فعالیت هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha