کرونا، سوغات مسافران نوروزی برای خمین

خمین - ایرنا - افزایش شمار بیماران مبتلا به ویروس کرونا در خمین و تثبیت رنگ‌ نارنجی سوغات مسافرانی است که در نوروز امسال به این شهرستان سفر کردند و البته باید رعایت نکردن موازین بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک و دورهمی‌های شهروندان را هم به عوامل شیوع اضافه کرد.

سال ۱۴۰۰ را در کنار ویروس کرونا آغاز کردیم همانطور که این مهمان ناخوانده بیش از یک سال در جشن‌ها، عزاداری ها، مهمانی‌ها، خریدها، سفرها، قدم زدن ها و محل کار در کنار ما بود.
در روزهای پایانی سال گذشته فراموش کردیم کووید ۱۹ جان بسیاری از نزدیکان و عزیزان ما را گرفته است و شنیدن آمار جان باختگان کرونا ظاهرا برایمان عادی شده است.
شهرستان خمین در جنوب استان مرکزی تنها شهرستان نارنجی این استان در رنگ بندی کرونا است.
با وجود وضعیت نارنجی، این شهرستان در روزهای عید شاهد حضور مسافران نوروزی بود.
برخلاف مصوبات ستاد کرونای خمین مبنی بر ممنوعیت حضور پلاک‌های غیربومی در این شهرستان، پلاک‌های غیر بومی نیز دیده می‌شود.
شرایط شکننده کنونی و وضعیت بیمارستان خمین خبر از روزهای سخت بیماری کووید ۱۹ در این شهرستان می دهد.


معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی گفت: وضعیت شهرستان خمین از یک ماه قبل در جدول رنگ‌بندی کرونا وزارت بهداشت، درمان و اموزش پزشکی نارنجی بوده و می‌طلبد که تمهیدات لازم برای رفع این مشکل در شهرستان اندیشیده شود.
«بهروز اکرمی» افزود: می‌طلبد که  برای کاهش آمار کرونا در استان مرکزی استفاده از ماسک در شهرستان‌های استان جدی گرفته شود.

عادی انگاری سبب افزایش مراجعه به مراکز درمانی خمین شده است


فرماندار خمین گفت: زادگاه امام راحل در فهرست رنگ‌بندی کرونا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در شرایط نارنجی قرار دارد و برابر اعلام ستاد ملی کرونا سفرهای نوروزی به این شهرستان ممنوع اعلام شد.
« احمد طهرانی » افزود: برابر مصوبات ستاد ملی کرونا زادگاه امام راحل تا ۱۵ فروردین ماه سال جاری مشمول طرح ممنوعیت  تردد خودرو با پلاک غیر بومی است و متخلفان مشمول جریمه هستند.
وی بیان کرد:  در صورت مشاهده خودروهای با پلاک غیر بومی، علاوه بر توقیف وسیله نقلیه از سوی پلیس راه ، راننده خاطی مشمول جریمه ۵۰۰ هزار تومانی می‌شود.
فرماندار خمین از شهروندان درخواست کرد: به‌ منظور پیشگیری از انتقال و شیوع بیشتر ویروس کرونا در آغاز سال نو اطلاع رسانی مناسب را به خویشان و آشنایان در خصوص ممنوعیت تردد خودروهای غیربومی به زادگاه امام راحل داشته باشند.
طهرانی بیان کرد: رعایت توصیه‌های بهداشتی ،پویش «ماندن در منزل و نه به مسافرت» و خودداری از حضور در  مراکز پر جمعیت در ایام نوروز برای مردم خمین که در جدول رنگ‌بندی مناطق نارنجی کرونا هستند، ضروری است.
وی اظهار داشت: متأسفانه عادی انگاری و کاهش استفاده از ماسک توسط شهروندان باعث افزایش مبتلایان به کرونا و افزایش ورودی بیمارستان خمین شده است که در صورت تداوم این وضعیت امکان خدمات‌رسانی به بیماران در این بیمارستان وجود نخواهد داشت.
فرماندار خمین افزود: با توجه به اینکه شهرستان خمین در وضعیت نارنجی از نظر شیوع کرونا قرار دارد، موفقیت در بحث کنترل بیماری و پیشگیری از شیوع بیشتر کرونا در شهرستان در گرو تعامل و همکاری مردم با مسئولان و رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و به‌ویژه استفاده از ماسک توسط شهروندان است.
طهرانی با اشاره به اینکه حضور در تجمع‌ها یکی از عوامل اصلی شیوع بیشتر و افزایش شمار مبتلایان به کروناست از شهروندان خواست تا از تردد بی‌مورد در سطح شهر و اماکن شلوغ و به‌ویژه حضور در مهمانی‌ها و دور همی‌های خانوادگی خودداری کنند.
معاون هماهنگ‌کننده فرماندهی انتظامی استان مرکزی گفت: ۳۶ خودرو با اعمال محدودیت تردد خودروهای پلاک خوزستان به استان، جریمه پنج میلیون ریالی شده و ۹۷ خودرو نیز بازگردانده شده‌اند.
سرهنگ «علی‌اصغر یوسفی» افزود: ۲۹۵ خودروی غیربومی از ۲۵ اسفندماه سال گذشته تا ششم فروردین ماه امسال در شهرستان خمین به صورت دستی اعمال قانون شدند.

بیشتر مراجعه کنندگان به مراکز درمانی خمین مسافر هستند

رئیس دانشکده علوم پزشکی خمین با بیان اینکه تاکنون پنج هزار و ۲۴۰ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در خمین انجام شده است، گفت: یک‌هزار و ۸۶۵ بیمار مبتلا به کرونا در این شهرستان شناسایی شدند.
دکتر « مجتبی دیده دار» ادامه داد: یک هزار و ۷۱۰ بیمار کووید ۱۹ در خمین بهبود یافتند و از بیمارستان مرخص شدند.
وی اضافه کرد: از ابتدای شیوع بیماری کرونا در این شهرستان تاکنون ۱۱۷ بیمار جان خود را از دست دادند.
ریس دانشکده علوم پزشکی خمین گفت: در شرایط ناپایدار این شهرستان، اگر شیوه نامه های بهداشتی رعایت نشود رسیدن به وضعیت قرمز در روزهای آتی دور از انتظار نیست.
دکتر دیده دار اظهار داشت: مراجعان بیماران کووید ۱۹ به بیمارستان این شهرستان افزایش پیدا کرده است که بیشتر این بیماران مسافر هستند.
وی تاکید کرد: از مسافرانی که قصد مسافرت به این شهرستان را دارند درخواست می شود سفر خود را به پایان کرونا موکول کنند و شهروندان از برپایی دورهمی های خانوادگی به طور جدی پرهیز کنند.

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت:  تا ظهر دیروز (۷ فروردین ۱۴۰۰) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی هشت هزار و ۱۲۰ نفر بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و ۸۱۵ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۸۴۶ هزار و ۹۲۳ نفر رسید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha