۲۶ اسفند ۱۳۹۹، ۷:۵۰
کد خبرنگار: 1163
کد خبر: 84264790
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

سور مرگ در چهارشنبه سوری

۲۶ اسفند ۱۳۹۹، ۷:۵۰
کد خبر: 84264790
سور مرگ در چهارشنبه سوری

سنندج- ایرنا- با صدای مهیبی از خواب بعدازظهری می‌پرد و سراسیمه خود را لب پنجره می‌رساند با سوال از یکی از همسایه‌ها متوجه می‌شود که چند جوان و نوجوان به استقبال چهارشنبه سوری رفته و مشغول ترقه‌بازی هستند.

به گزارش ایرنا، صدا به اندازه‌ای مهیب و وحشتناک بود که تا چند ساعت درگیر سردرد بود با خود فکر کرد که از چند روز پیش گاهی این صداها را شنیده اما این بار چون از خواب پرید بیشتر آن را حس کرد.

یادش آمد همین پارسال بود که پسر ۱۵ ساله یکی از آشنایان روز چهارشنبه سوری بخاطر همین آتش‌بازی‌ها و بی‌احتیاطی قطع عضو شد با این فکر ناخودآگاه استرس و ترسی ناشناخته وجودش را در برگرفت و دل نگران خانواده‌اش شد.

صدای مهیب مواد محترقه از حدود ۱۰ روز پیش در برخی خیابان‌ها و کوچه‌های سنندج به گوش می‌رسد و جوانان و نوجوانان با پرتاب مواد آتش‌زا ترس و دلهره به فضای شهر و میان مردم وارد کرده‌اند.                

آیین چهارشنبه سوری از گذشته‌های دور تاکنون وجود داشته و مردم با برپایی آتش در آخرین چهارشنبه سال به استقبال سال نو می‌روند اما این رسم چندسالی است دچار تغییراتی شده که نه تنها از جذابیت آن کاسته بلکه به رسمی خطرآفرین نیز تبدیل شده است.

از روزی که پای ترقه و وسایل آتش‌زا و محترقه به مراسم چهارشنبه سوری باز شد این سنت زیبا و قدیمی به تهدیدی برای جامعه و خانواده‌ها تبدیل شد و با نزدیک شدن به روزهای پایانی و چهارشنبه اخر سال ترس و وحشتی عظیم خانواده‌ها در برمی‌گیرد.

امسال نیز که برای دومین سال پیاپی چهارشنبه سوری و سال نو با شیوع ویروس کرونا همراه شده است، شرایط سخت‌تر از گذشته بوده و علاوه بر ترس از حوادث ناشی از آتش‌بازی، اجتماع و دورهمی افراد نیز خودبخود خطرآفرین بوده و منجر به گسترش این ویروس منحوس می‌شود.

با توجه به اینکه ازسال گذشته تاکنون مردم درگیر ویروس منحوس کرونا بوده وبسیاری از دورهمی‌ها و مراسم جشن و شادی و حتی ختم در جامعه کمرنگ شده و مردم از هرگونه تجمعی پرهیز می‌کنند بنابراین برگزاری مراسم چهارشنبه‌سوری خود می‌تواند کانون انتشار ویروس کرونا باشد.

امروز که  بسیاری از خانواده‌ها بخاطر شیوع این ویروس عزیزانشان را از دست داده‌ و یا در بیمارستان‌ها بستری هستند ضرورت دارد، خانواده‌ها تلاش کنند فرزندانشان را به گونه‌ای راضی کنند که از این اجتماعات دوری کرده و علاوه بر جلوگیری از آسیب‌های احتمالی ناشی از سوختگی و غیره از شیوع بیشتر کرونا جلوگیری کنند.

طبق اعلام سازمان اورژانس کشور، حوادث چهارشنبه سوری پارسال، هزار و ۴۰۳ مصدوم داشت که از این تعداد ۱۶۶ نفر دچار قطع عضو شدند و سه نفر نیز فوت کردند.

دانشگاه علوم پزشکی کردستان نیز تعداد مجروحان چهارشنبه آخر سال پارسال در استان را ۷۳ نفر اعلام کرد و با توجه به اینکه امسال بخش عمده نیروهای بهداشت و درمان درگیر مبارزه با کرونا هستند، حوادث چهارشنبه‌سوری نیز باری مضاعف بر نظام سلامت است.

کرونا را شعله‌ور نکنیم

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان  معتقد است با توجه به شیوع ویروس کرونا  در جامعه و اینکه بخش عمده نیروهای بهداشت و درمان درگیر مبارزه با این ویروس هستند، بنابراین اگر چهارشنبه سوری مانند سال‌های گذشته برگزار شود باری مضاعف بر نظام سلامت  و کادر درمان تحمیل می‌شود.

آرزو فلاحی افزود: تجمع در چهارشنبه آخر سال علاوه بر اینکه احتمال ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد زحمات پزشکان و پرستاران در بیمارستان را که درگیر مبارزه با این ویروس هستند را بیشتر می کند.

