بارش‌های زمستان در چهارمحال و بختیاری ۴۴.۱ درصد کاهش یافت

شهرکرد- ایرنا- مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری گفت:‌ میزان بارش‌های فصل زمستان در این استان نسبت به میانگین بلندمدت ۴۴.۱ درصد کاهش نشان می‌دهد.

مهران چراغپور روز سه‌شنبه در هشتمین جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران چهارمحال و بختیاری در سال‌جاری تاکید کرد: از ابتدای زمستان سال‌جاری تاکنون ۱۴۸.۵ میلی‌متر بارش در استان ثبت شده است.
وی افزود: این میزان بارش نسبت به میانگین بلندمدت که ۲۶۵.۶ میلی‌متر بود ۴۴.۱ درصد کاهش داشته است.
چراغپور تصریح کرد: از ابتدای اسفندماه جاری تاکنون ۹۱.۲ میلی‌متر بارندگی در چهارمحال و بختیاری بود که نسبت میانگین بلندمدت با ۷۵.۷ میلی‌متر بارش ۲۰.۵ درصد کمتر است.
وی یادآور شد: در یک هفته اخیر ۲۵.۴ میلی‌متر بارش در استان ثبت شد که نسبت به میانگین بلندمدت با ۲۸.۲ میلی‌متر بارندگی ۱۰.۱ درصد کاهش دارد.
مدیرکل هواشناسی استان اظهار داشت: براساس نمودار اختلاف مجموع بارش ایران و استان‌ها با بلندمدت از ابتدای فصل جاری تاکنون کهگیلویه و بویراحمد ۱۲۰.۵ میلی‌متر، چهارمحال و بختیاری ۱۱۷.۱ میلی‌متر و کشور ۵۵.۹ میلی‌متر کاهش داشت و این استان رتبه دوم در سطح ملی را دارا است.
وی با اشاره به بارش‌ها از ابتدای سال‌زراعی جاری تاکنون از یکم مهرماه امسال تا ۲۶ اسفندماه گفت: در این مدت میانگین وزنی بارندگی در چهارمحال و بختیاری ۳۵۰ میلی‌متر بود که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۱۰ درصد افزایش، نسبت به بلندمدت ۲۱ درصد کاهش و نسبت به یک‌سال‌زراعی کامل ۴۰ درصد کاهش نشان می‌دهد.
وی افزود: میانگین دمای چهارمحال و بختیاری در فصل زمستان سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل سه درجه سانتی‌گراد و نسبت به بلندمدت ۱.۵ درجه سانتی‌گراد افزایش داشته است.
مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری به درگیری ۸۷.۱ درصد مساحت استان با پدیده خشکسالی اشاره و تصریح کرد: از این سطح ۵.۴ درصد خشکسالی بسیار شدید، ۲۳.۳ درصد خشکسالی شدید، ۳۳.۸ درصد خشکسالی متوسط، ۳۴.۵ درصد خشکسالی خفیف و ۱۲.۹ درصد با شرایط نرمال مواجه است.
وی یادآور شد: براساس پیش‌یابی‌های انجام شده، بارش‌های فصل بهار ۱۴۰۰ چهارمحال و بختیاری نسبت به میانگین بلندمدت کمتر از نرمال خواهد بود.
چراغپور اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود در فصل بهار سال آینده دمای هوای استان یک تا ۲درجه سانتی‌گراد از نرمال و بلندمدت بیشتر و گرم‌تر باشد.
به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری سرچشمه رودخانه های زاینده‌رود، کارون و بخشی از دز است و افزایش یا کاهش بارش‌ها در این استان، استان‌های خوزستان، اصفهان و فلات مرکزی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.
خشکسالی‌های اخیر از سال ۱۳۸۶ در چهارمحال و بختیاری آغاز شده و پیامدهای ناگواری بر منابع آب، محیط‌زیست و فعالیت‌های اقتصادی این استان به‌ویژه در بخش کشاورزی داشته است.
در این نشست فرمانداران چهارمحال و بختیاری گزارشی از روند فعالیت ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران در شهرستان‌ها را ارائه کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha