به گزارش وزارت آموزش و پرورش، محسن حاجی میرزایی صبح امروز سه شنبه در گفت و گوی مستقیم با مدیران مدارس استان کرمانشاه که به صورت مجازی برگزار شد اظهار داشت: در میان همه نقشهایی که در حوزه تعلیم تربیت وجود دارد، یکی از پرمحتواترین نقشها، نقش مدیر مدرسه است، زیرا مدیر مدرسه در انتهای زنجیره تعلیم و تربیت قرار دارد و تحقق اهداف تعلیم و تربیت وابسته به ایفای خوب نقش اوست.
وی افزود: مأموریت مهم نظام تعلیم و تربیت، بر عهده مدیران مدارس گذاشته شده است. مدیر مدرسه با عنصر اصلی و ارکان تعلیم و تربیت، معلم و با دیگر عناصر تعلیم و تربیت، یعنی دانشآموز و اولیای آنان، همواره در ارتباط است وبرنامه درسی تحت نظارت مدیر مدرسه ارائه می شود و ارزشیابی و ارتقای کیفیت آموزشی هم تحت نظارت مدیر مدرسه محقق میشود و همه این مأموریتها نقش مدیر مدرسه، را برجستهتر میکند.
عضو کابینه تدبیر و امید، بر ماندگاری نقش مدیران مدارس تأکید و عنوان کرد: بسیاری از نامهای بزرگ فراموش میشوند، اما نام مدیر مدرسه، همواره در اذهان افراد، ماندگار است.
حاجی میرزایی بابیان اینکه تولید اندیشه و فرهنگ جامعه را به مدیران مدارس سپردهاند، خاطرنشان کرد: در انجام کارها، کیفیت ایفای نقش بسیار مهم است. با اینکه محتواهای آموزشی ارائه شده در مدارس یکی است، اما گاهی خانوادهها تلاش میکنند تا فرزندشان را به مدرسه خاصی بفرستند و دلیل آن به نوع مدیریت متفاوت مدارس مرتبط است. زیرا اولیا تلاش میکنند فرزندانشان را به مدارسی بفرستند که مدیرش ایفای نقش بهتری دارد.
وی یادآورشد: مسئولیتها باید به افرادی سپرده شود که بهخوبی بتوانند آن را اجرایی کنند. زیرا محتوای خوب بهتنهایی کافی نیست بلکه ایفای نقش، بسیار مهم است.
حاجی میرزایی ادامه داد: مدیریت مدرسه موقعیت ارزشمندی است که فرد میتواند یادگیری داشته باشد و تجربیات ارزشمندی را کسب کند درصورتیکه به دست آوردن چنین تجربیاتی، خارج از فضای مدرسه امکانپذیر نیست. اینکه یک مدیر چقدر میتواند نقش خود را ایفا کند، موضوع بسیار مهمی است، بنابراین کیفیت ایفای نقش، بسیار مهم است و ما به دنبال ارتقای این کیفیت هستیم. مدیر میتواند با رایزنیهایی که با معلم و اولیا دارد زمینه یادگیری بهتر را برای دانش آموزان فراهم کند.
وی افزود: مدیران مدارس علاوه بر معلم و دانشآموز برای خانواده و محله نیز باید برنامه داشته باشند و مدرسه را به مکان جذابی برای دانشآموزان تبدیل نمایند.
برنامه بوم به دنبال افزایش اختیارات مدرسه است
وزیر آموزشوپرورش تصریح کرد: به دنبال افزایش اختیارات مدرسه هستیم و برنامههایی در این راستا در دستور کارداریم که یکی از این برنامهها،«برنامه بوم» است.
حاجی میرزایی خاطرنشان کرد: در سند تحول بنیادین، مدرسه «کانون تربیتی محله» معرفی شده است و این موضوع به معنی ارتباط افراد محله با مدرسه است. مدرسه باید مرکز ارتباطات یک محله باشد و همه ساکنان با آن در ارتباط باشند.
وی بابیان اینکه مدیرانی که نقش خود را بهخوبی ایفا میکنند همواره در ذهن مردم ماندگار هستند، اظهار داشت: کار در شرایط کرونا نسبت به شرایط عادی سختتر شده است، بنابراین مدیری موفق است که در این شرایط بتواند هر روز با معلمان مرتبط بوده و از حال دانشآموزانش باخبر باشد. چرا که موفقیت مدیر، مشروط به مقدار توانایی وی در برقراری ارتباط با معلمان، دانش آموزان و اولیا است.
عضو کابینه تدبیر و امید در پایان با یادآوری به برنامه گفت و گو با مدیران مدارس، اظهار کرد: مدیران مدارس باید باهم ارتباط داشته باشند، زیرا در شرایط کرونا نیازمند پیوند و ارتباط بیشتری میان مدیران هستیم. تا اطمینان حاصل کنیم که همه دانش آموزان به آموزشهای باکیفیت دسترسی یافتهاند.
این دیدار در قالب سلسله برنامههای "ارتباط هفته " بود که در ساختمان شهید رجایی و از طریق ویدئو کنفرانس و بستر شبکه شاد پخش شد.
نظر شما