وی با اشاره به اینکه حوادث چهارشنبه پایانی سال گذشته در استان ۷۳ نفر را راهی بیمارستان کرد، گفت: بیمارستان‌هایی که با روند صعودی تعداد بیماران مبتلا به کرونا، با مشکل جدی از نظر ظرفیت و سرایت مواجه هستند نه تنها جای امنی برای مداوا و درمان زخمی‌های چهارشنبه آخر سال نیست، بلکه ظرفیتی جداگانه هم برای این مجروحان نخواهند داشت.

مدیر رولبط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه کرونا را با اتش چهارشنبه‌سوری شعله‌ور نکنیم، اضافه کرد، ورود افراد مجروح  ازحوادث چهارشنبه سوری در بیمارستان‌هایی که معمولاً بیماران کرونایی در آن بستری هستند امکان ابتلای مجروحان به این بیماری را افزایش می‌دهد.

وی با بیان اینکه خانواده‌ها می‌توانند نقش مهمی را در پیشگیری از حوادث مربوط به چهارشنبه پایان سال ایفاء کنند، گفت: والدین در پیشگیری و کنترل فرزندان خود در فضای مجازی هوشیار باشند چرا که با کنترل، آگاهی بخشی و نظارت خانواده‌ها می‌توان آسیب‌های شب چهارشنبه آخر سال را کاهش داد.

هیزمی بر آتش کرونا/ آماده باش اورژانس ۱۱۵

رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی کردستان نیز گفت: توجه به فرا رسیدن روزهای پایانی سال و افزایش حضور شهروندان در مراسم چهارشنبه سوری، روند احتمالی انتشار ویروس کرونا در استان صعودی خواهد شد که این امر زنگ خطری برای سلامت شهروندان است.

رضا پیرا با اشاره آمادگی نیروهای فوریت‌های پزشکی و سایر مراکز درمانی در آخرین چهارشنبه سال و ایام نوروز در سطح استان به صورت شبانه روزی، از مردم خواست، شیرینی سال نو را با سوانح و حوادث ناشی از استفاده از مواد محترقه و خطرناک تلخ نکنند.

وی یادآور شد: به واسطه جلوگیری از شیوع کرونا و گسترش بیماری در آغاز سال جدید، از تجمع در محل‌های برگزاری مراسم چهارشنبه آخر سال اجتناب کنید.

رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی کردستان افزود: اورژانس ۱۱۵ آمادگی ارائه آموزش کمک‌های اولیه به اقشار مختلف جامعه را دارد لذا افراد داوطلب پس از پایان دوره آموزشی گواهینامه معتبر دریافت خواهند کرد.

وی به شهروندان تأکید کرد: در خانه بمانند و با حضور در تجمعات و مراسم‌های آخر سال بار مضاعفی را بر دوش کادر بهداشت و درمان تحمیل نکنند.

آتش‌نشانان سنندجی برای چهارشنبه آخر سال آماده‌باش هستند

رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری سنندج اظهار داشت: با توجه به نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و افزایش تردد و ترافیک شهری در راستای دسترسی به خدمات ایمنی و اطفای حریق در زمان بروز حوادث احتمالی  تمهیداتی را انجام داده است.

سهیل فضل‌وزیری افزود: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، ۱۰۰نفر از نیروهای عملیاتی آتش‌نشانی سنندج در ایستگاه‌های هشت‌گانه سطح شهر برای مقابله با حوادث احتمالی چهارشنبه آخر سال درآماده باش کامل هستند

وی اضافه کرد: در راستای اجرای مصوبات ستاد بحران کشور و استان، علاوه بر انجام اقدامات پیشگیرانه به منظور مقابله با حوادث احتمالی در چهارشنبه آخر سال و عید نوروز سه اکیپ از آتش‌نشانان سنندجی در سه نقطه اصلی از شهر سنندج هم مستقر شدند.

رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری سنندج با اشاره به اینکه این آتش نشانان از نیمه دوم اسفند در میدان آزادی، میدان انقلاب و سه راه‌حبیبی استقرار یافته اند، از شهروندان خواست: با توجه به شیوع ویروس کرونا از هرگونه تجمع و همچنین برپایی آتش و استفاده از مواد محترقه خودداری کرده و خانواده با نظارت بر رفتار فرزندان خود در کاهش حوادث چهارشنبه آخرسال  همکاری و تعامل لازم را داشته باشند.

هرسال در روزهای پایانی سال مسوولان بر این امر تاکید دارند که مردم در مراسم‌ها و جشن‌های آخرسال از مواد محترقه و آتش‌زا استفاده نکنید و امسال با توجه به شرایط موجود تاکید دارند که مردم با درخانه ماندن از آسیب‌های احتمالی و همچنین افزایش و شیوع بیشتر کرونا در جامعه جلوگیری کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha