به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «محمد امید» امروز (شنبه) در آیین امضای تفاهمنامه بین مرکز ملی فرش صندوق، صندوق کارآفرینی امید و بخش خصوصی در محل ساختمان «کوثر» نهاد ریاست جمهوری یادآور شد: بررسی ها نشان می دهد تا سال ۹۵ نرخ مهاجرت روستائیان به شهرها بسیار نگرانکننده شده بود و در برخی سالها کاهش سالیانه یک درصدی جمعیت روستایی را ثبت شد، اما در سال ۹۹ مهاجرت معکوس به این مناطق تحقق یافت و پیشبینیکرد که در سال ۱۴۰۰ مهاجرت از روستاها متوقف شود.
امید تاکیدکرد: مهمترین هدف این معاونت، توسعه اشتغال روستایی است که این مهم با تامین خدمات زیربنایی در دستور کار است، بطوری که اکنون بیش از ۸۴ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار از نعمت گاز و بیش از ۹۴ درصد این روستاها از خدمات شبکه ملی اطلاعات بهرمند شدهاند و در دولت دوازدهم چهار هزار و ۵۰۰ خانه بهداشت و مراکز سلامت روستایی ساخته شده است.
وی با اشاره به جایگاه راهبردی صنعت فرش دستباف ایرانی و بهویژه تحریم مستقیم این صنعت، گفت: برای رونق بخشیدن به بازار داخلی این هنر- صنعت با همکاری موسسههای مالی و بانکی تلاش می شود.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری خاطرنشانکرد: رفع مشکلاتی همچون تامین مواد اولیه، بازاریابی خارجی، تعرفههای فرش و پیمانسپاری ارزی در حوزه فرش دستباف در دستور کار است.
وی توضیح داد: امروز در بین موسسههایی که در موضوع حمایت از تولیدات داخلی و اقتصاد مقاومتی فعالیت دارند، صندوق کارآفرینی امید عملکرد خوبی داشته و به همین دلیل در بخش تامین منابع اشتغال پایدار روستایی و اخذ ۱.۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی (معادل ۲۲ هزار میلیارد تومان) پیشنهاد دادیم که سهم این صندوق افزایش یابد.
امید اضافه کرد: واقعیت اینکه اکنون دو میلیون نفر در صنعت فرش دستباف اشتغال به کار دارند که ۸۰ درصد فرش بافان نیز در روستاها زندگی میکنند، برنامه اشتغال پایدار ۱۰ درصدی ویژه این بخش دیده شد، اما تاکنون به این سهم نرسیده است.
بازاریابی و بازارسازی نوین فرش دستباف ایرانی
براساس این گزارش، «فرحناز رافع» رییس مرکز ملی فرش ایران افزود: بررسی ها نشان می دهد از سال ۸۸ تاسال ۹۹، یک نفر بیمهشده قالی بافی نداشتیم، اما توانستیم امسال بیش از ۲۶۰ هزار نفر را تحت پوشش قرار دهیم.
وی، هنر- صنعت فرش دستباف را عامل رشد و توسعه اقتصادی و جایگزینی برای نفت برشمرد و گفت: امسال با وجود تحریمها و سایر مشکلات، رشد تولید و صادرات این محصول رقم خورد.
این مقام مسوول در زمینه امضای تفاهمنامه سهجانبه امروز توضیحداد: موضوع بازاریابی و بازارسازی برای فرش دستباف ایرانی در اقصی نقاط جهان در دستور کار است و در این زمینه باید از اصول بازاریابی نوین مبتنی بر فناوری اطلاعات بهره ببریم، به همین دلیل بخش خصوصی حاضر در این تفاهمنامه از حوزه فناوری اطلاعات است.
رافع خاطرنشانکرد: ارتقای کمی و کیفی این محصول، شناسنامهدار کردن فرش دستباف، تولید فرشهای نفیس و گرانقیمت که از ارزش افزوده بالاتری برخوردارند و همچنین ارتقای زنجیره ارزش تامین مواد اولیه، از جمله اهداف این تفاهمنامه محسوب می شود.
به گزارش ایرنا، به منظور ساماندهی هنر- صنعت فرش دستباف، ایجاد بستر مناسب تولید بر اساس نیاز بازار، حمایت از افراد توانمند و کارآفرین واجد شرایط در ایجاد کسب و کارهای ارزشآفرین با رویکرد توسعه فعالیت در شبکهها و زنجیرههای تولیدی فرش دستباف و رونق بازارهای داخلی و خارجی و فروش اقساطی فرش دستباف در بازار داخل، این تفاهم نامه به امضا رسید.
همکاری به منظور توسعه و رونق فروش داخلی و خارجی فرش دستباف از طریق حمایتهای تسهیلاتی و راهاندازی بازارگاههای اینترنتی، همکاری در تامین مالی کارگاههای متمرکز و مجتمع های استانی و ملی در چارچوب مسوولیتهای اجتماعی در حوزه توسعه فرش دستباف و فعالسازی مکانیزم فروش اقساطی فرش دستباف، حمایت از ایدههای خلاق و توسعه فناوری در جهت افزایش بهرهوری و تولید هدفمند فرش دستباف، فعالیتهای فرهنگی و تبلیغاتی و برگزاری جشنوارهها از جمله اهداف مورد نظر در قالب این تفاهم نامه است.
نظر شما