۲۶ اسفند ۱۳۹۹، ۱۲:۳۹
کد خبرنگار: 2198
کد خبر: 84265811
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۱۳ نفر در زنجان بر اثر انفجار مواد محترقه مصدوم شدند

زنجان - مسوؤل روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان گفت: از ابتدای اسفندماه جاری تاکنون ۱۳ نفر در این استان بر اثر حادثه انفجار ناشی از مواد محترقه، مصدوم و راهی مراکز درمانی شدند.

جواد مرادی، روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با بیان اینکه خوشبختانه مورد حادی در این انفجارها که منجر به آسیب دیدگی جدی ازجمله تخلیه چشم و قطع عضو شود، اتفاق نیفتاده است، افزود: بیشتر این مصدومین از ناحیه دست و صورت دچار آسیب شده اند.

وی با اشاره به اینکه مصدومان که نوجوان و جوان و از اهالی شهرستان های زنجان، ابهر و خرمدره هستند هنگام بازی با مواد محترقه دست ساز که بسیار تهدید کننده و خطرناک است دچار حادثه شده اند، اظهار داشت: بیشترین و کمترین تعداد مصدومان نیز به ترتیب مربوط به شهرستان زنجان و خرمدره است.

مرادی به عموم مردم به ویژه نوجوانان و جوانان توصیه کرد، از بازی با آتش و مواد محترقه به جد خودداری کنند تا حوادث تلخ و ناگوار در آستانه سال نو پیش نیاید از رانندگان وسایط نقلیه نیز خواست به محض رویت آمبولانس و یا شنیده شدن آژیر بلافاصله خودروهای درحال حرکت خود را به منتهی الیه سمت راست هدایت کرده و مسیر را باز کنند تا عوامل اورژانس بتوانند به موقع و سریع به محل حادثه رسیده و در انتقال مصدومان احتمالی به بیمارستان نیز وقفه ایجاد نشود.

مرادی یادآور شد: از روز گذشته /۲۶ اسفند ماه جاری/ علاوه بر آماده باش کلیه پایگاه‌های ثابت اورژانس استان تعداد هشت دستگاه آمبولانس در شهر زنجان و هفت کد آمبولانس نیز در سایر شهرستان‌های استان برای پاسخ و یاری رسانی سریع و به موقع به آسیب دیدگان ناشی از حوادث احتمالی، پای کار هستند اما انتظار می رود با توصیه ها و هشدارهای ارایه شده هیچ حادثه تلخ و ناخوشایندی را در چهارشنبه آخر سال شاهد نباشیم.  

مسوؤل روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان به بازی کنندگان مواد محترقه هشدار داد و گفت:حادثه هیچگاه خبر نمی کند پس بهتر است برای حفظ سلامتی خود و دیگران از بازی با مواد محترقه و برافروختن آتش به جد خودداری شود.  

به گزارش ایرنا، در آیین چهارشنبه آخر سال ۹۸ این استان ۴۹ نفر به علت بازی با مواد محترقه و آتش بازی، مصدوم و روانه بیمارستان شدند که ۴۰ نفر از آنان مرد و ۹ نفر نیز زن بودند و ۱۶ نفر از این مربوط به شهرستان زنجان و مابقی نیز متعلق به سایر شهرستان‌های این استان بود.  

میانگین سنی آسیب دیدگان بین ۱۵ تا ۳۰ سال بود که۴۰ نفر از مصدومان به صورت سرپایی درمان شدند اما ۹ نفر مابقی به منظور مداوا و درمان بستری شدند و بیشترین آسیب نیز مربوط به نواحی چشم و دست بود که تعداد مصدومان نیز  در مقایسه با حوادث چهارشنبه آخر سال پارسال، ۴۶.۷ درصد کاهش نشان می داد.

چهارشنبه آخر سال ۹۷، تعداد ۹۲ نفر (۷۳ مرد و ۱۹ زن) در این استان براثر حوادث ناشی از بازی با مواد محترقه و منفجره آسیب دیده و یک نفر نیز فوت کرد و ۲ مورد تخلیه ناحیه چشم، یک مورد قطعی انگشت دست و یک مورد نیز شکستگی ساق پا به ثبت رسید.   

تعداد مصدومین سال ۹۷ در مقایسه با سال ۹۶، قریب ۱۲ درصد کاهش داشت و بیشترین آسیب دیدگی نیز مربوط به ناحیه چشم و دست و همچنین میانگین سنی افراد آسیب دیده نیز بین ۱۵ تا ۳۰ سال بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha