نخست وزیر عراق ششم مارس را روز ملی تسامح و همزیستی نامگذاری کرد

بغداد - ایرنا - مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق به مناسبت دیدار پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان با آیت الله سید علی سیستانی مرجع عالیقدر شیعیان و همچنین اجتماع دینی در شهر تاریخی اور امروز شنبه ۶ مارس را "روز ملی تسامح و همزیستی در عراق" نامگذاری کرد.

به گزارش ایرنا، نخست وزیر عراق این نامگذاری را طی توییتی بعد از دیدار پاپ فرانسیس با آیت الله سید علی سیستانی اعلام کرد.

گزارش خبرنگار ایرنا از بغداد حاکیست؛ روز دوم سفر پاپ را می توان متراکم ترین  و در عین حال مهمترین قسمت سفر عنوان کرد جایی که رهبر کاتولیک های جهان علاوه بر دیدار با مرجعیت عالیقدر شیعه در خیابان الرسول نجف اشرف به اجتماع دینی در شهر تاریخی "اور" و با حضور نمایندگان مذاهب و ادیان عراق هم ملحق شد.

دیدار حدودا یکساعته پاپ فرانسیس با آیت الله سیستانی که طبق اظهارات حاضران، صمیمی توصیف شد با دو بیانیه از سوی دفتر معظم له و واتیکان خاتمه یافت.

در بیانیه هر دو طرف بر همزیستی بین ادیان و مذاهب و مقابله با خشونت و تروریسم تاکید شده بود.

تک عکسی که از دیدار آیت الله سیستانی با پاپ که بدون حضور رسانه ها و حتی مقامات سیاسی به رسانه ها درز پیدا کرد بازتاب گسترده ای بویژه بین مردم عراق داشت چراکه دو رهبر دینی را در نهایت سادگی، احترام، تواضع و در عین حال آرامش مقابل یکدیگر به تصویر کشید. 

آیین "دعای ادیان" به همراه نمایندگان ادیان و مذاهب
پاپ در جمع نمایندگان طوایف و مذاهب عراق در شهر باستانی اور 

پاپ فرانسیس پس از این دیدار نجف را به مقصد استان ذی قار و شهر اور ترک گفت و در این شهر تاریخی تمدن بین النهرین با نمایندگان مذاهب و ادیان گوناگون عراق دیدار دینی داشت؛ دیداری که در ابتدای آن آیاتی چند از قرآن مجید درباره نیایش های حضرت ابراهیم (ع) قرائت شد که پاپ همراه با کاغذی در دست و دستگاهی بر گوش ترجمه همزمان آنرا می خواند و در عین حال عمیق گوش می داد.

شهر تاریخی اور چند مرتبه در کتاب مقدس مسیحیان بعنوان زادگاه حضرت ابراهیم (ع) عنوان شده است.

در همین راستا مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق در یک توییت از نامگذاری روز ۶ آذار / مارس به نام روز ملی تسامح و همزیستی به مناسبت دیدار پاپ و آیت‌الله العظمی خبر داد.

در همین پیوند یونسکو (سازمان فرهنگی ملل متحد) پس از اتمام آیین دعای ادیان در اور طی توییتی ابراز داشت: عراق اکنون در عرش تاریخ قرار دارد. 
 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha