۱۵ فروردین ۱۴۰۰، ۹:۱۷
کد خبر: 84283058
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

پایان افسانه باروز؛ راند سوم تیلور و یزدانی در توکیو

تهران - ایرنا - پیکارهای انتخابی تیم ملی کشتی آزاد آمریکا بامداد امروز (یکشنبه) به وقت محلی به پایان رسید و «جردن ارنست باروز» آزادکار نامدار آمریکایی در وزن ۷۴ کیلوگرم با شکست مقابل حریف جوان خود از حضور در بازی‌های المپیک توکیو بازماند.

به گزارش ایرنا، رقابت‌های انتخابی تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی آمریکا برای حضور در المپیک ۲۰۲۱ توکیو در دو روز و با حضور تمامی نفرات مطرح کشتی این کشور در سالن دیکیز آرنای شهر دالاس تگزاس برگزار شد.

در این رقابت‌ها در مجموع ۱۱۰ کشتی گیر در رشته آزاد و فرنگی مردان برای رسیدن به دوبنده تیم ملی به میدان رفتند.  

مسابقه‌های فینال این رقابت‌ها ساعت ۴ بامداد یکشنبه به وقت ایران برگزار شد که در یکی از حساس‌ترین مبارزه‌های انتخابی تیم ملی کشتی آزاد «کایل داک» دارنده ۲ مدال قهرمانی جهان برابر «جردن باروز» آزادکار نامدار آمریکا و دارنده مدال طلای بازی‌های المپیک ۲۰۱۲ لندن و ۴ طلای قهرمانی جهان در وزن ۷۴ کیلوگرم قرار گرفت و داک موفق شد با کسب ۲ پیروزی با نتایج ۳ بر صفر و ۳ بر ۲ جواز حضور در بازی‌های المپیک را برای نخستین مرتبه در وزن ۷۴ کیلوگرم کسب کند.

باروز که طلای المپیک لندن را دارد در بازی‌های المپیک ۲۰۱۶ ریو نیز بعد از شکست برابر «انور گدیوف» روس نتوانست عنوانی را به دست آورد. باروز که هم اکنون ۳۳ سال سن دارد در سال‌های اخیر صلابت و قدرت گذشته را نداشته و همواره مقابل رقبایی همچون «فرانک چامیزو» ایتالیایی و «زائوربک سیداکوف» روسی شکست‌هایی را متحمل شده است.

این آزادکار سیه‌چهره آمریکایی که زمانی به واسطه قدرت مثال زدنی، امتیازی را به رقبا نمی‌داد و به سختی کشتی‌گیران می‌توانستند از او امتیاز بگیرند در مبارزه با داک حرفی برای گفتن نداشت. به این ترتیب باروز بعد از حضور مستمر ۱۰ ساله در تیم ملی کشتی آزاد آمریکا برای نخستین مرتبه باید فرد دیگری در وزن ۷۴ کیلوگرم به جای او راهی مسابقات و آن هم المپیک توکیو شود.

البته تاکنون هیچ ایرانی موفق به شکست او نشده است.   «جردن باروز» برای نخستین مرتبه در سال ۲۰۰۸ و در پیکارهای جوانان جهان در رده دهم قرار گرفت تا اینکه در سال ۲۰۱۱ برای نخستین مرتبه به تیم ملی بزرگسالان آمریکا دعوت شد و نخستین مدال طلای جهانی خود را کسب کرد. او در سال ۲۰۱۲ و در بازی‌های المپیک لندن مدال طلا گرفت و در سال ۲۰۱۳ این مدال را در پیکارهای جهانی بوداپست تکرار کرد. او که تا پیش از این هیچ شکستی را در میادین نداشت در سال ۲۰۱۴ و در ازبکستان و با پای مصدوم پای به رقابت‌های جهانی گذاشت و مقابل «دنیس سارگوش» روسی مغلوب شد و در نهایت مدال برنز گرفت.

او در سال ۲۰۱۵ در آمریکا سومین طلای جهانی خود را به گردن آویخت و در بازی‌های المپیک ۲۰۱۶ ریو نیز توفیقی نداشت و در پیکارهای جهانی ۲۰۱۷ چهارمین و آخرین طلای جهان خود را کسب کرد. او در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ به سد سخت «زائوربک سیداکوف» روسی برخورد کرد و در نهایت به ۲ مدال برنز بسنده کرد.

باروز طی سال‌های متمادی که برابر حریفان ایرانی خود قرار گرفت همواره موفق به شکست آنان شد. آخرین نفری که باروز موفق به شکست او شد، «مصطفی حسین‌خانی» بود که در پیکارهای جهانی سال ۲۰۱۸ مجارستان رقم خورد. او پیش از این حریفانی همچون صادق گودرزی، عزت‌الله اکبری، مرتضی رضایی‌قلعه، علیرضا قاسمی و پیمان یاراحمدی را شکست داده بود.

راند سوم تیلور - یزدانی؛ المپیک توکیو

اما در یکی دیگر از کشتی‌های مهم برای ایرانیان کشتی‌دوست دیوید تیلور با کسب ۲ پیروزی مقابل «بو نیکال» همچون داک برای نخستین مرتبه جواز حضور در المپیک توکیو را کسب کرد. به طور حتم همه ایرانیان و علاقمندان کشتی در جهان منتظر مبارزه «دیوید تیلور» آمریکایی با «حسن یزدانی» قهرمان نامدار کشورمان هستند. تیلور تاکنون ۲ مرتبه و در جام جهانی ۲۰۱۷ کرمانشاه و پیکارهای جهانی ۲۰۱۸ فرانسه موفق به شکست یزدانی شده است و مبارزه سوم این ۲ آزادکار و آن هم در میدان مهمی همچون المپیک میتواند از جذابیت و حساسیت خاصی برخوردار باشد.

همچنین در وزن ۹۷ کیلوگرم «کایل اسنایدر»  قهرمان جهان و المپیک با ۲ پیروزی قاطع برابر «کولین مور»  برای دومین مرتبه در بازی‌های المپیک حضور خواهد داشت. در وزن ۱۲۵ کیلوگرم نیز «گیبل استیوسون» با پیروزی برابر «نیک گویازدوفسکی» در المپیک توکیو حضور خواهد داشت. گویازدوفسکی دارنده مدال برنز جهان در سالهای اخیر صاحب دوبنده تیم ملی کشتی آزاد آمریکا بود.

در وزن ۵۷ کیلوگرم نیز «توماس گیلمان» با برتری مقابل «ویتالی آروجا» به المپیک رسید و در ۶۵ کیلوگرم نیز «جردن اولیور» با پیروزی برابر «جو مک کنا» المپیکی شد.

قانون انتخابی بدون بند و تبصره

از نکات قابل توجه در انتخابی تیم ملی کشتی آزاد آمریکا شفافیت و مشخص بودن راه رسیدن به دوبنده تیم ملی در این کشور است که هیچ بند و تبصرهای ندارد و تکلیف همه مدعیان از همان اول مشخص است.

انتخابی تیم ملی کشتی آزاد آمریکا در حالی برگزار شد که به طور حتم «جی دن کاکس» دارنده مدال طلای جهان در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ به واسطه آمادگی و قدرت بدنی بسیار بالا یکی از شانس‌های حضور در المپیک در وزن ۹۷ کیلوگرم بود.  مراسم وزن کشی پیکارهای انتخابی تیم ملی کشتی آزاد آمریکا روز جمعه به وقت محلی در حالی برگزار شد که «جی دن کاکس» دیر به این مراسم رسید و به نوعی بازی‌های المپیک را از دست داد.

کاکس در حالی که در سالن گرم مسابقات به دلیل داشتن کمی اضافه وزن مشغول کم کردن وزنش بود و مربیان نیز موضوع را فراموش کرده بودند، زمانی او و مربیانش متوجه موضوع شدند که کار از کار گذشته بود و مراسم وزنکشی به پایان رسیده بود. کوین جکسون مربی کاکس اعلام کرده که پیگیر موضوع هستیم و در صدد هستیم این مشکل حل شود و کاکس در انتخابی تیم ملی کشتی آزاد آمریکا شرکت کند. با این وجود هیچ چیز دیگری مانع از اجرای قانون در انتخابی تیم ملی کشتی آزاد آمریکا نشد و کاکس به همین راحتی المپیک توکیو را از دست داد.

کشتی‌گیران آمریکایی تاکنون و در مجموع رقابت‌های قهرمانی جهان در سال ۲۰۱۹ و گزینشی المپیک قاره آمریکا در سال ۲۰۲۰، توانسته‌اند ۵ سهمیه در کشتی آزاد و ۴ سهمیه در کشتی فرنگی کسب کنند و برای کسب سهمیه‌های باقی مانده، رقابت‌های گزینشی المپیک در صوفیه بلغارستان را پیش رو دارند.

در پایان رقابت‌های انتخابی در کشتی آزاد توماس گیلمان، کایل داک، دیوید تیلور، کایل اسنایدر و گیبل استیوسون به ترتیب در اوزان ۵۷، ۷۴، ۸۶، ۹۷ و ۱۲۵ کیلوگرم عضو تیم کشتی آمریکا در المپیک ۲۰۲۱ توکیو شدند و جردن اولیور نیز در وزن ۶۵ کیلوگرم عنوان نخست را از آن خود کرد و در صورت کسب سهمیه در رقابت‌های گزینشی (سطح جهانی) در صوفیه بلغارستان، می‌تواند راهی المپیک توکیو شود.

در کشتی فرنگی نیز الدار حافظ‌اف، الخاندرو سانچو، استفانوویچ و گانگلو هانکوک به ترتیب در اوزان ۶۰، ۶۷، ۸۷ و ۹۷ کیلوگرم عضو تیم کشتی آمریکا در المپیک ۲۰۲۱ توکیو شدند. در وزن ۷۷ و ۱۳۰ کیلوگرم نیز پروتر وینس و آدام کون عنوان نخست را از آن خود کردند و در صورت کسب سهمیه در رقابت‌های گزینشی (سطح جهانی) در صوفیه بلغارستان، راهی المپیک توکیو خواهند شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha