روستای "خورخوره" مهاباد برگزیده "جشنواره دوستدار کتاب" کشور شد

مهاباد- ایرنا- رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مهاباد گفت: روستای "خورخوره" این شهرستان در جمع ۱۱ روستای برگزیده هفتمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب کشور معرفی شد.

سیامند جوانبخت روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هفتمین جشنوارە ملی روستاهای دوستدار کتاب ایران روز چهارشنبە بیستم اسفند بە صورت مجازی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد که روستای خورخوره مهاباد به همراه ۱۰ روستای دیگر معرفی و مورد تجلیل قرار گرفت.

وی افزود: در سال جاری علی‌رغم محدودیت‌هایی کە کرونا برای فعالیت های اجتماعی و فرهنگی در جهان ایجاد کردە است اما کنش‌گران فرهنگی- اجتماعی در روستاهای ایران با تعداد ۲ هزار و ۵۰ روستا در این جشنوارە ملی مشارکت کردند. 

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مهاباد اضافه کرد: گروە توسعە و ترویج فرهنگ کتابخوانی مکریان مهاباد با همکاری انجمن حامی کە انجمنی مردم نهاد است و برای توسعە فضاهای فرهنگی و آموزشی در مناطق محروم فعالیت می کند تعداد ۱۰ کتابخانە عمومی روستایی را در مهاباد  بنیاد نهادەاست کە هر کدام از کتابخانە ها دارای بخش کودک و بزرگسالان بوده و دارای تجهزات لازم است.

جوانبخت افزود: در هفتمین جشنوارە ملی روستاهای دوستدار کتاب، کتابخانە عمومی روستای خورخورە مهاباد کە در سال ١٣٩٥ افتتاح شدە است با ارائە طرح های اجرا شدە خود در حوزەهایی مانند فعالیت های ترویجی در حوزە کتابخوانی، اجرای طرح پویش کتاب با هدف در خانە بمانیم برای مقابلە با کرونا ، اجرای طرح پنج‌شنبەها با کتاب‌، طرح عروسک‌گردانی و کتاب برای کودکان ، برگزاری چهار کارگاە در حوزهای آموزشی و هنری ، برگزاری پنج جشنوارە مختلف مانند داستان نویسی کودکان در دورە قرنطینگی در این جشنواره حضور یافت.

وی همچنین برگزاری جشنواره بادباک‌ها ، دیوار سبز  من و کرونا در روستا ، برگزاری آیین های بزرگ داشت شاعران و شخصیت‌ها در فضای کتابخانە ، اجرای پنج طرح زیست محیطی و گردشگری با توجە با موقعیت مخصوص روستای خورخوره که در همجواری با تالاب بین‌الملی کانی برازان واقع شدە است از دیگر اقدامات انجام شده این کتابخانه روستایی است.

جوانبخت، گفت: مولفەهای مشارکتی بودن، نوآور بودن، بوم گرایی، داوطلبانە بودن فعالیت های مجموعە کتابخانە عمومی روستایی خورخورە مهاباد از دلایل انتخاب روستای خورخوره در بین روستاهای شرکت کنندە سراسر ایران از سوی داوران بود.

وی اضافه کرد: در جشنوارە پایتخت کتاب ایران نیز در ۲ دورە پشت سر هم (دورهای چهارم و پنجم ) شهر مهاباد جزو پنج شهر اول ایران و شهر خلاق کتاب ایران معرفی شدە ضمن آنکه در جشنوارە ملی روستاهای دوستدار کتاب ایران نیز روستاهای داشخانە، گوک‌تپە،  سیدآباد و لج از این شهرستان جزو روستاهای برگزیدە و شایستە تقدیر جشنوارە ملی شده اند.

به گزارش ایرنا، جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب برنامه‌ای است که هر سال با محوریت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری مجموعه‌ای از دستگاه‌های دولتی و غیردولتی اجرا می‌شود.

بر این اساس هر سال ۱۱ روستا یا آبادی عشایری به عنوان روستاها و عشایر دوستدار کتاب معرفی می‌شوند، برای شرکت در این جشنواره، روستاها باید ضمن معرفی ویژگی‌های خاص فرهنگی و اجتماعی روستا، مجموعه فعالیت‌ها، طرح‌ها و برنامه‌های اجرایی خود را برای تقویت زیرساخت‌های کتاب‌خوانی و ترویج عمومی کتاب در روستا معرفی کنند.

هدف این جشنواره حمایت از اقدام‌های انجام‌شده در روستاها و پشتیبانی از پیشنهادهای ابتکاری در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی در روستاها، و معرفی فعالیت‌های فرهنگی و ترویجی مرتبط با کتاب‌خوانی است که با مشارکت مردم و دستگاه‌های فعال در روستا انجام شده یا اجرای آن برای سال آینده پیش‌بینی

امسال علاوه بر روستای خورخوره از مهاباد، روستای برزنون از خراسان رضوی، روستای دشت از خراسان شمالی، روستای درسجین از زنجان، روستای وشنام دری از سیستان و بلوچستان، روستای اکبرآباد از فارس، روستای محمدآباد ساقی از کرمان، روستای بالاجاده خوب از گلستان، روستای بیشه‌بنه از مازندران، روستای ترکان - هرابرجان از یزد و روستای ارکان از خراسان شمالی در جشنواره امسال جزو روستاهای برگزیده اعلام شدند.

در این جشنواره علاوه بر ۱۱ روستای برگزیده ۱۰ روستا نیز به عنوان روستاهای شایسته تقدیر انتخاب و معرفی شدند که از آذربایجان غربی روستای بالو در ارومیه در این فهرست قرار دارد.

در این جشنواره به روستاهای برگزیده مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال هدیه از طرف نهادها و سازمان های همکار به همراه تسهیلات کم بهره به همراه حواله های کتاب اهدا خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha