۲۳ اسفند ۱۳۹۹، ۱۳:۱۰
کد خبرنگار: 1228
کد خبر: 84261995
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

جولان موج سوم کرونا در پاکستان، بازگشت محدودیت‌ها در شهرهای مختلف

اسلام‌آباد - ایرنا - پاکستان درحالی با موج سوم شیوع ویروس کووید-۱۹ مواجه شده که افزایش مجدد و بی‌سابقه مبتلایان و سرعت شیوع این بیماری مقامات را مجبور به اعمال محدودیت‌های جدید در شهرهای مختلف کرده و همزمان مدارس و نهادهای آموزشی نیز برای دو هفته دوباره تعطیل شد.

به گزارش روز شنبه ایرنا، پاکستان طی سه روز گذشته برای اولین بار پس از شیوع گسترده کرونا در این کشور، شاهد ثبت روزانه بیش از ۲ هزار مبتلا به ویروس کووید-۱۹ است و گزارش‌ها حاکی از شکنندگی وضعیت نسبی پایدار کنترل این بیماری در شهرهای مختلف پاکستان است.

سرپرست وزارت بهداشت و دستیار ویژه نخست وزیر پاکستان با تایید موج سوم شیوع کرونا در این کشور هشدار داد که خیز کرونای جهش یافته نیز سرعت پیدا کرده و بسیار خطرناک تلقی می‌شود.

جولان موج سوم کرونا باعث شده تا محدودیت‌های کرونایی به بسیاری از شهرهای پاکستان از جمله اسلام‌آباد و لاهور برگردد و همزمان ستاد ملی مدیریت، کنترل و مبارزه کرونا نیز طرح تعطیلی ۲ هفته‌ای مدارس و نهادهای آموزشی در اسلام آباد و ۷ شهر دیگر را به اجرا گذاشت.

مقامات پاکستانی با ابراز نگرانی از کاهش سطح رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم، هشدار دادند که عدم احتیاط باعث شیوع گسترده کرونا در سراسر کشور می‌شود.

«اسد عمر» وزیر برنامه ریزی و رئیس ستاد ملی مدیریت کنترل و مبارزه کرونا در پاکستان، کرونای جهش یافته انگلیسی را یکی از عوامل تشدید شیوع این بیماری در کشور دانست و گفت: در صورت عدم توجه به موج سوم کرونا، محدودیت‌های شدیدتری اعمال خواهد شد.

پاکستانی‌ها هفتم اسفندماه جاری یکسالگی شیوع ویروس کووید-۱۹ در این کشور را سپری کردند. از آن زمان تا امروز دست کم ۶۰۲ هزار و ۵۳۶ نفر به این ویروس مبتلا شده و ۱۳ هزار و ۴۷۶ نفر از بیماران کرونایی نیز جان باخته‌اند.

طی ۲۴ ساعت گذشته ابتلای ۲ هزار و ۳۳۸ نفر در مناطق مختلف پاکستان به ویروس کرونا ثبت شد و ۴۶ نفر از بیماران نیز جان خود را از دست دادند. در چنین وضعیتی مسوولان بهداشت پاکستان نگران افزایش شمار مبتلایان و بالا رفتن آمار مرگ و میر ناشی از کرونا هستند.

بیشترین میزان محدودیت‌های کرونایی در ایالت پنجاب واقع در شرق پاکستان جایی که سرعت شیوع موج سوم ویروس در آن بیشتر از مناطق دیگر به ثبت رسیده است، اعمال شد و ساعت کاری اداره جات و همچنین فعالیت‌های کسب و کار نیز کاهش یافته است و این وضعیت تا ۹ فروردین ۱۴۰۰ برقرار خواهد ماند.

برنامه کواکس متعهد شده است برای ۲۰ درصد از جمعیت حدود ۲۲۰ میلیون نفری پاکستان، واکسن کرونا را تامین کند و علاوه براین حدود ۱۷.۵ میلیون دوز واکسن «آسترازنکا» نیز تا ماه ژوئن وارد پاکستان می‌شود.

وزارت بهداشت پاکستان اواخر بهمن ماه امسال مجوز استفاده اضطراری از ۴ واکسن خارجی ساخت دانشگاه «آکسفورد» انگلیس و شرکت داروسازی بریتانیایی - سوئدی «آسترازنکا»، واکسن‌های «کانسینو» و «سینوفارم» چین و همچنین «اسپوتنیک وی» روسی کرونا را صادر کرد. طرح واکسیناسیون علیه ویروس کرونا در این کشور از ۱۴ بهمن امسال با ورود اولین محموله واکسن کرونا از چین، در اسلام‌آباد آغاز شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha