کمال خرازی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا در خصوص عملکرد این ستاد در توسعه علوم شناختی در کشور افزود: درحال حاضر چند دانشگاه دوره های شناختی را در کشور ارایه می دهند، البته سعی بر این بوده که از طریق وزارت علوم دانشگاه هایی که زمینه لازم از قبیل استاد مربوطه و آزمایشگاه و نیز توانایی ارایه چنین دوره هایی را دارند، مجوز تدریس در حوزه علوم شناختی را بگیرند.
وی بیان کرد: تصمیم بر این امرگرفته شده که به هر دانشگاهی مجوز داده نشود تا نیروهایی که تربیت می شوند، نیروهای برجسته ای باشند که بتوانند پایه های این علم جدید را به درستی در کشور بنیان بگذارند.
وی یادآور شد: مثلا رشته روانشناسی در بسیاری از دانشگاه ها ارایه می شود ولی روانشناسی شناختی که به عنوان یک علم تجربی و با استفاده از آزمایشگاه ها در حال توسعه است، باید تاثیر خود را بر رشته روانشناسی سنتی بگذارد بنابراین در ستاد هم رشته های شناختی به عنوان علوم شناختی و تاثیری که علوم شناختی بر رشته های سنتی می گذارد مدنظر است.
خرازی ادامه داد: علاوه بر این، ستاد فعالیت هایی در آموزش و پرورش، دانشگاه ها و سطح جامعه به عنوان ارتقا سرمایه شناختی انجام می دهد به این معنی که چگونه می توان به مردم کمک کرد که از این سرمایه خدادادی که در اختیارشان قرار داده شده بهتر بتوانند استفاده کنند و آن را توسعه دهند، به طوری که تصمیمات درست تری در زندگی بگیرند، تحت تاثیر القائات قرار نگیرند وانسان های فرهیخته ای باشند که بتوانند خدمات بیشتری را در جامعه ارایه دهند.
مشاور عالی معاون علمی و فناری ریاست جهوری یادآور شد: درمجموع هم در زمینه تولید ابزارها برای مطالعه، روش ها و شیوه های تاثیرگذاری بر ذهنیت مردم در حوزه های مختلف در ستاد فعالیت های در حال انجام است.
علوم شناختی رشته دانشگاهی شاخهای میانرشتهای است که از ادغام و هم افزایی رشتههای مختلفی مانند روانشناسی، فلسفه ذهن، عصبشناسی، زبانشناسی، انسانشناسی، علوم رایانه و هوش مصنوعی تشکیل شدهاست، این علم به بررسی ماهیت فعالیتهای ذهنی مانند تفکر، طبقهبندی و فرآیندهایی که انجام این فعالیتها را ممکن میکند میپردازد.
نظر شما