بازتاب گسترده امضای سند همکاری‌های ایران و چین در مطبوعات پاکستان

اسلام‌آباد-ایرنا - رسانه‌های پاکستان و ناظران این کشور که از تابستان سال گذشته از نزدیک نسخه پیش‌نویس برنامه همکاری جامع ایران و چین رارصد کرده و آن را فرصت طلایی برای ایجاد همکاری‌های سه‌جانبه جدید در منطقه توصیف می‌کنند،اکنون نیز رویداد تاریخی امضای سند جامع همکاری‌های تهران و پکن را بازتاب دادند.

به گزارش ایرنا، رسانه‌های چاپی و الکترونیکی در پاکستان اعم از انگلیسی و اردو زبان روز یکشنبه سفر وانگ یی عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین به تهران و امضای سند جامع همکاری‌های دوجانبه با جمهوری اسلامی ایران را به صورت گسترده بازتاب دادند.

رادیو دولتی پاکستان امروز نوشت: چین و ایران روز گذشته سند جامع همکاری ۲۵ ساله را با هدف ایجاد نقشه راهی برای سرمایه گذاری‌های متقابل در زمینه های حمل و نقل، بنادر، انرژی، صنعت و خدمات به امضا رساندند.

در این گزارش آمده است: وانگ‌یی وزیر امور خارجه چین در مراسمی که به طور زنده از تلویزیون دولتی ایران پخش می شد، گفت که روابط پکن با ایران تحت تأثیر شرایط فعلی نخواهد بود اما دائمی و استراتژیک خواهد بود.

وب سایت شبکه خبری «داون نیوز» پاکستان نوشت: سند همکاری‌های جامع ۲۵ ساله ایران و چین امضا شد. دو کشور مصمم به تحکیم مناسبات سیاسی و اقتصادی از طریق این سند همکاری‌ هستند.

این منبع خبری به نقل از سخنان وزیر امور خارجه چین پس از امضای سند همکاری‌های جامع با ایران، افزود: روابط پکن با تهران تحت تاثیر هیچ وضعیتی قرار نخواهد گرفت و اکنون سطح این تعاملات به بالاترین سطح راهبردی رسیده است.

شبکه «جیو نیوز» پاکستان نیز با انتشار تصاویر محمدجواد ظریف و وانگ یی پس از امضای سند جامع همکاری‌ها در تهران، نوشت: ایران و چین مشارکت ۲۵ ساله سیاسی و اقتصادی را نهایی کردند. 

به گزارش این منبع اردو زبان، تهران و پکن از سال ۲۰۱۶ به طور جدی کار بر تنظیم سند همکاری‌های جامع را آغاز کرده و سال گذشته این تلاش‌ها وارد مرحله جدیدی شد و اکنون دو کشور وارد فاز جدید روابط قوی راهبردی شدند.

روزنامه اقتصادی «بیزینس ریکوردر» پاکستان نوشت: ایران و چین دو همپیمان نزدیک و رقبای آمریکا، "سند همکاری‌های راهبردی ۲۵ ساله را امضا کردند. در این گزارش آمده است: مقام‌های بلندپایه ایران از جمله رهبری و رئیس جمهوری این کشور از تقویت همکاری‌های دوجانبه با چینی‌ها اطمینان دارند و  معتقدند: این سند می تواند در تعمیق روابط ایران و چین بسیار موثر باشد.

پیش‌تر احزاب، دیپلمات‌ها و شخصیت‌های سیاسی پاکستان با استقبال از برنامه همکاری راهبردی ۲۵ ساله جمهوری اسلامی ایران و چین، آن را در راستای منافع منطقه به ویژه پاکستان دانسته و تاکید کردند: تقویت روابط تهران-پکن به سود اسلام‌آباد است.

توافق خوشایند

روزنامه انگلیسی زبان «نیشن» پاکستان ۲۶ تیرماه ۹۹ در سرمقاله خود با عنوان «قرارداد خوشایند» نوشت: دولت‌های آسیایی درصدد یافتن روش‌های جدید برای همکاری و ایجاد مشارکت متقابل سودمند هستند.

در این سرمقاله آمده است: چین با ایجاد مسیر منطقه‌ای به سمت دوستی و پیشرفت ارتباطات با سایر کشورها پیش می‌رود و این امر در برنامه جدید همکاری راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین مشهود است.

نیشن نوشت: برنامه همکاری جامع ۲۵ ساله ایران و چین برای پاکستان بسیار خوشایند است و باعث تسهیل تجارت ،نزدیکی کشورهای منطقه و تحکیم روابط دیرینه با ایران می شود.

این روزنامه انگلیسی زبان افزود: حتی اگر اساس برنامه همکاری راهبردی ایران و چین در سطح دوجانبه هم بماند ،این همکاری  به ماشین محرک تجارت آسیا تبدیل خواهد شد که می تواند منافع پاکستان را تامین کند.

علاوه بر این رییس کمیسیون روابط خارجی در مجلس سنای پاکستان، سند جامع همکاری‌های ایران و چین را خبر خوش برای کشورهای همسایه از جمله پاکستان توصیف کرد و گفت: این برنامه مصداق بارز موفقیت دیپلماسی تهران-پکن و تحکیم توازن قدرت در منطقه است.

سناتور «مشاهد حسین سید» افزود: ائتلاف ایران و چین در قالب همکاری‌های منطقه‌ای، از همه لحاظ برای اسلام‌آباد منفعت بخش است همانطور که چین دوست و شریک دیرینه پاکستان محسوب می‌شود، همکاری آن‌ها با ایران به عنوان کشور همسایه پاکستان نیز بسیار خوشایند و مثبت خواهد بود. 

روزنامه اردو زبان «اکسپرس» روز یکشنبه نوشت: جمهوری اسلامی ایران و چین که با تحریم مواجه اند توانستند با کمک یکدیگر یک همکاری قوی و راهبردی ۲۵ ساله را تدوین و نهایی سازند.

این روزنامه پاکستانی افزود: تهران و پکن دو متحد و هم پیمان قوی علیه واشنگتن و سیاست‌های تحریمی آن هستند، پس از سفر سال ۲۰۱۶ رئیس جمهوری چین به ایران دو کشور در مسیر تهیه نقشه راه همکاری‌های جامع راهبردی قرار گرفتند.

روزنامه انگلیسی زبان «نیوز» چاپ اسلام‌آباد نیز نوشت: جمهوری اسلامی ایران و چین در تازه ترین اقدام به ارزش چند ده میلیارد دلار سند جامع همکاری‌های راهبردی را امضا کردند که شامل سرمایه‌گذاری در حوزه‌های زیرساخت‌، توسعه، حمل و نقل و انرژی خواهد بود.

دیگر مطبوعات پاکستانی از جمله "دنیا، داون، نیشن و نوای وقت" نیز با اشاره به سفر وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین به ایران، امضای سند جامع همکاری‌های راهبردی توسط وزیران خارجه دو کشور را بازتاب دادند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha