۲۸ اسفند ۱۳۹۹، ۱۰:۰۰
کد خبر: 84265709
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

جهان در ۱۳۹۹، هند و رکود اقتصادی

۲۸ اسفند ۱۳۹۹، ۱۰:۰۰
کد خبر: 84265709
جهان در ۱۳۹۹، هند و رکود اقتصادی

دهلی نو-ایرنا- کشور هند در جنوب آسیا در سال ۹۹ در راه نیل به توسعه همه جانبه دستخوش تحولات اقتصادی، سیاسی، زیست محیطی و اجتماعی زیادی بود که مهمترین آن‌ها را می‌توان به شیوع ویروس کرونا و رکود شدید اقتصادی اشاره کرد.

به گزارش ایرنا، هند در سال گذشته با یکی از پر چالش‌ترین دوره‌های خود از زمان استقلال مواجه بوده است. رکود نگران کننده اقتصادی، تنش‌های جدی مرزی، افزایش اختلاف و فرقه گرایی در جامعه و تضعیف نهادهای مستقل و دموکراتیک، شیوع ویروس کرونا، بحران کارگران هندی و اعتراض کشاورزان هندی تاثیر سنگینی بر این کشور گذاشته است. 


رکود اقتصادی در هند
بیماری همه گیر کرونا تا حد زیادی در اقتصاد هند اختلال ایجاد کرده است. بر اساس داده‌های وزارت آمار هند، رشد اقتصادی این کشور در سه ماهه دوم سال مالی ۲۰۲۰ به ۳.۱ درصد کاهش یافته است. 
به گزارش اکونومیک تایمز، این درحالی است که هند پیش از آغاز بحران کرونا با رکود اقتصادی مواجه شده بود و به گفته بانک جهانی، بحران کرونا، ریسک‌های موجود در چشم‌انداز اقتصادی هند را افزایش داده است. 
تخمین‌های اولیه بانک جهانی و آژانس‌های اقتصادی برای رشد اقتصادی هند در سال مالی ۲۰۲۱ کمترین سطح آن از زمان آزادسازی اقتصاد هند در سال ۱۹۹۰ بود، اما پس از اعلام بسته اقتصادی از سوی دولت هند، برآوردهای رشد اقتصادی هند حتی بیشتر کاهش یافت که این نشانگر رکود شدید اقتصادی این کشور بود. 
شرکت تحلیل اقتصادی «کریسیل» هند اعلام کرده است که هند با بدترین رکود اقتصادی از زمان استقلال خود مواجه شده است. بانک مرکزی هند در گزارش خود از کاهش ۴۰ درصدی در رشد اقتصادی هند در سه ماه اول سال مالی ۲۰۲۱ خبر داده است. 
به گزارش نشریه «بیزینس استاندارد» داده‌های دولتی هند نشان می‌دهند که نرخ بیکاری در این کشور از ۶.۷ درصد در ماه مارس به ۲۶ درصد در ماه آوریل افزایش یافته است و پس از پایان قرنطینه سراسری این نرخ بیکاری به سطح پیش از کرونای خود بازگشته است. در طول قرنطینه سراسری هند که حدود سه ماه به طول انجامید، بیش از ۱۴۰ میلیون نفر در این کشور شغل خود را از دست دادند در حالی که حقوق بسیاری دیگر کاهش یافت. همچنین در دوران پس از کرونا و در طول قرنطینه هند، بیش ۴۵ درصد از خانوارهای سراسر این کشور نسبت به سال گذشته با کاهش درآمد مواجه شده‌اند. 


بر اساس تخمین‌های ارائه شده، در طول ۲۱ روز اول قرنطینه کامل هند، اقتصاد این کشور به صورت روزانه متحمل ۴.۵ میلیارد دلار ضرر شده است. در این دوره (قرنطینه سراسری) کمتر از یک چهارم فعالیت اقتصادی ۲. ۸ تریلیون دلاری هند فعال بود. کرونا بر بیش از ۵۳ درصد از مشاغل کشور تأثیر چشمگیری داشت. با آغاز قرنطینه سراسری، زنجیره‌های تأمین کالا و غذا در هند تحت فشار قرار گرفتند. در ابتدا، تعریف مشخصی از خدمات "ضروری" و "غیرضروری" وجود نداشت که این امر ارائه بسیاری از خدمات روزانه را متوقف کرد. افرادی که در بخش‌های اقتصادی غیر رسمی مشغول به کار بودند و همچنین کارگران روز مزد بیشترین صدمه را دیدند. تعداد زیادی از کشاورزان در سراسر هند مجبور شدند محصولات کشاورزی خود را دور بریزند زیرا وسیله‌ای برای حمل محصولات آن‌ها به بازار وجود نداشت. 
نشریه «تایمز او ایندیا» نوشت: پس از آغاز گسترش ویروس کرونا در هند و وضع قرنطینه سراسری، شرکت‌های بزرگ در این کشور مانند "لارسن و توبرو"، "باهارات فورج"، "تاتا" "الترا تک" و غیره، مجبور به توقف کامل فعالیت‌ها و یا کاهش چشمگیر آن‌ها شدند. 
این درحالی است که شرکت‌های جوان و کوچک هند که با کمبود شدید درآمدها مواجه شدند مجبور به تعطیلی موقت شدند. شرکت‌های اینترنتی که در زمینه فروش و حمل و نقل کالا فعالیت می‌کنند، به مدت یک ماه فعالیت‌های معمولی خود را متوقف کرده و تنها به ارائه خدمات ضروری روی آوردند. همچنین در ماه مارس، بازارهای بورسی هند، با یکی از شدیدترین ریزش ارزش سهام در تاریخ خود مواجه شدند. 
در ماه مارس نارندرا مودی نخست وزیر هند از اختصاص یک بسته اقتصادی به ارزش (۲۸۰ میلیارد دلار) یا ۱۰ درصد از تولید ناخالص داخلی هند را با تأکید بر خودکفایی این کشور اعلام کرد. 
پس از گذشت یک سال از آغاز کرونا در هند، این کشور توانسته است بخشی از رشد اقتصادی خود را به دست آورد، اما کارشناسان معتقدند تاثیرات ویروس کرونا بر اقتصاد هند تا نیمه سال ۲۰۲۱ ادامه خواهد داشت. 


تنش‌های مرزی 
تنش شدید مرزی میان هند و چین در ماه اردیبهشت سال ۹۹ آغاز شد. این تنش در منطقه لداخ در کوه‌های هیمالیا در شمال جامو و کشمیر هند به وقوع پیوست. رسانه‌های هند به نقل از مقام‌های این کشور گزارش دادند که هزاران سرباز چینی با توسل به‌زور وارد دره گلوان در لداخ شده‌اند. بنابراین گزارش‌ها نیروهای چینی در این منطقه چادر زدند، سنگر کندند و تجهیزات سنگین نظامی خود را در چند کیلومتری عمق زمین‌هایی که هند خاک خود می‌داند، مستقر کردند.

در سوی دیگر چین می‌گوید این هند است که در واقع معادلات مرزی را تغییر داده است. هند به‌تازگی جاده‌ای چند صد کیلومتری در منطقه لداخ ساخته که ارتباط زمینی با یک پایگاه هوایی در ارتفاع بالا را برقرار می‌کند. این پایگاه در سال ۲۰۰۸ بازگشایی شده است. 
در ادامه تنش‌ها، نیروهای دو طرف در دره گالوان واقع در لاداخ با یکدیگر درگیر شدند که ۲۰ سرباز هندی کشته و تعداد دیگری نیز مجروح شدند. اگرچه رسانه‌های هندی مدعی تلفات مشابه در ارتش چین شده‌اند، اما چین هیچگاه این ادعاها را تایید نکرده است. 
در همین سال، هند و پاکستان که سال‌ها است در مرزهای مورد اختلاف در کشمیر با یکدیگر نزاع دارند، درگیری بزرگی میان دو کشور رخ نداده است. شاید دلیل کاهش تنش‌ها میان هند و پاکستان در منطقه کشمیر، درگیری هر دو کشور با ویروس کرونا بوده باشد. 


افزایش اختلاف و فرقه گرایی در هند 
در سالی که گذشت، هند شاهد آشوب‌های اجتماعی قابل توجهی بود. در ماه‌های اولیه سال این کشور شاهد رواج اسلام هراسی و افزایش حملات به مسلمان‌ها بود. 
حمله به محله‌های مسلمان نشین در دهلی نو در طول سفر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا به هند و همچنین وقوع حملات به دانشگاه‌های اسلامی مانند جامیا ملیا اسلامیا و دانشگاه علیگر از جمله نمونه‌های هدف قرار گرفتن مسلمانان در سال ۹۹ در هند بود. همچنین با شیوع ویروس کرونا، مسلمانان هند به عنوان عاملین اصلی انتشار این ویروس در هند جلوه داده شدند. 
تصویب اصلاحات قانون شهروندی اعتراض گسترده مسلمانان این کشور را به دنبال داشت که معتقد بودند این اصلاحات در واقع برای هدف قرار دادن جامعه مسلمانان هند انجام شده است. 
اصلاح قانون شهروندی هند در تاریخ ۲۰ آذر ۹۸ (۱۱ دسامبر ۲۰۱۹) در این کشور به تصویب رسید. بر اساس این قانون پناهجویان کشورهای بنگلادش، افغانستان و پاکستان در هند که بدون اوراق معتبر پیش از سال ۲۰۱۵ میلادی وارد این کشور شده‌اند می‌توانند شهروندی این کشور را دریافت کنند اما این قانون شامل حال مسلمانان نمی‌شود. مسئولان هند در باره علت این اقدام گفته‌اند که مسلمانان کشورهای همسایه تحت پیگرد نیستند. 
اما گروه‌های منتقد به این اصلاحات معتقدند که هدف واقعی از قوانین جدید تحت فشار قرار دادن بیشتر مسلمانان و تبعیض علیه آنان برای راضی نگاه داشتن احزاب هندو می‌باشد. 
گروه‌های حقوق بشر معتقدند که هدف اصلی از اجرایی ساختن طرح‌هایی مانند ثبت نام شهروندی، اصلاحات قانون شهروندی و آمار شهروندی در واقع به حاشیه کشاندن اقلیت‌های مسلمان هند و قرار دادن آن‌ها در اردوگاه‌های بزرگ مهاجران در این کشور است. 

شیوع ویروس کرونا 
شیوع بیماری همه گیر کرونا، یک چالش بی‌سابقه را در تاریخ هند رقم زد. این کشور در ابتدا یکی از سخت گیرترین قرنطینه‌های سراسری در جهان را اجرایی کرد، اما پس از پایان این قرنطینه، آمار ابتلا به ویروس کرونا در این کشور به شدت افزایش یافت. 
هند تاکنون بیش از ۱۱ میلیون مورد ابتلا به کرونا و ۱۵۷ هزار فوتی ناشی از این بیماری را گزارش داده است. این کشور پس از آمریکا دارای بالاترین موارد ابتلا به کرونا در جهان می‌باشد. 
پس از گذشت تقریبا یک سال از شیوع این بیماری، هند واکسناسیون جمعیت خود را آغاز کرد. این کشور تاکنون بیش از ۱۲ میلیون نفر از کادر درمان و پرستاران و نیروی پلیس را واکسینه کرده است. 
طرح واکسناسیون کرونای هند از اواسط ماه ژانویه آغاز شد. در اواسط ماه اسفند ۹۹ این کشور واکسناسیون سالمندان و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای پرخطر را آغاز کرد. 
افراد بالای ۶۰ سال و بیماران قلبی و عروقی و همچنین دیابت که ابتلا به ویروس کرونا برای آن‌ها می‌تواند خطرناک باشد می‌توانند با مراجعه به مراکز درمانی برای دریافت واکسن کرونای خود اقدام کنند. 
پس از چند ماه کاهش آمار موارد جدید ابتلا به ویروس کرونا، گزارش‌ها حاکی از افزایش این موارد در مناطق مختلف هند است. 
 «ایندین اکسپرس» در این خصوص نوشت: دانشمندان هندی انواع جدید و نگران کننده از ویروس کرونا را شناسایی کرده‌اند و نگرانند که ویروس جهش یافته کرونا باعث افزایش موارد ابتلا و همچنین تاثیر منفی بر اثربخشی واکسن‌های ساخته شده خواهد شد. 
اگرچه هند یکی از بزرگ‌ترین تولید کنندگان واکسن در جهان است و بزرگ‌ترین طرح واکسناسیون کرونا در جهان را اجرایی کرده است اما این طرح بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده پیش نرفته است. هنوز از میان ۲۰ میلیون نیروی در اولویت مانند پلیس و کادر درمان که در خط مقدم مقابله با کرونا قرار دارند بیش از ۶ میلیون نفر واکسن کرونای خود را دریافت نکرده‌اند. 
هند قصد دارد تا پایان ماه اوت بیش از ۳۰۰ میلیون نفر را واکسینه کند. 

بحران کارگران هندی 
قرنطینه سراسری هند، میلیون‌ها کارگر این کشور را یک روز بیکار کرد. این قرنطینه همچنین باعث وقوع مهاجرت دست جمعی کارگران از شهرهای بزرگ به روستاهای هند شد که خود یک چالش بزرگ برای مقامات هندی برای کنترل شیوع ویروس کرونا در میان جمعیت این کشور به حساب می‌آمد. 
به دلیل قرنطینه سراسری در هند، حرکت تمام وسایل نقلیه عمومی متوقف شد. به همین دلیل کارگران در این کشور مجبور بودند با پای پیاده برای رسیدن به خانه‌های خود تلاش کنند. بسیاری از این افراد در مسیر با گرسنگی و همچنین تشنگی مواجه شدند. صدها نفر نیز جان خود را از دست دادند. 
دولت هند برای کمک به جمعیت ۸۰ میلیون نفری از کارگران این کشور یک بودجه ۴۷۰ میلیون دلاری در نظر گرفت. 

اعتراض کشاورزان هندی 
به گزارش «هندوستان تایمز»، هزاران کشاورز بیش از ۱۰۰ روز است که در اطراف دهلی اردوی اعتراضی برپا کرده‌اند. آن‌ها در اعتراض به اصطلاحات قوانین کشاورزی اعتصابی را سازماندهی کرده‌اند که برخی آن را "بزرگترین" اعتصاب تاریخ هند می‌دانند. 
حزب ‌ حاکم، باهاراتیا جاناتا پارتی (بی‌جی‌پی) به رهبری نارندرا مودی نخست وزیر این کشور می‌گوید قوانین جدید به بخش خصوصی اجازه می‌دهد نقش بیشتری در بخش کشاورزی بازی کند اما به درآمد کشاورزان لطمه نمی‌زند. 
نارندرا مودی نخست وزیر هند این اصلاحات را برای بخش کشاورزی هند که به شکل سنتی فعالیت می‌کند ضروری می‌داند و اعتراضات را سیاسی توصیف کرده است. 
دولت نارندرا مودی نخست وزیر هند که ماه سپتامبر سال گذشته این قوانین را معرفی کرد قبول کرده است تا اجرایی کردن آن‌ها را به تعویق‌اندازد اما با لغو آن‌ها مخالفت کرده و معتقد است این قوانین در واقع به کشاورزان کمک می‌کند. 
کشاورزان اما می‌گویند این اصلاحات هم درآمد آن‌ها را کاهش می‌دهد هم قوانینی که در دوره‌های قبل آن‌ها را از "بازار آزاد بدون محدودیت" محافظت می‌کرد، از بین می‌برد. 
تاکنون چند دور مذاکره دولت و معترضان بی‌نتیجه مانده است. هفته گذشته نیز معترضان پیشنهاد دولت برای تعلیق قوانین جدید را نپذیرفتند. 
این یکی از طولانی‌ترین اعتراض‌های کشاورزان است که هند تاکنون به خود دیده است.
بیش از نیمی از هندی‌ها در مزارع کار می‌کنند و دولت به کشاورزان یارانه می‌دهد و آن‌ها را از مالیات بر درآمد و بیمه محصولات معاف می‌کند. دولت در حال حاضر حداقل قیمت ۲۳ محصول را تضمین و مرتب از بدهی‌های خود چشم‌پوشی می‌کند. 
کشاورزان می‌گویند دولت می‌خواهد به این روند پایان دهد و کشاورزان را با شرکت‌های بزرگ طرف کند. 

چابهار و گسترش روابط با ایران 
نیرمالا سیتارمان وزیر اقتصاد هند در تاریخ ۱۶ بهمن ۹۹ از اختصاص یک میلیارد روپیه (معادل تقریبی ۱۳ میلیون و ۶۹۸ هزار دلار) برای توسعه بندر چابهار خبر داد، در حالی که دولت هند بر ادامه تعامل دهلی نو با تهران برای توسعه راه آهن چابهار زاهدان تاکید کرد. 
همچنین هند پس از چند سال وقفه، در ماه اسفند اعلام کرد که مجموعا ۶ جرثقیل سنگین برای چابهار خریداری کرده است. در حالی که دو جرثقیل وارد بندر چابهار شد. به گفته مقامات هندی ۴ جرثقیل دیگر تا پایان ماه ژوئن سال ۲۰۲۱ به این بندر منتقل خواهد شد. 
هند همچنین ۱۶ اسفند را به عنوان روز چابهار نامگذاری کرده است. 
اس جایشانکار وزیر امور خارجه هند در سخنرانی خود در "روز چابهار" در اجلاس دریایی هند با ارائه پیشنهاد گنجاندن بندر چابهار به کریدور شمال- جنوب ابراز امیدواری کرد که کشورهای عضو درگیر در این کریدور در مورد گسترش عضویت در این پروژه توافق کنند. 


سفر وزیر دفاع ایران به هند پس از سفر وزرای امور خارجه و دفاع هند به تهران 
راجنات سینگ وزیر دفاع و اس جایشانکار وزیر امور خارجه هند در شهریور ماه سال جاری در مدت کمتر از یک هفته به ایران سفر کرده بودند. 
راجنات سینگ ویر دفاع هند که نقش تعیین کننده‌ای در دولت "ناردندرا مودی" دارد، ‌پس از پایان دیدار سه روزه از مسکو، روز یکشنبه (۱۶ شهریور) در سفری اعلام نشده به ایران سفر کرد تا با امیر حاتمی وزیر دفاع ایران دیدار کند. 
طبق گزارش وزارت دفاع ایران، موضوعات منطقه‌ای، دوجانبه و مسائل بین‌المللی در دیدار وزرای دفاع ایران و هند مورد بررسی قرار گرفت. 
پس از پایان دیدار وزیر دفاع هند، سابرامانیام جایشانکار، وزیر خارجه این کشور دو روز بعد، پیش از سفر به روسیه وارد تهران شد و با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران دیدار و گفت وگو کرد. 
نشریه «تایمز او ایندیا» نوشت: سفر جایشانکار به ایران از دو لحاظ اهمیت دارد. اول اینکه هند به دنبال افزایش همکاری‌ها با ایران در ارتباط با افغانستان است. با توجه به مذاکرات آتی گروه طالبان و دولت افغانستان و خروج آمریکا از افغانستان، هند قصد دارد منافع خود را در افغانستان حفظ کند و برای دست یابی به این هدف به کمک تهران نیاز دارد. 
جنبه دوم مورد اهمیت در سفر جایشانکار به ایران، مخالفت هر دو کشور با رواج افراط گرایی در افغانستان است. هند به دنبال یافتن یک نقطه نظر مشترک با ایران در افغانستان در زمینه مبارزه با افراط گرایی است. 


پس از این سفرها، امیر سرتیپ حاتمی وزیر دفاع ایران نیز در روزهای پایانی بهمن ماه عازم هند شد و ضمن دیدار با مقامات دفاعی این کشور در مراسم افتتاحیه نمایشگاه هوانوردی و نمایش هوایی بنگلور شرکت و از آن بازدید کرد. 
این اولین سفر مستقل وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران به هند از ابتدای پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی تاکنون محسوب می‌شود. 
امیر سرتیپ حاتمی اولین وزیر دفاع ایران در ۴۰ سال گذشته است که به هند سفر کرده است و این امر یک زمینه جدید همکاری میان هند و ایران ایجاد می‌کند. حضور وزیر دفاع ایران در هند همچنین نشان دهنده نگاه ویژه دهلی نو به تهران برای ایجاد ثبات و اعتدال در غرب آسیا می‌باشد. 


وقوع انفجار در مقابل سفارت رژیم صهیونیستی و متهم کردن ایران به دست داشتن در آن حادثه
روز جمعه ۲۹ ژانویه بمبی دست‌ساز در حدود ۵۰ متری ساختمان سفارت رژیم صهیونیستی در دهلی-نو منفجر شد که به چند خودرو آسیب رساند اما آسیبی به سفارت نزد و تلفاتی هم به جا نگذاشت. 
هندوستان تایمز در این خصوص نوشت، بمبی که ۲۹ ژانویه امسال در نزدیک سفارت اسرائیل منفجر شد، یک بمب ساده نبوده و مسئولان تحقیق دریافته‌اند که بمب به یک دستگاه کنترل از راه دور مجهز بوده است. 
بنابر این گزارش، آژانس‌های ضد تروریسم هند فهرستی از مظنونان تهیه کرده‌اند. به ادعای این روزنامه، آن‌ها پس از بررسی‌های انجام شده نتیجه گرفته‌اند که ایران هدایت این اقدام را بر عهده داشته است. 
 اما سفارت جمهوری اسلامی ایران با انتشار بیانیه‌ای، این ادعای رسانه‌های هندی را به شدت رد کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha