۲۷ اسفند ۱۳۹۹، ۱۱:۳۸
کد خبرنگار: 1287
کد خبر: 84268163
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

طرح جامع حمایت از زنان بدسرپرست در چهارمحال و بختیاری تدوین می‌شود

شهرکرد -ایرنا- معاون سیاسی امنیتی استاندار چهارمحال و بختیاری بر تهیه و تدوین طرح جامع حمایت از زنان بدسرپرست استان تاکید کرد و گفت: با تهیه و تدوین این طرح برنامه حمایت از این قشر در دستور کار قرار خواهد گرفت.

جعفر مردانی روز چهارشنبه در جلسه کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت زنان و خانواده استان افزود: هم‌اکنون قانون و برنامه خاصی برای حمایت از زنان بدسرپرست وجود ندارد و این امر باعث بروز آسیب‌هایی برای این قشر خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه بیشترین آسیب‌ها در جامعه متوجه زنان بدسرپرست است، گفت: این قشر به دلیل مشکلات خانوادگی و همچنین زیرپوشش نبودن هیچ نهادی، در معرض آسیب‌های روانی و روحی بیشتری قرار دارند.

به گفته وی، تشکیل یک کارگروه خاص برای رسیدگی و بررسی مشکلات این قشر در دستور کار مسوولان استان قرار گیرد تا بتوان بر رسیدگی مشکلات این قشر توجه بیشتری صورت گیرد.

مردانی با اشاره به شیوع ویروس کرونا و افزایش این ویروس و تعطیلات سال جدید افزود: تشدید نظارت بر بازار، فعالیت اماکن مختلف و همچنین آماده‌باش دستگاه‌های خدمات‌رسان باید در دستور کار مسوولان استان قرار گیرد.

وی اظهار داشت: حفظ سلامت و جان مردم در اولویت نخست برنامه‌ها در آستانه سال جدید قرار دارد و همه باید از تمام توان خود برای حفظ سلامت جان مردم استفاده کرد.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست با اشاره به اینکه هم اکنون ۲۱ هزار زن سرپرست خانوار زیرپوشش این نهاد قرار دارند، گفت: زنان بدسرپرست زیرپوشش این نهاد ۷۰۰ زن است.

علی ملکپور افزود: ایجاد اشتغال برای زنان سرپرست خانوار، تامین مایحتاج و ارائه مشاوره برای بازگشت به زندگی مجدد از برنامه‌های حمایتی این نهاد در استان است.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون ۲ هزار و ۱۲۵ یتیم در استان زیرپوشش این نهاد قرار دارند، گفت: براساس برنامه‌ریزی انجام شده باید هر یتیم یک یا چندحامی داشته باشد و سرانه دریافتی ایتام زیر هفت میلیون ریال نباشد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست با اشاره به اهمیت بحث اشتغالزایی برای زنان سرپرست خانوار و بدسرپرست افزود: به منظور حمایت از اشتغال این گروه ارائه آموزشی طرح گوهرتراشی در کنار امامزادگان استان در دستور کار قرار دارد.

حجت‌الاسلام حسن امیری افزود: تاکنون ۲۰۰ زن سرپرست خانوار در این طرح پس از فراگرفتن آموزش رایگان و پر داخت ۵۰ میلیون ریال وثیقه مشغول به کار شدند و فعالان این حوزه ماهانه بین ۱۰ تا ۳۰ میلیون ریال درآمد دارند که پیش‌بینی ایجاد اشتغال در این رشته برای یک‌هزار نفر است.

مدیرکل امور زنان و خانواده  استانداری چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به اینکه دفتر امور زنان  و خانواده به عنوان متولی حوزه زنان به خصوص زنان سرپرست خانواراست، گفت: ارائه برنامه‌های خاص زنان سرپرست خانوار باید با هماهنگی این دفتر انجام شود.

مرضیه جلیل‌پور با تاکید بر اینکه جامعه آماری در خصوص زنان بدسرپرست و بی‌سرپرست استان که نیازمند حمایت هستند، در این دفتر موجود است، افزود: ارائه خدمات به این جامعه باید با هماهنگی این دفتر باشد تا بتوان از موازی‌کاری جلوگیری و براساس اولویت آموزش و خدمات به جامعه هف ارائه شود.

مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست افزود: به منظور توانمندسازی فرهنگیان و همچنین دانش‌آموزان و اولیاء آنها، طرح ارائه مشاوره در ۷۳۰ مدرسه استان در دستور کار قرار دارد.

فرحناز قائدامینی اظهار داشت: در این طرح مشاوران به ارائه مشاوره در خصوص کاهش افسردگی و خشونت در زمان کرونا و پسا کرونا می‌پردازند.

وی افزود: براساس تفاهم‌نامه همکاری با پلیس فتا، صدا و سیما و آموزش و پرورش به منظور افزایش شادی و نشاط در خانواده و خانه مقرر شد که دانش‌آموزان  از فعالیت‌های که در ایام نوروز انجام می‌دهند فیلم و عکس تهیه کنند و به دبیرخانه این طرح در آموزش و پرورش ارائه دهند .

به گزارش ایرنا، استان چهارمحال و بختیاری با ۱۰شهرستان نزدیک یک میلیون نفر جمعیت دارد که حدود نیمی از این جمعیت را زنان تشکیل می‌دهند.

۲۴۴۰ زن بدسرپرست در چهارمحال و بختیاری نیازمند حمایت هستند

مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری گفت: ۲ هزار و ۴۴۰ زن بدسرپرست در استان نیازمند حمایت هستند.

نرگس عسگری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: حدود نیمی از این زنان به دلیل اعتیاد همسر و مابقی به دلیل مشکلات عمومی، متارکه، فصلی بودن شغل همسر، بیماری روانی همسر، معتادان بهبود یافته، زندانی بودن و یا ناپدید شدن همسر ، بی‌مسئولیتی همسر به عنوان زنان بدسرپرست هستند.

به گفته وی، این زنان به دلیل نبود قانون حمایت از زنان بدسرپرست زیرپوشش هیچ نهادی قرار ندارند و تنها تعدادی از آنها از خدمات موردی نهادهای حمایتی بهره‌مند هستند.

عسگری گفت: ناچیز بودن حمایت مالی از این قشر از مشکلات مهم است که به دلیل نبود قانون حمایت پشت نوبت قرار دارند و در برخی موارد کمک‌های که دریافت می‌کنند به دلیل اینکه بدسرپرست هستند، از سوی سرپرست از جمله پدر، بردار و یا همسر از آنها گرفته می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه یارانه این افراد نیز به حساب سرپرستان آنها واریز می‌شود، گفت: برای حمایت از این قشر از زنان که بیشترین آسیب را در جامعه متحمل هستند، باید ساز و کار خدماتی و قانونی تدوین شود.

مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری گفت: زنان بدپرست و بی‌سرپرست برای تامین مسکن و یا اجاره مسکن با مشکل مهم مواجه هستند که افراد به این افراد به سختی مسکن اجاره می‌دهند.

وی اظهار داشت: زنان بدسرپرست علاوه بر مشکلات مختلف که دارند مورد آزار و اذیت از طرف سرپرست خانوار نیز قرار می‌گیرند و به دلیل آشنا نبودن به حقوق قانونی خود به زندگی با این افراد ادامه می‌دهند.

وی به تقویت و ایجاد یک ساختار خاص حمایتی روانی، مالی و اجتماعی برای این قشر تاکید کرد و گفت: راه اندای مرکز مشاوره زنان سرپرست خانوار و  بدسرپرست در استان و ارتقاء جایگاه فرهنگ جامعه در خصوص جایگاه زنان و به خصوص زنان بدسرپرست و بی سرپرست یک ضرورت است.

عسگری اظهار داشت:هم‌اکنون سه هزار و ۶۰۰ زن سرپرست خانوار در استان زیرپوشش بهزیستی قرار دارند، که از این تعداد ۲ هزار و ۴۶ زن به دلیل طلاق، اعتیاد همسر، ناپدیدشدن همسر، زندانی بودن همسر، بیماری همسر و سایر مشکلات دیگر زیرپوشش این نهاد هستند و مابقی به دلیل ازدواج نکرون و یا سالمندی زیرپوشش هستند.

به گفته وی، نداشتن تکیه‌گاه، کاهش اعتماد به نفس، بروز مشکلات و بیماری‌های جسمی، روحی و روانی از مهمترین مشکلات این قشر است که زمینه بروز آسیب‌های دیگر را فراهم می‌کند.

وی افزود: مشکل مسکن، اشتغال و پایین بودن میزان درآمد را از دیگر مشکلات این قشر است که باید با توانمندسازی این قشر برای مشکلات آنها گام برداشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha