۱۳ فروردین ۱۴۰۰، ۹:۳۸
کد خبرنگار: 1285
کد خبر: 84281248
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مهمترین رویدادهای خبری چهارمحال و بختیاری در سال ۹۹

۱۳ فروردین ۱۴۰۰، ۹:۳۸
کد خبر: 84281248
مهمترین رویدادهای خبری چهارمحال و بختیاری در سال ۹۹

شهرکرد- ایرنا- چهارمحال و بختیاری در سال ۹۹ با فراز و نشیب‌هایی روبرو بود به طوری که در کنار تلاش‌هایی که برای رشد و توسعه این استان انجام گرفت اما شیوع کرونا و شکل‌گیری حوادثی، این سال را با روزهای تلخی نیز همراه کرد.

چهارمحال و بختیاری همانند سایر استانهای کشور سال ۹۹ را با شیوع ویروس کرونا آغاز کرد و در تعطیلات عید نوروز با تعطیلی تفرجگاه‌ها، هتل‌ها و سایر مکان‌های تفریحی و گردشگری سال سختی را شروع کرد و خسارت قابل‌توجهی به بخش‌های مختلف اقتصادی، گردشگری، ورزشی و سایر بخش‌ها وارد شد.

این استان در سال گذشته سه موج شیوع کرونا را پشت سر گذاشت و با ابتلای حدود ۲۵ هزار نفر و فوت ۸۰۰ نفر از مردم استان، اگر چه به گفته مسئولان در شرایط بهتری نسبت به سایر استان‌ها قرار داشت اما ضایعه بزرگی برای استان برای از دست دادن این تعداد هم‌استانی به بار آورد که چهار نفر از این افراد از مدافعان سلامت استان به شمار می‌رود.

از سوی دیگر اگر چه شیوع کرونا تجربه تلخی را برای مردم استان داشت اما در کنار این تلخی‌ها، با تلاش‌ها و پیگیری‌های انجام شده بخشی از کمبودها و نیازمندی‌های حوزه سلامت این استان تامین شد.

به طور مثال با پیگیری‌های انجام شده تعداد تخت‌های ICU این استان به ۲ برابر افزایش پیدا کرد و بخش «مگا آی‌سی‌یو» بیمارستان کاشانی شهرکرد با حضور قاسم باباجانی معاون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به بهره‌برداری رسید.

تا پایان سال ۹۸ تعداد تخت‌های ICU فعال در استان به ۵۵ مورد می‌رسید که با اضافه شدن ۲۸ تخت جدید در بیمارستان کاشانی، ۱۰ تخت در بیمارستان هاجر شهرکرد و در هریک از بیمارستان‌های سایر شهرستان‌های استان ۲ تخت، تعداد تخت‌های بخش مراقبت‌های ویژه در استان به حدود ۲ برابر افزایش یافت.

تولید انبوه ماسک، محلول‌های ضدعفونی‌کننده و تولیدات دانش‌بنیان در خصوص پیشگیری و مقابله با کرونا از دیگر رویدادهایی بود که در سایه کرونا امیدواری را نسبت به غلبه بر این ویروس و مهار آن در دل‌ها زنده کرد.

طرح دانش‌بنیان تولید سوآپ‌های نمونه‌برداری ویروس کرونا از جمله تلاش‌ محققان این استان است که در تاریخ ۲۵ آذر از طریق ارتباط ویدئوکنفرانس با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بهره‌برداری شد و به گفته سعید نمکی این محصول دانش‌بنیان بار بزرگی را از دوش مسئولان وزارت بهداشت برداشت.

از دیگر رویدادهای این استان در سال گذشته انجام ۱۸ عمل اهدای عضو در استان بود که نام این استان را همواره در ردیف پنج استان برتر کشور در خصوص اهدای عضو این اقدام نوع‌دوستانه مطرح کرده است.

چهارمحال و بختیاری در سال ۹۹ توفیقات قابل توجهی در حوزه اقتصاد و فعالیت‌های صنعتی حاصل کرده است.

بهره‌برداری از پتروشیمی لردگان به عنوان بومی‌ترین پرتوشیمی کشور از مهمترین رویدادهای اقتصادی استان به شمار می‌رود که آیین افتتاح آن از طریق ارتباط ویدئوکنفرانس با رییس جمهوری انجام گرفت.

این مجتمع با تامین ۸۵ درصد از نیروهای متخصص و غیرمتخصص بومی استان، بومی‌ترین پتروشیمی کشور لقب گرفته است به گونه‌ای که در زمان اجرای طرح ۲ هزار و ۸۰۰ نیروی کار در این مجتمع به کارگیری شدند که از این تعداد ۸۵ درصد نیروها بومی استان بودند.

این طرح با سرمایه‌گذاری ۷۵۴ میلیون یورو ارزی و یک هزار و ۱۲۳ میلیارد تومان، ظرفیت تولید سالانه ۶۷۰ هزار تن آمونیاک و یک میلیون و ۸۰ هزار تن اوره را دارد که بر اساس مصوبات، مقرر شده تا بخشی از فروش اوره به جهاد کشاورزی اختصاص یابد و مازاد آن صادر شود.

دست‌یابی به دانش بومی نصب ماشین‌آلات و تجهیزات پتروشیمی از مهمترین دستاوردها و شاخص‌های مجتمع پتروشیمی لردگان به شمار می‌رود چرا که نصب و راه‌اندازی ماشین‌آلات این مجتمع به دست متخصصان داخلی و ایرانی انجام گرفت که در نوع خود بینظیر است.

احیای ۲۰ واحد صنعتی با ایجاد ۳۶۶ شغل از مهمترین این رویدادها به شمار می‌رود.

این طرح‌ها شامل واحدهای تولید چینی، پروفیل یو. پی. وی. سی (UPVC)، شن و ماسه، رشته غذایی، نساجی، دستمال کاغذی، کاغذ و مقوای لاینر قهوه‌ای، ماکارونی، سوسیس و کالباس، بسته‌بندی آب معدنی، مواد شوینده و ضدعفونی، در و پنجره فولادی، پودر لاستیک و انواع فر، تنور و اجاق گاز است.

صادرات ۴۱ میلیون دلار کالا از استان که بیشتر از هدفگذاری صادراتی استان برای سال ۹۹ بوده است از دیگر موفقیت‌های بخش اقتصادی استان به شمار می‌رود.

این استان ۴۶ شرکت صادراتی دارد که در سال گذشته سه واحد برفاب، ورق خودرو و ظریف مصور توانستند عنوان صادرکننده نمونه ملی را کسب کنند.

رشد ۱۰ برابر واگذاری زمین به متقاضیان و افزایش چشمگیر سرمایه‌گذاری در حوزه زیرساخت‌ها در شهرک‌های صنعتی از دیگر رویدادهای مهم سال گذشته استان چهارمحال و بختیاری است.

بهره‌برداری از سایت پرتودهی گاما نیز از دیگر اتفاقات خوب استان در سال گذشته بود چراکه توانست با پرتودهی ماسک‌های سه‌لایه نقش مهمی در حفظ سلامت مردم استان و مقابله با کرونا ایفا کند.

این سامانه ۱۷ دی‌ماه در ارتباط ویدئو کنفرانس با رییس جمهوری به طور رسمی افتتاح شد که تا پیش از این به طور یکسال آزمایشی فعالیت داشت و در این مدت پنج میلیون ماسک را پرتودهی کرده بود.

تصویب طرح جامع منطقه ویژه اقتصادی استان از دیگر تحولات خوب سال گذشته بود.

منطقه ویژه اقتصادی استان در زمینی به مساحت ۳۹۱ هکتار ایجاد شده است. این منطقه دارای پنج بخش استقرار واحدهای خدماتی، سلولزی، بسته‌بندی مواد غذایی، بسته‌بندی مواد کشاورزی و دارویی است.

از دیگر خبرهای خوب سال گذشته، کاهش نرخ بیکاری استان در پاییز ۹۹ بود به طوری که نرخ بیکاری استان بیش از چهار درصد کاهش یافت.

اعطای تسهیلات در قالب‌های مختلف اشتغال پایدار روستایی و عشایری، مشاغل خانگی ، فراگیر و طرح‌هایی نظیر کاروزی، یارانه دستمزد و مشوق بیمه‌ای نقش بسزایی در کاهش نرخ بیکاری در استان داشته است بطوریکه از محل اشتغال پایدار روستایی و عشایری ۹ هزار شغل در استان ایجاد شده که بخش قابل توجهی از آن در سال ۹۹ شکل گرفته است.

از محل تسهیلات مشاغل خانگی نیز ۵۷۹ شغل ایجاد شده است و همچنین با ایجاد ۳۰ تعاونی جدید نیز برای ۲ هزار نفر در استان شغل فراهم شد.

در مجموع جمعیت بیکار استان از ۶۳ هزار نفر در سال ۹۵ به حدود ۴۰ هزار نفر در سالجاری کاهش یافته است.

در حوزه عمرانی نیز  ۲ طرح مهم و اولویت‌دار راه‌آهن و آبرسانی بن به بروجن نیز در سال ۹۹ با پیشرفت‌هایی همراه بودند.

طرح راه‌آهن با فعال بودن در ۱۰ جبهه کاری پیشرفت خود در زیرسازی را به ۴۵ کیلومتر افزایش داد و با فعالیت‌های صورت گرفته نیمی از مسیر راه‌آهن مبارکه به سفیددشت به شهرکرد زیرسازی شد.

برای بهره‌برداری از عملیات زیرسازی این طرح ۷۰۰ میلیارد تومان هدفگذاری شده است که تاکنون ۳۴۰ میلیارد تومان آن تخصیص یافته است.

در قالب این طرح سالانه سه و نیم (۳.۵) میلیون تن بار و ۷۰۰ هزار نفر مسافر جابه‌جا می‌شود که در افق چشم‌انداز این طرح جابجایی مسافر به ۲ میلیون نفر نیز قابلیت افزایش دارد.

پیشرفت فیزیکی طرح آبرسانی بن به بروجن که جزو ۳۱ طرح اولویت‌دار کشور است و آب شرب ۴۵۶ هزار نفر از جمعیت استان را تامین می‌کند، تا پایان سال گذشته به ۷۰ درصد رسید.

این طرح دارای سه ایستگاه پمپاژ آب است که ایستگاه شماره ۲ دارای ۴۲ درصد پیشرفت و ایستگاه شماره سه دارای ۶۳ درصد پیشرفت است و ایستگاه پمپاژ شماره یک که در استان همجوار واقع شده در حال تامین تجهیزات است.

در حوزه راهسازی نیز در این استان ۱۴۰ کیلومتر راه اصلی و بزرگراه در حال احداث است که از مهمترین آن چهارخطه شهرکرد به بروجن به لردگان است که بخش زیادی از این محور تا پایان سال ۹۹ احداث شد.

۱۱ کیلومتر تونل نیز در استان در دست احداث است که از جمله آن می‌توان به تونل‌های کره‌بس۱ و ۲، چهارطاق، فارسان- دشتک، گورمیزه، چری و زره اشاره کرد.

تکمیل طرح راه آهن مبارکه به سفیددشت به شهرکرد، تکمیل جاده شهرکرد به بروجن به لردگان و تکمیل جاده شهرکرد به ناغان به بازفت از جمله طرح‌های اقصاد مقاومتی استان نیز به شمار می‌رود که در حال احداث می باشد.

در حوزه مسکن در طرح اقدام ملی سهمیه استان چهار هزار و ۶۴۴ واحد است که بخش قابل توجهی از این افراد به پروژه‌ها متصل شده و روند تامین زمین و احداث واحدها در حال انجام است.

در حوزه انرژی نیز چهارمحال و بختیاری میزبان رویدادها و افتتاح طرح‌های متعددی بود.

پویش «الف- ب- ایران» سه بار در استان اجرا شد که طی این سه مرحله یک هزار و ۱۶۹ میلیارد تومان اعتبار برای طرح‌های برق‌رسانی استان هزینه شده است.

در حوزه آب و فاضلاب نیز آبرسانی به ۱۲ روستا از جمله اقدامات انجام شده در سال گذشته بوده است و تصفیه‌خانه فاضلاب لردگان به بهره‌برداری رسید.

شاخص بهره‌مندی روستاییان به آب سالم و لوله‌کشی نیز به ۷۸ درصد افزایش یافت.

در حوزه ورزش نیز، کسب نشان طلا توسط دختران نوجوان استان در رقابت‌های دوگانه قهرمانی کشور  در تاریخ ۱۴ بهمن، کسب مقام نخست تیمی توسط دختران دوومیدانی کار استان در مسابقات دوی صحرانوردی قهرمانی نوجوانان کشور، کسب نشان برنز مسابقات دوگانه قهرمانی آقایان کشور در ۲ رده سنی نوجوانان و نونهالان و قهرمانی تیم آوای شهرکرد در نخستین دوره مسابقات قایقرانی لیگ برتر اسلالوم از جمله مهمترین رویدادهای ورزشی سال ۹۹ استان چهارمحال و بختیاری است.

از جمله رویدادهای سال گذشته سفر روسای۲ قوه به استان چهارمحال و بختیاری بود.

حجت‌الاسلام ابراهیم رییسی در ۲۰ شهریور در سفر یک روزه خود به استان چهارمحال و بختیاری در نشست مسوولان قضایی استان، نشست با کشاورزان و دامداران و همچنین شورای اداری شرکت کرد.

محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی نیز در ۱۷ دی در سفر ۲ روزه خود به چهارمحال و بختیاری با بازدید از تعدادی از شهرستانهای چهارمحال و بختیاری از طرح‌های عمرانی و توسعه‌ای استان از جمله طرح آبرسانی بن به بروجن دیدن کرد.

این استان میزبان رییس سازمان برنامه و بودجه و معاون رییس جمهوری نیز بود. محمدباقر نوبخت  در ۲۴ تیر برای پیگیری طرح‌های اقتصادی مقاومتی به چهارمحال و بختیاری سفر کرد.

در این سفر از طرح‌های مهم این استان از جمله راه‌آهن و جاده چهارخطه شهرکرد به بروجن به لردگان دیدن کرد.

در این سفر همچنین تفاهم‌نامه اجرای ۴۶ طرح ویژه جهش تولید در چهارمحال و بختیاری بین معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه و استانداری چهارمحال و بختیاری روز سه‌شنبه منعقد شد و به امضا طرفین رسید.

براساس این تفاهم‌نامه‌های ۲۲ هزار و ۶۴۰ میلیارد ریال برای اشتغالزایی ۱۲ هزار و ۳۴۴ نفر در ۱۷ طرح صنعت و معدن، ۲۰ طرح کشاورزی و ۹ طرح خدماتی هزینه می‌شود.
همچنین در تفاهم‌نامه دیگری ساخت یکهزار واحد مسکن روستایی محرومان در چهارمحال و بختیاری با همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ایران و کمیته امداد امام خمینی (ره) امضا شد.

دولت تدبیر و امید در آخرین سال از عمر خود در استان چهارمحال و بختیاری طرح‌های متعددی به بهره‌برداری رساند.

در هفته دولت ۲۶۲ طرح با سرمایه‌گذاری بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان در استان افتتاح شد.

از مجموع ۲۶۲ طرح، ۱۵ طرح فرهنگی، یک طرح گردشگری، ۱۴ طرح آموزشی، ۱۳ طرح صنعتی، پنج طرح دامپروری، ۱۸۲ طرح زیرساختی، ۲ طرح مسکونی، ۲۲ طرح کشاورزی، سه طرح بهداشتی، درمانی و چهار طرح خدماتی بود که در نهایت برای ۴۴۸ نفر اشتغالزایی کرد.

در دهه فجر انقلاب اسلامی نیز ۱۸۳ طرح با هزینه‌کرد حدود ۳۸۲ میلیارد تومان افتتاح شد که زمینه اشتغال ۴۶۰ نفر را فراهم کرد.

در حوزه کشاورزی نیز این استان درخشش خوبی در سال ۹۹ داشت بطوریکه ۷۶ طرح عمرانی و تولیدی کشاورزی در دهه فجر افتتاح شد که این طرح‌ها شامل ۲۴ طرح آب و خاک، ۳۶ طرح تولیدات باغی و گلخانه‌ای، ۶ طرح تولیدات دامی، ۲ طرح شیلات و آبزیان و هشت طرح در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری بوده است.

سالانه حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع محصول در بخش کشاورزی این استان تولید می‌شود و ۲۹ درصد درآمد ناخالص استان به این حوزه اختصاص دارد.

این استان در توسعه آبیاری‌های نوین نیز در کشور سرآمد است به طوری که عملکرد این استان در تجهیز زمین‌های کشاورزی به شبکه‌های آبیاری نوین ۲.۵ برابر میانگین کشوری است و عمر بازدهی شبکه‌های آبیاری نوین در زمین‌های کشاورزی استان از ۱۵ به ۲۵ تا ۳۰ سال افزایش پیدا کرده است.

همچنین ۱۰۰ درصد اعتبارات تسهیلاتی خط اعتباری شماره هشت ویژه مکانیزاسیون بخش کشاورزی استان به مبلغ ۴۵۰ میلیارد ریال جذب شد.

در سال گذشته ۲۳ هکتار گلخانه در استان احداث شد. استان چهارمحال و بختیاری با دارا بودن ۳۰ هکتار گلخانه در سال ۱۳۹۹ و افق پیش‌روی سال ۱۴۰۴ به میزان ۷۰۰ هکتار، انواعی از ارقام محصولات گلخانه‌ای از جمله صیفی، سبزی، توت فرنگی و گل شاخه بریده را دارد.

در حوزه فرهنگی نیز رویدادهای فرهنگی و هنری مختلفی در استان برگزار شد.

چاپ ۱۰۰ عنوان کتاب، برگزاری جشنواره شعر و ترانه گویشی خانمیرزا، افتتاح دفتر خانه مطبوعات و خبرنگاران استان، اجرای ۱۵۳ عنوان برنامه در ایام دهه فجر انقلاب اسلامی، کسب رتبه برتر شورای اطلاع رسانی استان، برگزاری جشنواره فیلم فجر، چاپ کتاب۲ جلدی تاریخ انقلاب اسلامی در چهارمحال و بختیاری و برگزاری مجازی جشنواره تئاتر از جمله این فعالیت‌ها بود.

با این وجود حوزه فرهنگ و هنر نیز همانند دیگر بخش‌ها متاثر از کرونا بود و شیوع این ویروس در سال گذشته ۱۴۰ میلیارد ریال ضرر به این حوزه وارد کرد.

جدای از اتفاقات خوب در حوزه‌های مختلف سال ۹۹ حوادث ناگواری نیز برای مردم این استان به دنبال داشت.

در سال ۹۹ حدود ۴۷ رخداد و حادثه طبیعی در استان رخ داد که زمین لرزه و آتش‌سوزی نسبت به سال‌های گذشته با افزایش روبرو بوده است.

یکی از حوادث تلخ، ترکیدگی لوله انتقال نفت مارون به اصفهان در منطقه سرخون شهرستان اردل بود.

نشت نفت در منطقه سرخون شهرستان میانکوه در ۲ دهه گذشته برای چهارمین بار در ۲۳ آذر بر اثر شکستگی خط لوله نفت مارون به اصفهان در منطقه تلمبه‌خانه روستای گندمکار شهرستان اردل رخ داد.

این حادثه منجر به ورود نفت به رودخانه سرخون و اراضی اطراف آن به طول ۶ کیلومتر شده است که در پی آن برخی مناطق نیز به سبب پخش گاز ناشی از نفت رها شده، دچار آتش‌سوزی شد که با تلاش نیروهای امدادی و آتش‌نشانی یک روز پس از این حادثه به طور کامل مهار شد.

این حادثه ۱۶۷ میلیارد تومان خسارت در منطقه برجا گذاشت که شامل خسارت‌های وارده بر بخش کشاورزی، باغات، دامپروری، شیلات، امور عشایر، آب و فاضلاب، راهداری، آب منطقه‌ای  بوده است.

علاوه‌بر آن نیم میلیون دلار خسارت زیست‌محیطی در منطقه ارزیابی و برآورده شده است که متناسب با استانداردهای بین‌المللی باید به دلار اعلام شود.

رانش زمین در روستای افسرآباد اردل در ۶ دی از دیگر حوادث مهم استان در سال ۹۹ بود.

برای مدیریت این حادثه ۱۸ خانوار جابه جا شدند و مطالعات برای جابجایی یا تثبیت روستا آغاز شد.

آتش سوزی جنگل‌های بلوط بلند شهرستان اردل در تیرماه از دیگر حوادث ناگوار سال ۹۹ بود که بیش از ۶۰ هکتار جنگل طعمه حریق شد.

تهدید خشکسالی پس از یک دهه، همچنان متوجه این استان در سال ۹۹ بود به طوری که این استان لقب خشک‌ترین استان کشور را گرفت.

چهارمحال و بختیاری در حالی سال آبی ۹۸-۹۹ ( یکم مهر ۹۸ تا ۳۱ شهریور ۹۹) را به پایان رساند که خشکسالی‌های یک دهه اخیر در این استان با وقفه یک ساله همچنان ادامه پیدا کرد و این وضعیت وارد دهه دوم شده است.

کمبود بارش‌ها در این استان طی یک دهه اخیر به اندازه بارش‌های ۲ سال آبی است از همین‌رو همچنان روند خشکسالی و کم‌بارشی این استان را تهدید می‌کند.

۹ درصد مساحت استان با خشکسالی بسیار شدید، ۱۷ درصد با خشکسالی شدید، ۱۹ درصد خشکسالی متوسط و ۲۱ درصد مساحت استان با خشکسالی خفیف مواجه است.

وقوع زمین لرزه در نقاط مختلف استان نیز از دیگر حوادث طبیعی شکل گرفته در سال ۹۹ بود که خسارت جانی در برنداشت.

چهارمحال و بختیاری دارای ۱۰ شهرستان با جمعیتی افزون بر  ۹۷۹هزار نفر است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha