لاوروف تحریم های یکجانبه غرب را ناقض اصول سازمان تجارت جهانی خواند

مسکو - ایرنا - سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که تحریم های یکجانبه آمریکا و اتحادیه اروپا متناقض اصول سازمان تجارت جهانی است.

به گزارش ایرنا، لاوروف روز چهارشنبه در نشست باشگاه سیاسی والدای در مسکو گفت: در شرایط کنونی علیه چین همانند روسیه شیوه های برای رقابت غیرمنصفانه بکار گرفته می شود.

وزیر خارجه روسیه گفت: تلاش آمریکا و اتحادیه اروپا که متاسفانه در هر موردی برای ضربه زدن به موقعیت رقبای خود به تحریم و اعمال محدودیت های مصنوعی در بازارهای جهانی متوسل می شود، متناقض معیارهای سازمان تجارت جهانی است.   آمریکا و اتحادیه اروپا تا کنون دهها بسته تحریمی در مورد روسیه وضع کرده اند و چین نیز در سالهای اخیر از سوی غرب تحریم شده است.
ناتو از مذاکره با روسیه خودداری می کند

لاوروف در ادامه نشست باشگاه والدای گفت: ناتو از گفت وگو با روسیه درباره تدابیر برای اعتمادسازی خودداری می کند.

وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد: پیمان ناتو حتی از گفت و گو با روسیه درباره دور کردن محل برگزاری رزمایش ها از خطوط حائل دو طرف و توافق درباره حداکثر فاصله بین هواپیماها و ناوهای روسیه و ناتو خودداری می کند. 

وی با بیان اینکه روسیه از همکاری با ناتو در چارچوب شورای روسیه-ناتو خودداری نمی کند، اظهار کرد: ینتس استولتنبرگ دبیر کل ناتو می گوید که روسیه از همکاری در چارچوب شورای روسیه-ناتو خودداری می کند. اما این حقیقت ندارد.

لاوروف افزود: ما نمی خواهیم که در نشست های شورای روسیه-ناتو درباره اوکراین گفت و گو کنیم زیرا مساله اوکراین به پیمان آتلانتیک شمالی هیچ ارتباطی ندارد. 

وی ادامه داد: اما مسئولین ناتو اصرار دارند که مساله نخست در شورای روسیه -ناتو درباره اوکراین باشد. ما دو بار در این نشست شرکت کرده و درباره مسائل اوکراین گوش دادیم و همه چیز را در این مورد می دانیم.

وی خاطرنشان کرد که روسیه پیشنهاد داده است که همکاریهای نظامیان در شورای روسیه-ناتو ازسر گرفته شود. 

شورای روسیه -ناتو ساز و کار برای همکاری دو طرف است که از سال ۲۰۱۴ میلادی با روی کار آمدن دولت غرب گرا در اوکراین، همکاری روسیه با ناتو در این چارچوب متوقف شده است. 
 

 آمریکا متهم به به بهره برداری از داعش 

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه  همچنین ایالات متحده را به استفاده از گروه تروریستی داعش متهم کرد.

لاوروف گفت:  واشنگتن از این گروهک تروریستی به عنوان ابزاری برای جلوگیری از دستیابی به راه حل سیاسی برای بحران سوریه استفاده می کند. وی همچنین ایالات متحده را به "غارت" نفت و سایر منابع سوریه و همچنین تلاش برای ایجاد بی ثباتی دراین  کشور عربی متهم کرد.

روسیه برای برگزاری اجلاس سران اعضای دائمی شورای امنیت رایزنی می کند

لاوروف گفت: روسیه با شرکای خود برای تحقق ابتکار برگزاری اجلاس سران پنج کشور عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل رایزنی می کند.

وی افزود: ما فکر می کنیم چگونه این ایده را تحقق بخشیم و با شرکای خود برای اجرای آن رایزنی می کنیم و امیدواریم این ایده که بسیار مهم است تحقق بیابد.

 ایده برگزاری اجلاس سران پنج کشور عضو دائمی شورای امنیت شامل روسیه، آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان را ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در ماه ژانویه سال ۲۰۲۰ مطرح کرد و گفته می شود که همه اعضای شورای امنیت از این ایده استقبال کرده اند اما به دلیل شیوع بیماری کرونا، اجرای آن به تعویق افتاده است. 

باشگاه گفت وگوی والدای از مهمترین و معتبرترین موسسات و اندیشکده های روسیه در سطح جهانی است که هر ساله اجلاس های بین المللی را با حضور اندیشمندان و مقامات بلندپایه کشورهای جهان در موضوعات مختلف و مهم بین المللی برگزار می کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha