شکوفایی اقتصاد با پشتیبانی از تولید داخلی

کرمان - ایرنا - تشدید تحریم‌ها، آغاز جنگ اقتصادی و بحران های ناشی از شیوع ویروس کرونا، اقتصاد کشور را طی سال‌های گذشته با چالشی بی‌سابقه مواجه کرد که دولت در استان کرمان با اخذ سیاست پشتیبانی از تولید داخلی طی هفت سال گذشته در مسیر شکوفایی اقتصادی توانست موفقیت‌هایی کسب کند.

به گزارش ایرنا، استراتژی دولت در پشتیبانی از تولید داخلی با بومی‌سازی قطعات و اتخاذ سیاست های هدفمند و مصوبات حمایتی در راستای رفع موانع تولید، در واقع تلاش دولت را برای حمایت از تولید داخلی در استان کرمان نمایش می‌دهد که اجرای آن در عمل تاکنون دستاوردهای چشمگیری در اقتصاد استان برجا گذاشته است.

دولت در استان کرمان همچنین با حمایت از تولید داخلی با تسهیل امور واحدهای تولیدی و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای نجات اقتصاد کشور در شرایط تحریم، گام برداشته و اثرات این سیاست‌ها موجب مثبت شدن تراز تجاری، اشتغالزایی و سرمایه‌گذاری ۱۶۰ هزار میلیارد تومانی در حوزه صنعت و معدن استان کرمان طی این سال‌ها شده است.

تلالو این سیاست‌ها در شعار سال ۱۴۰۰ نیز مشاهده می‌شود، مقام معظم رهبری با نام‌گذاری سال‌جاری به عنوان تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها علاوه بر اینکه فعالیت‌های دولت را در حمایت از تولید داخلی گسترش می‌دهد، موجب همبستگی بخش‌های مختلف حاکمیت و جامعه می‌شود که قطعا در مسیر غلبه بر تحریم‌ها و شکوفایی اقتصادی استان کرمان نیز موثر خواهد بود.

سیاست‌ها و دستاوردهای اقدامات دولت در حمایت از تولید کرمان

استاندار کرمان گفت: ۳۵ درصد صنایع این استان داخلی سازی شده و آمار یاد شده در خودرو سازی‌های کرمان ۴۵ درصد است که این آمار طبق هدف گذاری تا سال آینده ۷۰ درصد می‌شود لذا بخش خصوصی توانمند دولت را به توسعه می‌رساند.

علی‌ زینی‌وند اظهار داشت: کشورهای پیشرفته نیز تاکید بر فراگیری دانش و فناوری دارند و صنعت خودروسازی ایران به حدی رسیده که ایرانی ها توان تولید قطعه و خودرو را دارند اما در برخی مواقع نقل و انتقال کالا و دانش راحت شده و ممکن است واردات بخشی از صنایع به لحاظ  اقتصادی مزیت داشته باشد.

استاندار کرمان با بیان این مطلب که هرجا دولت سیطره بر صنعتی می اندازد و آنجا ابتدای خرابی کار است زیرا دولت باید کار حاکمیتی، حمایتی و نظارتی خود را انجام دهد اظهار داشت : در هرجای کشور که اجازه نفس کشیدن به بخش خصوصی دادیم، آن بخش رشد کرده و با دنیا رقابت کرده که نمونه ان را بخوبی طی سالهای گذشته در استان کرمان بوضوح شاهدیم .

وی تاکید کرد: وظیفه دولت کار حمایتی و فراهم کردن فضا و تسهیلگری است و داشتن این دیدگاه که مورد توجه و تاکید مقام معظم رهبری و دولت نیز قرار دارد، زمینه رشد و توسعه کشور را فراهم می‌کند.

وی افزود: در ایران اگر مقررات زائد و پیچیده دولتی مانع‌کار مردم نشود، کشور تصاعدی تغییر مثبت می کند.

زینی‌وند ادامه داد: از طرفی جامعه ای که شغل و درآمد پایدار نداشته باشد عزت هم ندارد و در این دولت اقدامات مناسبی در مشاغل خرد صورت گرفت که مهاجرت از روستاها در حال متوقف شدن است و این ابتدای عزت و توسعه استان محسوب می شود.

وی اضافه کرد: هیچگاه از دانش روز عقب نمی مانیم و بخش خصوصی با تکیه بر دانش و نیروی انسانی آینده صنعت کشور را در دنیا مطرح می‌کند.

دستاوردهای شاخص دولت در پشتیبانی از تولید صنایع و معادن کرمان

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان نیز با اشاره به اقدامات حدود هشت ساله دولت گفت: اجرای ابرپروژه انتقال آب از خلیج فارس به سیرجان که در ادامه به یزد می‌رسد و فازهای بعدی آن نیز به زودی آغاز می‌شود، در کنار تشکیل معین‌های توسعه که از سال ۹۳ تاکنون فعالیت‌های زیادی در استان انجام داده‌اند از اقدامات دولت یازدهم و دوازدهم در استان کرمان محسوب می‌شود.

مهدی حسینی‌نژاد افزود: تکمیل زنجیره فولاد، افزایش ۱۴۰ درصدی تولید کنسانتره آهن از ۱۲.۵ میلیون تن به ۳۰ میلیون تن، افزایش ۳۵۰ درصدی تولید گندله از پنج میلیون تن به ۲۲.۵ میلیون تن، تحقق ظرفیت تولید ۶ میلیون تن آهن اسفنجی برای اولین بار در استان، تحقق ظرفیت تولید ۴.۳ میلیون تن شمش آهن برای نخستین بار در استان تنها بخشی از اقدامات در حوزه فولاد است.

وی تصریح کرد: همچنین افزایش ظرفیت تولید مس کاتد به میزان ۲۳ درصد، افزایش ۲۰۰ درصدی تولید کُک استان از ۴۰۰ هزار تن به یکهزار و ۲۰۰ هزار تن، افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی استخراج معادن استان از ۴۵ میلیون تن به بیش از ۹۷ میلیون تن، افزایش ۲۳ درصدی ذخایر معدنی قطعی استان از ۴.۷ میلیارد تن به ۵.۸ میلیارد تن طی این دولت انجام شد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان عنوان کرد: افزایش ۱۱۷ درصدی میزان استخراج زغالسنگ از ۸۸۹ هزار تن به یکهزار و ۹۳۱ هزار تن، ایجاد زیر ساخت در استان از محل ماده ۴۳ برنامه ششم برای نخستین بار و افزایش ۲۱ برابری وصولی حقوق دولتی نسبت به ابتدای دولت، بیش از ۷۰۰ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری فعلی پروژه‌های اقتصاد مقاومتی حوزه صنعت و معدن استان کرمان، افزایش ۳۶۰ درصدی تولید فرش دستباف از ۱۵۰ هزار مترمربع به ۷۰۰ هزار مترمربع از دیگر فعالیت‌های حوزه صنعت و معدن در استان کرمان است. 

وی گفت: همچنین میزان صادرات از گمرکات استان طی هشت سال گذشته با رشد ۴۴ درصدی همراه شد و ارزش صادرات غیرنفتی استان از ۷۹۶ میلیون دلار به یک هزار و ۸۷۲ میلیون دلار رسید.

وی ادامه داد: استان کرمان با ۱۶۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در راستای تکمیل زنجیره ارزش افزوده رتبه نخست کشور را در تولید کنستانتره و گندله کشور دارد.

حسینی نژاد با اشاره به تحقق ۸۷ درصدی طرح‌های اقتصاد مقاومتی استان کرمان افزود: پروژه‌های بزرگ افتتاح طرح آهن اسفنجی فولاد سیرجان ایرانیان و کارخانه کک سازی فولاد زرند با ظرفیت ۸۰۰ هزار تن در سال ۹۳ و افتتاح خطوط پنج و ۶ کنستانتره گل‌گهر با ظرفیت چهار میلیون تن و فاز دوم توسعه تغلیظ مس سرچشمه با ظرفیت ۱۶۰ هزارتن کنستانتره مس را در سال ۹۴ با حضور معاون اول رییس جمهوری داشتیم.

وی بیان داشت: همچنین طرح تولید گندله پنج میلیون تن شرکت معدنی و صنعتی گلگهر، طرح تولید گندله ۲.۵ میلیوتن تن شرکت فولاد سیرجان ایرانیان، طرح تولید پالایشگاه مس خاتون آباد، تولید کودهای کشاورزی کلات بر پایه ترکیبات کلات کننده گیاهی، توسعه تولید کابلهای فیبر نوری داخل ساختمانی INDOOR، تکمیل و راه اندازی فرآوری مس تخت گنبد، احیای مستقیم شماره یک (فاز گهر)توسعه آهن گلگهر، فولاد کرمان پروژه جمع آوری غبار، افزایش ظرفیت و راندمان زغالشویی زرند، نورد میلگرد جهان فولاد سیرجان از پروژه های افتتاح شده مهم در سال ۹۵ بودند.

وی ادامه داد: در سال ۹۶ نیز خط هفت کنسانتره ۲ میلیون تنی گلگهر، تاپ اکو خاورمیانه ( فرو کروم )، فرو آلیاژ ۲۶ هزار تن رباط، تولیدی رینگ خودرو اروند چرخ، افزایش ظرفیت کارخانه سکه زنی کرمان، بازیابی آب مجتمع معدنی و صنعتی گل گهر، افزایش ظرفیت و راندمان زغالشویی همکار و خردایش مجدد کنسانتره آهن فولاد سیرجان ایرانیان (میدکو) افتتاح شدند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: طرح‌های ملی سال ۹۷ استان کرمان هم شمش فولاد یک میلیون سیرجان ایرانیان، تولید پنج هزار دستگاه خودرو کارمانیا خودرو، سیستم انتقال سنگ شکسته سیرجان گلگهر، آهن اسفنجی ۲ سیرجان فاز کوثر، گندله ۲.۵ میلیون تن فولاد بوتیا و ایجاد بانک اطلاعاتی در خصوص وضعیت اکتشافی بخش معدن استان بودند.

وی یادآور شد: از پروژه‌های بزرگ سال  ۹۸  استان کرمان نیز می‌توان به افتتاح طرح تولید ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی احیا استیل فولاد بافت، طرح تولید یک میلیون تن شمش جهان فولاد سیرجان و افتتاح طرح تولید ۱.۷ میلیون تن آهن اسفنجی شرکت توسعه آهن فولاد گل‌گهر اشاره کرد.

حسینی نژاد افزود: طرح های مهم افتتاح شده سال۹۹ نیز طرح توسعه مس خاتون اباد، کارخانه اسید خاتون اباد و کارخانه اکسیژن خاتون اباد بودند که افتتاح همه این طرح‌ها به جهش تولید و اشتغالزایی در استان پهناور کرمان انجامیده است.

دستاوردهای دولت در تولید محصولات کشاورزی کرمان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: تعداد ۹ هزار و ۱۲۷ پروژه در بخش های آب و کشاورزی طی حدود هشت سال گذشته با واگذاری هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی در شمال این استان به بهره برداری رسیده یا عملیات اجرایی آنها آغاز شده است.

عباس سعیدی افزود: عمده طرح های کشاورزی که عملیات اجرایی آنها طی مدت یاد شده  آغاز شده یا به بهره برداری رسیده  را شامل ساخت استخرهای کشاورزی، سیستم های آبیاری قطره ای، لایه روبی و ترمیم قنوات برشمرد.

وی ادامه داد: احداث گلخانه ها، تولید بذر، کاشت و تولید گیاهان دارویی، توسعه آبزی پروری و تولید زالو و ماهیان زینتی، راه اندازی بیش از ۳۲۱ واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی توسعه دامپروری و تکثیر دام های اصلاح نژاد شده و نژاد نوترکیب، مکانیزاسیون ماشین های کشاورزی بهره برداری از کارخانه شیر و لبنیات و صادرات محصولات کشاورزی از جمله این طرح ها است.  

سعیدی اظهار داشت: اعتبارات واگذار شده برای احداث یا تکمیل طرح های کشاورزی از محل بند الف تبصره ۱۸، صندوق توسعه ملی، اشتغال توسعه روستایی پرداخت شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان با بیان اینکه کشت های گلخانه ای از ۶۰ هکتار به ۳۰۰ هکتار در این استان افزایش پیدا کرده است تصریح کرد: در حال حاضر نیز برای توسعه کشت های گلخانه ای تسهیلات بانکی در اختیار سازمان جهاد کشاورزی قرار دارد و فرصت سرمایه گذاری خوبی در این بخش فراهم شده است.

وی گفت: سرمایه گذاری های خوبی نیز در بخش احداث گلخانه ها در استان کرمان در حال انجام است که به سطح زیر کشت گلخانه های این استان اضافه خواهد شد.

سعیدی افزود: اکنون در بخش های گلخانه ها، کشت گیاهان دارویی و توسعه دامپروری استان زمینه سرمایه گذاری وجود دارد و سرمایه گذاران می توانند در این بخش فعالیت کنند.

وی بیان داشت: جهاد کشاورزی استان کرمان در زمینه توسعه شیلات نیز قادر به واگذاری تسهیلات است و در زمینه مکانیزاسیون کشاورزی رقم اعلام شده ۶۰ میلیارد تومان بود که ۷۵ میلیارد تومان معادل ۱۳۵ درصد تسهیلات امسال پرداخت شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان ادامه داد: در حال پیگیری برای جذب ۱۰ میلیارد تومان تسهیلات به منظور پرداخت به متقاضیان خرید کمباین و تراکتور هستیم.

وی گفت: اقدامات خوبی در زمینه مکانیزاسیون بخش کشاورزی در استان کرمان انجام شده به طوری که ضریب مکانیزاسیون با ورود بیش از سه هزار تراکتور و کمباین به این استان از ۹ دهم اسب بخار به ۱.۶۶ درصد افزایش پیدا کرده است.

سعیدی با بیان اینکه تاکنون بیش از ۱۷ هزار دنباله بند و ادوات کشاورزی وارد استان کرمان شده که ضریب مکانیزاسیون از ۴۸ درصد به ۶۷ درصد افزایش یافته که اقدام بسیار خوبی در زمینه افزایش بهره وری، کاهش هزینه ها و افزایش درآمد کشاورزان و باغداران است.

تراز تجاری کرمان مثبت شد

به گفته رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان، بررسی وضعیت صادرات و واردات این استان حاکی از مثبت شدن تراز تجاری این استان طی نیمه اول سالی که گذشت , بوده است.

جعفر رودری افزود: حجم تجارت خارجی مربوط به مبادله گمرکی استان کرمان طی مدت یاد شده به میزان یک میلیارد دلار بوده است.

وی اظهار داشت: تراز تجاری استان کرمان در انتهای سال گذشته به دلیل شرایط نامساعد صادرات بخصوص کاهش حجم تولید و صادرات پسته منفی شده بود و با اقدامات انجام شده این تراز اینک مثبت شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان گفت: با توجه به وضعیت مطلوب تولید و صادرات پسته طی یک سال گذشته، پیش‌بینی می شود شاهد بهبود قابل توجه تراز تجاری استان کرمان در سال ۱۴۰۰ با تحقق شعار سال باشیم .

وی اضافه کرد: تراز تجاری بازرگانی خارجی در سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۷ از رشد ۵,۳ میلیارد دلاری برخوردار بوده است.

مثبت شدن تراز تجاری، توسعه سرمایه‌گذاری و تولید در حوزه کشاورزی و صنعت و معدن نشان از حمایت جدی دولت از تولید، پشتیبانی و مانع‌زدایی طی حدود هشت ‌سال گذشته در استان پهناور کرمان دارد که در سالجاری این روند با تحقق شعار سال روند بهتری بخود خواهد خواهد گرفت و نه تنها در ارتقای تراز تجاری، بلکه ناثیرات خوبی را در خلق فرصت های جدید شغلی و اشتغال پایدار در جای جای این استان پهناور که پیشانی اقتصادی کشور محسوب می شود خواهیم داشت .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha