۱۱ فروردین ۱۴۰۰، ۲:۵۰
کد خبر: 84279683
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

وعده حمایت مالی ۵.۳ میلیارد یورویی کنفرانس بروکسل برای سوریه

لندن – ایرنا – کشورهای شرکت کننده در پایان اجلاس دو روزه «آینده سوریه و منطقه» که به میزبانی اتحادیه اروپا برگزار شد، ۵.۳ میلیارد یورو برای ارائه کمک‌های بشردوستانه به آوارگان سوری و کشورهای میزبان تعهد کردند.

به گزارش بامداد چهارشنبه ایرنا به نقل از تارنمای اتحادیه اروپا، از این مبلغ ۳.۷ میلیارد یورو توسط اتحادیه اروپا، شامل ۱.۲ از سوی کمیسیون اروپا و ۲.۶ میلیارد یورو توسط کشورهای عضو تعهد شد.

پنجمین کنفرانس بین المللی حمایت از آوارگان سوریه در بروکسل و در روزهای ۲۹ و ۳۰ مارس، ۹ و ۱۰ فروردین ۱۴۰۰ و با موضوع «حمایت از آینده سوریه و منطقه» برگزار شد. در روز اول این کنفرانس افراد حقیقی و شخصیت های وابسته به سازمانهای مردم نهاد در موارد مختلف تبادل نظر کردند.

هدف از این سمینار ادامه حمایت از مردم سوریه و جستن راه های سیاسی معتبر برای پایان درگیری ها در سوریه و در راستای قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل اعلام شده است.

در این کنفرانس مانند سالهای قبل در مورد وضعیت آوارگان سوریه بحث شده و تلاش شد تا کمکهای بشردوستانه برای حمایت از آوارگان و کشورهای میزبان در این زمینه جمع آوری شود.

در میزگرد اول این کنفرانس درباره راه های مختلف حمایت اقتصادی و کمک به روی پای خود ایستادن افراد آسیب پذیر گفت وگو و عنوان شد موضوع بیکاری و اکنون همه گیری کرونا، مسائلی هستند که علاوه بر سوریه و مردمان داخل آن، کشورهای میزبان آوارگان را تحت تاثیر قرار داده اند.

در میزگرد دوم، درباره جاری کردن عدالت، آزادسازی زندانیان و تعیین تکلیف افراد مفقود الاثر گفت وگو شد. در مدت این درگیری ها بنا به گفته برگزار کنندگان کنفرانس، افزون بر صد هزار نفر مفقود شده و اکنون آوارگان سوری با توجه به معضل مضاعف کرونا، با فقر و گرسنگی دست و پنجه نرم می کنند.

بر اساس این گزارش، کشورهای همسایه که ۸۰ درصد از آوارگان را تاکنون پذیرفته اند، در این زمینه نیاز به حمایت بین المللی دارند. کشورهای منطقه به ۲۴ میلیارد دلار کمک بشر دوستانه نیاز دارند که چهار میلیارد دلار از سال ۲۰۲۰ بیشتر است.

این گزارش حاکیست که در سال ۲۰۲۱ بیش از ۱۰ میلیارد دلار کمک برای کشورهای میزبان آوارگان سوری مورد نیاز است که از این رقم ۴.۲ میلیارد برای آوارگان داخل سوریه و ۵.۸ میلیارد برای آوارگان مستقر در خارج از سوریه لازم است. گرچه اکنون درگیری های کمتری در جریان است، اما نبود یک صلح پایدار مانع بازگشت به زندگی عادی در این مناطق است. بدین ترتیب کنفرانس امسال تمرکز بیشتری روی وضعیت معیشتی و اقتصادی آوارگان داشت.

در کنفرانس سال گذشته، جامعه جهانی ۵.۵ میلیارد دلار کمک به آوارگان سوری را متعهد شد. کمکی که با توجه به وضعیت و نیازهای آوارگان، چندان قابل توجه نبود.

اتحادیه اروپا از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۱ فقط ۲.۳ میلیارد یورو به کشورهای میزبان کمک کرده است که از این مبلغ یک میلیارد آن به لبنان که بیشترین صدمه را محتمل شده، اختصاص داده شده است. اکنون تنها ۳.۶ میلیون آواره سوری فقط در ترکیه بسر می برند.

روز دوم این کنفرانس با میزبانی جوسپ بورل، هماهنگ کننده روابط خارجی اتحادیه اروپا آغاز شد.

به تعهداتمان نسبت به سوریه پایبندیم

بورل در سخنان خود روی راه حل سیاسی برای بحران سوریه تاکید کرد و خواهان اولویت دادن به مشکلات و مسائل بشردوستانه شد. وی بیان داشت کشورهای شرکت کننده در کنفرانس اهمیت کمک به کشورهای میزبان آوارگان سوری را درک می کنند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: همانطور که دبیرکل سازمان ملل می گوید، هزینه های انسانی این درگیری غیرقابل باور است به طوری که اکنون ۱۳ میلیون نفر به کمکهای بشردوستانه وابسته اند و نیمی از جمعیت سوریه فقط جنگ را در مدت زندگی شان تجربه کرده اند.

وی توضیح داد که اگرچه سال گذشته از نظر نظامی اوضاع آرام بوده است اما این به معنی پیشرفت نیست. وی در این رابطه از توقف گفت‌وگوهای صلح در ژنو انتقاد وتاکید کرد که اتحادیه اروپا برای رسیدن به راه حل صلح آمیز در سوریه از تلاشهای فرستاده ویژه سازمان ملل در مسیر اجرای قطعنامه شورای امنیت، حمایت می کند.

بورل ادامه دادکه ضمن حمایت از همکاری های بین المللی برای توجه به وضعیت سوریه، نسبت به ایده های جدید با فکر باز برخورد می کند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که سوریه و متحدان آن باید به پیشنهادهای قطعنامه شورای امنیت توجه کنند و اتحادیه اروپا تا وقتی خشونت ها ادامه دارد روابط را عادی نمی کند.

وی افزود: سوریه برای آنکه شریکی برای اتحادیه اروپا و جامعه جهانی باشد باید رفتار خود را تغییر دهد. بورل مدعی شد که ما اینجا نشسته ایم تا به مردم سوریه اطمینان دهیم که به حمایت های خود و تعهدمان به حل مشکل آوارگان صد در صد پایبندیم.

«مارک لوکاک» نماینده سازمان ملل در امور بشردوستانه نیز به عنوان میزبان دوم این نشست که از نیویورک و به طور مجازی شرکت داشت بر حمایت از آوارگان سوری و کشورهای میزبان تاکید کرد. وی توضیح داد: ما برای حمایت از مردم سوریه در حالی گرد آمده ایم که از ده سال نبرد و آوارگی ناراحت هستیم. اکنون نیمی از مردم سوریه از محل اصلی زندگی خود رانده شده و نیمی از کودکان در خلال جنگ متولد شده اند.

به گفته وی، این کودکان در مدت زندگی خود چیزی جز جنگ ندیده  و مشکلات روانی آنها در تمام مدت عمر ادامه خواهد داشت. لوکاک گفت: اکنون ۱۰.۵ میلیون آواره سوری و مردمان کشورهای میزبان آنها نیازمند کمک هستند. به گفته وی تقریباً همه مردم سوریه منبع درآمدشان را از دست داده، نیازمند کمک‌های خارجی بوده و ۹۰ درصد آنها زیر خطر فقر زندگی می کنند.

اکثریت مردم سوریه اعتماد خود را به نهادهای بین المللی از دست داده اند

نماینده سازمان ملل در امور بشردوستانه افزود: پس از یک دهه نبرد، اکثریت مردم سوریه اعتماد خود را به نهادهای بین المللی از دست داده اند. وی با تاکید بر اهمیت اجرای قطعنامه ۲۲۴۵ شورای امنیت در مورد سوریه عنوان کرد که جنگ سوریه فقط جنگ سوریه نیست و همه وظیفه دارند به بهبود شرایط کمک کنند.

در ادامه این نشست نمایندگان کشورهای کمک کننده در سطح وزیر یا معاون وزیر خارجه سخنانی در حمایت از کنفرانس ایراد کرده و مبلغی به عنوان کمک اعلام کردند. پیش از آن سه تن از نمایندگان کشورهای میزبان آوارگان یعنی لبنان، اردن و ترکیه مطالبی بیان کردند.

از لبنان «حسن دیاب» رییس دولت پیشبرد امور این کشور گفت؛ منابع خدمات عمومی کشورهای میزبان دیگر تخلیه شده است. وی همچنین ادامه داد که برای واکسیناسیون ۱.۶ میلیون نفر از جمله آوارگان سوری این کشور نیاز به تامین واکسن دارد. دیاب با تاکید بر اهمیت کمک‌های خارجی عنوان کرد؛ اکنون ۲۵ درصد از مردم لبنان زیر خط فقر زندگی می کنند.

دیاب به تنش های میان مردم بومی و آوارگان اشاره کرد و افزود: دولت لبنان به کمک‌های خود به آوارگان ادامه خواهد داد اما حضور آنها در لبنان دائمی نخواهد بود. این در حالی است که به گفته «زینا عکار» قائم مقام نخست وزیر لبنان در همین کنفرانس نظام بهداشتی لبنان با وجود اضافه شدن بار بیماری کووید، توان خود را از دست داده و رقابت مردم محلی با آوارگان بر سر فرصت های شغلی موجب نگرانی است.

نماینده لبنان گفت: اکنون پس از گذشت ده سال، چشم انداز رسیدن به صلح از همیشه تاریک تر است. وی مدعی شد کشورش در فاصله ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶ مبلغ ۴۶.۵ میلیارد دلار در این زمینه متحمل هزینه شده است.

« ایمن صفدی » وزیر امور خارجه اردن نیز یادآورشد که در نبردهای سوریه بیش از ۵۰۰ هزار نفر کشته شده و اکنون ۱۳ میلیون نفر نیازمند کمکهای بین المللی هستند. به گفته وی ۸۰ درصد از مردم سوریه اکنون زیر خط فقر زندگی کرده ، ۲.۵ میلیون کودک از مدرسه محروم بوده و یک میلیون کودک به عنوان آواره به دنیا آمده اند.

وی بر اجرای قطعنامه شورای امنیت تاکید کرد و گفت که در نهایت هرگونه راه حلی باید مورد تایید مردم سوریه باشد. صفدی بیان داشت؛ تا رسیدن به آن مرحله، مردم آواره و کشورهای میزبان نباید فراموش شوند. وزیر امور خارجه اردن از کاهش جریان کمکهای بین المللی انتقاد کرد و گفت کشورش میزبان ۱.۳ میلیون سوری است و اولین کشوری در دنیا بوده است که واکسن کووید۱۹ را به آوارگان نیز ارائه کرده است.

وی توضیح داد: اکنون آوارگان سوری بیش از کمکهای اضطراری مانند غذا و سرپناه، به آموزش و شغل احتیاج دارند.

قائم مقام وزیر خارجه ترکیه هم در این کنفرانس افزود :در دهه گذشته ما شاهد یکی از بدترین تراژدی های انسانی بودیم. وی هشدار داد که وظیفه جامعه جهانی در کمک به مردم سوریه نباید محدود شود و باید توجه به ریشه های بحران را شامل شود. این دیپلمات ترک، اجرای قطعنامه شورای امنیت را تنها راه خروج از بحران نامید و گفت این راه حل باید از طریق همکاری شرکا و بازیگران داخل و خارج سوریه تامین شود.

وی ادامه داد: اکنون لازم است توان بیشتری به گفت‌وگوهای صلح در ژنو تزریق کنیم.

قائم مقام وزیر خارجه ترکیه  همچنین به تروریسم به عنوان یکی از چالش‌های موجود در سوریه اشاره کرد و توضیح داد که ارتش ترکیه موفق شده است منطقه بزرگی را از دست داعش، پ.ک.ک خارج و زمینه بازگشت هزاران آواره سوری به محل زندگی خود را فراهم کند.

وی گفت که برای جامعه بین المللی بسیار مهم است که بداند ترکیه میزبان ۳.۷ میلیون آواره سوری است و در داخل سوریه نیز به ۹ میلیون نفر کمک می رساند. این دیپلمات ترک تاکید کرد که انکارا در زمینه این تلاشها روی کمکهای بین المللی حساب می کند.

«گیر پدرسون» فرستاده ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت سوریه نیز بر لزوم ادامه گفت‌وگوها و بازگشت داوطلبانه آوارگان تاکید کرد. وی همچنین خواهان حضور زنان در همه عرصه های این روند شد و اهمیت همبستگی جهانی برای مقابله با بحران سوریه را مورد تاکید قرار داد.

وی گفت که از تفاوت دیدگاه ها آگاه است و تاکید کرد طرف‌های گفت‌وگو همه می دانند که راه حل نظامی برای بحران سوریه وجود نداشته و از طرفی هم نمی توان وضعیت نه جنگ نه صلح را برای همیشه ادامه داد.

هایکو ماس وزیر خارجه آلمان هم با بیان اینکه نباید وضعیت جاری را قبول کرد، گفت؛ ۹۰ درصد آوارگان سوری در زیر خط فقر بوده  و ۲.۴ میلیون کودک ترک تحصل کرده اند. وی با بیان این ادعا که اجرای عدالت می تواند امید ایجاد کند، به زندانی شدن یکی از افراد متهم سوری در آلمان اشاره کرد. 

دومینیک راب وزیر امور خارجه انگلیس نیز با اشاره به نیم میلیون کشته در درگیری های سوریه بر اهمیت حمایت های بشردوستانه تاکید کرد. وی ادامه دادکه  کشورش از ابتدای درگیری ها ۳.۵ میلیارد پوند کمک کرده و امسال نیز مبلغ ۲.۵ میلیون پوند ارائه خواهد کرد. وزیر خارجه انگلیس عنوان کرد؛ کشورش اکنون تحریم هایی علیه ۶ نفر در سوریه برقرار کرده اما به حمایت از کشورهای میزبان آوارگان ادامه خواهد داد.

نماینده ایتالیا و کویت هم در نوبت‌های بعدی سخن گفتند و وزیرخارجه سوئد نیز با تاکید روی راه حل سیاسی، حمایت خود از آقای پدرسون در زمینه دخالت دادن زنان در روند صلح را اعلام کرد. وی بیان داشت؛ کشورش امسال مبلغ ۹۷ میلیون دلار به کمک‌های بشردوستانه به آوارگان سوری اختصاص خواهد داد.

تحریم‌های ضد سوری باید متوقف شود

معاون وزیر امور خارجه روسیه «سرگئی ورشینین» نیز افزود که در تمام تصمیم گیری ها باید نقش دولت سوریه که یک عضو رسمی سازمان ملل است ، بدون تحمیل پیش شرط به رسمیت شناخته شود.  این در تضاد با موضع اتحادیه اروپا و سایر دولتهای غربی است که همکاری خود را گاه مشروط به «تغییر رژیم» یا« تغییر رفتار رژیم» می کنند.  وی بیان داشت که سال گذشته «ما شاهد خشونت‌های داعش و حملات تروریستی  در مناطقی بودیم که تحت کنترل دولت سوریه نیست» و تاکید کرد که باید از تلاشهای مبارزه با تروریسم حمایت کرد.

ورشینین در مورد همه‌گیری کرونا هم گفت: به دلیل تحریم های شما، مردم این کشور از دسترسی به واکسن محروم بوده و شاهد افزایش فقر هستند. معاون وزیر خارجه روسیه تصریح کرد: ما باید تحریم کردن دولت سوریه را متوقف کنیم.

وی به دولت‌های غربی هشدار داد که آنها با دو موج آوارگان (از سوریه و لیبی) مواجه هستند و این به دلیل ایجاد خلاء قدرت در این کشورهاست که زمینه نفوذ تروریسم را آماده می کند. دیپلمات ارشد روسیه عنوان کرد؛ کشورش مخالف تحمیل پیش شرط و ضرب الاجل از سمت خارج از سوریه است.

ورشینین توضیح دادکه روسیه به کمک های خود در زمینه ارسال غذا و سایر ملزومات ادامه خواهد داد و به مراکز اسکان آوارگان تحت پوشش آن کشور و حمایت های پزشکی و کمک به بازسازی زیرساختها اشاره کرد.

نماینده روسیه گفت: ارتش این کشور مناطق وسیعی از سوریه را مین زدایی کرده و به انجام وظیفه نهادهای بشردوستانه سازمان ملل کمک کرده است. به گفته وی عدم وجود اراده سیاسی مانع بازگشت آوارگان به سوریه می شود.

باید در نظر داشت که قدرت های غربی با سماجت بر روی شرط تغییر رژیم در سوریه و تحریم این کشور مانع بازسازی زیرساختهای آن شده و عملاً ادامه حضور آوارگان در کشورهای همسایه را طولانی تر می کنند.

نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد، « لیندا توماس گرینفیلد » هم گفت: یک کودک ده ساله سوری چیزی جز جنگ در تمام عمر خود ندیده است. وی با این مقدمه توضیح داد که باید به کمک‌های بشردوستانه ادامه داد. وی از ۵۹۶ میلیون دلار کمک به آوارگان و در کل ۱۳ میلیارد دلار کمک آمریکا در دهه گذشته خبر داد.

همچنین دیوید مک آلستر رییس کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا ضمن انتقاد از آنچه کم کاری دولت سوریه در روند صلح نامید مدعی شد که دولت دمشق «باید به میز مذاکره بازگردد و هیچ راه دیگری ندارد». وی بیان داشت ما باید اطمینان حاصل کنیم کمک های بشردوستانه صرف به‌سازی زیرساخت‌های سوریه نخواهد شد.

در این کنفرانس« فیلیپو گراندی» کمیسر ارشد سازمان ملل در موضوع آوارگان نیز با برشمردن تاثیر مخرب کووید۱۹ بر وضعیت آوارگان گفت که طبق برآورد سازمان ملل اکنون ۵۸۷ هزار نفر سوری نیازمند به جایابی هستند و خواهان کمک کشوهای میزبان شد. وی با بیان اینکه بیشتر آوارگان می خواهند به سوریه بازگردند ولی نگران امنیت، سرپناه و شغل هستند، افزود، اکنون زمان قطع کردن حمایتها نیست.

سوریه در ۱۰ سال گذشته شاهد حضور گروه‌های تروریستی حمایت شده ازسوی کشورهای غربی- عربی بود و تاکنون صدها هزار کشته و میلیون‌ها آواره در داخل و خارج این کشور بر جای گذاشته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha