۱۳ فروردین ۱۴۰۰، ۱۲:۴۸
کد خبرنگار: 1303
کد خبر: 84274264
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

۹۹؛ سال جنبش درونی موسیقی در قرن گذشته

۱۳ فروردین ۱۴۰۰، ۱۲:۴۸
کد خبر: 84274264
۹۹؛ سال جنبش درونی موسیقی در قرن گذشته

تهران- ایرنا- آهنگساز کشورمان‌ معتقد است: سال ۹۹ در قرن گذشته موسیقی به سمت پویایی و جنبش درونی حرکت کرده و توانست از ظرفیت‌های متفاوتی برای عرضه آثارش در عرصه جدیدی بنام فضای مجازی بهره ببرد و اتفاق بی سابقه ای در حوزه موسیقی در این قرن رقم بخورد.

پیروز ارجمند در گفتگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، با تشریح مسائل مختلف پیرامون موسیقی ایران و در سال کرونایی گذشته، گفت: طی یک قرن گذشته، نخستین سالی بود که موسیقی به سمت پویایی و جنبش درونی حرکت کرد و توانست از ظرفیت‌های متفاوتی برای عرضه آثارش در عرصه جدیدی بنام فضای مجازی بهره ببرد. تعطیلی سالن‌های کنسرت به معنای تعطیلی آهنگسازی، نوازندگی و پویایی موسیقی‌دانان خصوصاً موسیقی‌دانان سنتی و آهنگسازان ایرانی نبود.

سال تبادلات بین‌المللی هنرمندان

مدیرکل سابق دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، افزود: سال ۹۹ نخستین سالی بود که بسیاری از مراودات و تبادلات هنرمندان موسیقی ایران با هنرمندان موسیقی جهان شکل گرفت و بسیاری از آثار به صورت مشترک تولید و نخستین گام برای فراگیری ارتباطات بین‌المللی موسیقی‌دانان ایرانی با موسیقی‌دانان جهانی ایجاد شد که این اتفاق تنها به دست پدیده‌ای بنام کرونا و عصر کرونا می‌توانست رقم بخورد.

ارجمند گفت: موسیقی، هنری خلاق و تأملی است و در صورتی که این فضای آرامش و آسایش برای خلق وجود نداشته باشد، موسیقی روبه فنا و نابودی می‌رود و این دوره توانست یک مسیر جدیدی برای پویایی موسیقی و موسیقی‌دانان و تفکری بیشتر و عمیق‌تر برای خلق آثار ایجاد ‌کند.

این هنرمند عرصه موسیقی ادامه داد: هرچند نشر موسیقی از شکل کاغذی به شکل دیجیتال انتقال پیدا کرد، اما توانست سطح وسیع‌تری از مخاطبان را پوشش دهد و در عرضه آثار موسیقی به شکل وسیع در مدیای جدید، موسیقی توانست گامی بسیار بزرگ بردارد به گونه‌ای که بعضی از آثار در این سال هر روز ده‌ها میلیون بار دیده و شنیده شد.

هنرمندان موسیقی اولین حامیان کادر درمان

ارجمند گفت: همدلی و همراهی موسیقی با کادر درمان و خدمات کرونا، در سال ۱۳۹۹ شکل گرفت. موسیقی از اولین هنرهایی بود که توانست در خدمت کادر درمان قرار بگیرد و به توصیف و قدرشناسی از خدمات آنان بپردازد.

وی گفت: در سال ۱۳۹۹ شاهد جهش و تحولات شگفتی در عرصه صدا و صدابرداری و خروج از فضای بسته استودیویی بودیم. به گونه‌ای که بسیاری از آثار به طور همزمان در استودیوهای مختلف و حتی در منازل هنرمندان ضبط و میکس و مستر شد.

به گفته وی، این تحول در کنار اجراهایی که به صورت آنلاین برگزار شد، نوید یک بازار جدید و یک تحول در فناوری‌های صدابرداری و تکنولوژی صدابرداری ایجاد کرد.

مدیر کل سایق دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: اگرچه بازار کنسرت‌ها کساد بود و کنسرتی با حضور مخاطبان برگزار نشد، اما عرضه موسیقی در فضای مجازی و کنسرت‌های آنلاین توانست طیف وسیع‌تری از مردم را تحت پوشش کنسرت‌ها قرار دهد.

ارجمند افزود: هرچند اجرای کنسرت و تماشای آن به صورت زنده از مزیت‌ها و حال و هوایی برخوردار است که در کنسرت‌های آنلاین مشاهده نمی‌شود، اما شروع مناسبی برای تحولات برگزاری کنسرت‌های آنلاین محسوب می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha