۲۷ اسفند ۱۳۹۹، ۱۴:۳۳
کد خبرنگار: 2581
کد خبر: 84263521
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

توصیه شهروندان گنبدی به زیارت اهل قبور از راه دور

۲۷ اسفند ۱۳۹۹، ۱۴:۳۳
کد خبر: 84263521
توصیه شهروندان گنبدی به زیارت اهل قبور از راه دور

گنبدکاووس - ایرنا - جمعی از شهروندان گنبدکاووس به منظور پیشگیری از شیوع کرونا و قطع زنجیره انتقال این بیماری خطرناک به همشهریان خود و مردم دیگر نقاط کشور توصیه کردند تا مراسم سنتی زیارت اهل قبور را که پنجشنبه آخر سال با حضور بیشتر اقوام و آشنایان برگزار می‌شود، امسال از راه دور انجام دهند.

علاقه ایرانیان به زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره اموات و درگذشتگان معمولا باحضور بر مزار آنها بالاخص در پنجشنبه آخر سال از گذشته تاکنون به عنوان یک سنت حسنه وجود داشته و دارد و اگرچه این رسم به گفته کارشناسان مذهبی مبنای شرعی ندارد اما بسیاری از خانواده‌ها تلاش دارند در این روز با حضور بر سر مزار رفتگان خود، برای آمرزش آنها، قرآن و فاتحه قرائت و یا نذوراتی توزیع نمایند.

طبق آموزه‌های دینی، زیارت اهل قبور برای مومنان ثواب بسیار دارد و باعث عبرت، آگاهی، زهد و بی‌میلی انسان به مادیات و دنیای فانی می‌‏شود و مهمترین فلسفه حضور بر مزار رفتگان نیز تفکر نسبت به مرگ و زندگی پس از آن و دقت بیشتر بر روند زندگی جاری است با این حال باتوجه به شرایط فعلی شیوع کرونا، کارشناسان مذهبی و شماری از مردم، زیارت از راه دور اهل قبور و توزیع نذورات را برای شادی روح رفتگان توصیه می‌کنند.

از اسفند پارسال با شیوع ویروس کرونا و افزایش آمار فوتی‌های ناشی از ابتلا به بیماری کووید۱۹، طبق شیوه‌نامه ستاد مقابله با کرونا در مقاطع مختلفی ورود به آرامستان‌ها ممنوع و در برخی مواقع با تعداد اندک برای خانواده درجه یک امکان پذیر بود و شهروندان همکاری خوبی در این رابطه داشتند که می‌طلبد این همکاری‌ها همچنان ادامه یابد.

یسنا عسکری یکی از شهروندان گنبدی که برادر خود را به تازگی بر اثر ابتلا به کرونا از دست داده است در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: با وجود اینکه کمتر از یک ماه از مرگ برادرم می‌گذرد، فقط برای فاتحه خوانی مختصر به جای پنجشنبه آخر سال، امروز به آرامستان می‌روم و به سایر دوستان داغدار هم توصیه می‌کنم در ساعات کم تردد بر سرمزار رفتگان خود بروند.

وی اظهارداشت: از قدیم بیشتر مردم پنجشنبه‌های آخر سال بر سر مزار اموات خود حاضر می‌شوند اما امسال با وجود شرایط کرونایی و نگرانی از احتمال شیوع کرونا انگلیسی بهتر است زیارت اهل قبور در پنجشنبه آخر سال را از راه دور و یا در روزهای دیگر انجام دهند.

عسکری افزود: اصرار عده‌ای مانند خانواده ما که به تازگی عزیزان خود را از دست دادند برای حضور بر سرمزار تا حدودی قابل قبول است اما به خانواده‌هایی که مدت طولانی از فوت بستگانشان می‌گذرد توصیه می‌کنم برای حفظ سلامتی خود و دیگران در روزهای پایانی سال به آرامستان‌ها نیایند.

شهروند دیگری نیز گفت: پنجشنبه هفته قبل به همراه خانواده برای فاتحه خوانی بر سر مزار مادرم رفتم اما شلوغی آرامستان و تردد زیاد افراد و بیم از ابتلا به کرونا باعث شد در کمترین زمان آرامستان را ترک کنم.

غلام قربانی افزود: با وجود اینکه بیشتر افراد حاضر در آرامستان ماسک زده بودند اما فاصله نزدیک آنان و وجود کودکان در شرایطی که طبق اعلام مسوولان بهداشتی آمار ابتلا و فوت بیماران کرونایی رو به افزایش است، باعث نگرانی می‌شود.  

وی اظهار داشت: با توجه به نگرانی برای تکرار این وضعیت ترجیح می‌دهم این هفته به همراه خانواده در خانه برای شادی روح مادرم و سایر عزیزان درگذشته قرائت قرآن و فاتحه خوانی کنم و هزینه غذای نذری را به یکی از موسسات خیریه بدهم.

سکینه پودینه یکی دیگر از شهروندان گنبدکاووس که همسر خود را یک سال پیش از دست داده است نیز گفت: براساس یک باور عرفی، اموات در روزهای پایانی سال چشم انتظار دیدار با خانواده‌های خود هستند اما امسال به توصیه فرزندانم با توجه به شرایط کرونایی و شلوغی آرامستان به‌جای پنجشنبه آخر سال، زیارت اهل قبور را بعد از عید انجام می‌دهم.   

به گفته امام جمعه گنبدکاووس، توصیه شرعی در رابطه با حضور در آرامستان‌ها در پنجشنبه آخر سال وجود ندارد و مردم می‌توانند در طول هفته بدون توجه به روز خاص به زیارت رفتگان بروند. 

حجت الاسلام محمود ترابی افزود: با توجه به شرایط کرونایی کشور و تاکید کارشناسان بهداشتی به پرهیز از دورهمی‌ها، وظیفه همه مردم بر رعایت این مساله و به حداقل رساندن حضور در محل‌های پرتردد به ویژه آرامستان‌ها در روزهای پایانی سال است.

وی به مردم توصیه کرد با توجه به شرایط جامعه، به زیارت از راه دور اهل قبور، تلاوت قرآن و خواندن نماز و ذکر گرفتن در خانه به یاد اموات اکتفا کنند و یا در روزهایی به غیر از پنجشنبه آخر سال بر مزار رفتگان خود بروند.

در این پیوند، رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان نیز از بستری بودن ۲۴۷ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان خبر داد و گفت: ۴۶ نفر از این بیماران در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند که ۲۸ نفر از آنان به دلیل مشکلات حاد تنفسی به دستگاه ونتیلاتور وصل هستند. 

عبدالرضا فاضل اظهارداشت: باتوجه به اینکه تجمع، عامل اصلی انتقال ویروس کرونا است و یک مورد ابتلا به کرونای انگلیسی در گلستان نیز شناسایی شده است به مردم استان توصیه می‌شود، اصرار به حضور در آرامستان‌ها برای زیارت اهل قبور به عنوان یک کار مستحبی نداشته باشند چرا که احتمال انتقال بیماری کووید ۱۹ علاوه بر تجمع از طریق درآغوش کشیدن و دست زدن به سنگ مزار نیز وجود دارد.  

به گفته وی، هم اکنون شهرستان‌های گرگان، گنبدکاووس، آزادشهر، آق قلا، بندرگز، بندر ترکمن، علی‌آباد کتول، کردکوی، کلاله، گالیکش و مینودشت در وضعیت زرد و رامیان، گمیشان و مراوه تپه در وضعیت آبی کرونایی قرار دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha