۱۶ فروردین ۱۴۰۰، ۱۱:۰۷
کد خبرنگار: 1228
کد خبر: 84283495
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نفوذ رژیم صهیونیستی در شبه‌قاره و چالش‌های پیش روی پاکستان

اسلام‌آباد- ایرنا - تلاش رژیم صهیونیستی برای نفوذ درجنوب آسیا، منطقه‌ای که همواره شاهد تنش‌های قدیمی میان پاکستان و هند بوده است؛ زیر ذره‎بین دولت اسلام‌آباد قرار دارد. به ویژه تل‌آویو یکی از عوامل رقابت تسلیحاتی در شبه‌قاره نیز به حساب می‌آید، موضوعی که چالشی‌ برای امنیت ملی پاکستان ارزیابی می‌شود.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، پاکستان در ‌کنار جمهوری اسلامی ایران دو کشور مطرح منطقه و همسایه یکدیگر هستند که رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی‌شناسند و در پاکستان همواره این نگرانی وجود دارد که تل‌آویو برای بی‌ثبات کردن این کشور به وسیله موساد و همدستی با دیگر سرویس‌های جاسوسی متخاصم، به دنبال تشدید تنش‌ها در شبه قاره و هرج و مرج در منطقه است.

نوع روابط رژیم صهیونیستی با کشورهای جنوب آسیا از جمله مشارکت نظامی و دفاعی این رژیم با هند به عنوان همسایه و رقیب سنتی پاکستان نیز همواره مورد بحث بوده و به عنوان عاملی برای تشدید رویکرد نظامی در شبه قاره و افزایش رقابت تسلیحاتی ارزیابی می‌شود.

تحرکات نظامی تل‌آویو در جنوب آسیا

پایگاه تحلیلی - خبری «مدرن دیپلماسی» در گزارشی از خانم «کشف سهیل» پژوهشگر دانشگاه نیروی دریایی پاکستان به افزایش نفوذ اقتصادی، دفاعی و نظامی رژیم صهیونیستی در جنوب آسیا، تعمیق روابط با هند و چالش‌هایی که پاکستان متوجه آن است، پرداخت.

در این گزارش با عنوان "مشارکت راهبردی هند-اسرائیل و پیامدهای آن بر سیاست خارجی و امنیت ملی پاکستان" آمده است: دهلی‌نو و تل‌آویو از سال ۱۹۹۰ تاکنون یک مشارکت استراتژیک ریشه دار دارند. هند به دلیل اهمیت و ویژگی روابطش با اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۵۰ حاضر به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی نبود زیرا شوروی سابق با کشورهای مسلمان در حوزه سرزمین‌های اشغالی فلسطین ارتباط خوبی داشت. بنابراین دهلی‌نو تا آن زمان اهمیت زیادی برای اسرائیل قائل نبود.

پژوهشگر پاکستانی نوشت:با این حال هند در سال ۱۹۹۲ بود که روابط رسمی دیپلماتیک خود را با اسرائیل برقرار کرد، زیرا هندی‌ها برتری سیاسی و استراتژیک تل‌آویو را به ویژه تبدیل شدن به قدرت اتمی برتر را حائز اهمیت می دانستند. نه تنها هند بلکه اکنون بحرین و امارات نیز علیرغم مواضع خود در قبال فلسطین، آن را به رسمیت شناخته اند و برخی دیگر از کشورها نیز مانند ترکیه و مصر با تل‌آویو روابط دیپلماتیک دارند.

وی افزود: زمانی که هند و اسرائیل سفارت‌های خود را در کشورهای یکدیگر گشودند، آغاز همکاری آنان بود. یکی از این تئوری‌ها مربوط به روابط دو کشور حاکی از آن است که این مشارکت حتی قبل از دهه ۹۰ نیز به خوبی برنامه ریزی شده بود زیرا تعداد کمی از عوامل جاسوسی سازمان موساد در کشمیر، منطقه‌ای که تحت مناقشه پاکستان و هند است، مستقر بودند.

خانم‌ کشف سهیل اظهار داشت: امروز هند یکی از بزرگترین واردکنندگان اسلحه از رژیم اشغالگر قدس است و حدود ۵۰ درصد از صادرات دفاعی را اسرائیل و تقریبا ۳۰ درصد از واردات هند را تشکیل می‌دهد و همزمان هند از روسیه و ایالات متحده نیز اقدام به واردات اسلحه می‌کند.

هند همچنین به عنوان دومین شریک اقتصادی آسیایی رژیم اسرائیل شناخته می‌شود. در اوت ۲۰۱۲، هند و اسرائیل توافق نامه تحقیقات دانشگاهی را امضا کردند که ارزش آن ۵۰ میلیون دلار بود. علاوه بر این، دو کشور همچنین در حال توافق بر سر یک پیمان تجارت آزاد دو جانبه گسترده هستند که بر زمینه هایی مانند فناوری اطلاعات، بیوتکنولوژی و کشاورزی متمرکز باشد. 

پژوهشگر دانشگاه نیروی دریایی پاکستان گفت: رقابت تسلیحاتی میان پاکستان و هند بحثی است که بیشتر توسط اسرائیل تبلیغ می شود زیرا این رژیم از سیستم نظامی بسیار مدرنی برخوردار است و آنچه به هند قدرت می دهد این است که پاکستان همچنان رژیم اسرائیل را به رسمیت نمی شناسد. به علاوه مهمترین پروژه ای که هند و اسرائیل روی آن کار می کنند، ماهواره جاسوسی RISAT-۲ است.

وی افزود: اگر هند این فناوری را بدست آورد می تواند تاسیسات استراتژیک دشمن را از همه لحاظ زیر نظر داشته باشد که البته این موضوع برای پاکستان دردسر بزرگی ایجاد می کند. مشارکت ماهواره‌ای با اسرائیل قابلیت آسان دید در روز و شب و حتی آسمان با پوشش ابرهای ضخیم را به هند می‌دهد.

نویسنده به نفوذ لابی قدرتمند یهود در آمریکا و امتیاز هند برای استفاده از آن برای تقویت روابط با قدرت‌های جهان به ویژه هماهنگی در روابط با آمریکا و اسرائیل اشاره کرد و افزود: هند همچنین در حال برنامه ریزی برای تهیه جنگ افزارهای الکترونیکی و هواپیمای بدون سرنشین از اسرائیل است و این نه تنها باعث افزایش توانایی های شناسایی، ارتباطات، اطلاعات و هماهنگی بین ارتش این کشور می شود بلکه تهدیدی جدی برای امنیت پاکستان به شمار می‌رود.

چالش‌های پاکستان و لزوم تقویت روابط با چین و روسیه 

ستون نویس پایگاه خبری مدرن دیپلماسی گفت: هند روابط خوبی با ایالات متحده دارد و اگر چه پاکستان در گذشته متحد غیرناتو واشنگتن محسوب می‌شد اما گرایش ایالات متحده بیشتر به سمت هند و اسرائیل است. از طرفی دیگر تمام معاملات نظامی اسرائیل ابتدا توسط ایالات متحده تأیید شده و سپس ادامه می‌یابد.

وی افزود: متأسفانه کاخ سفید بدون توجه به ملاحظات پاکستان و آینده این کشور تمامی معاملات نظامی تل‌آویو به ویژه در شبه قاره را تایید می‌کند و این موضوع بیانگر ضعف در سیاست خارجی پاکستان نیز تلقی می‌شود.

این کارشناس پاکستانی به تشدید مسائل این کشور در حوزه معیشت، مشکلات داخلی، بیکاری به ویژه وضعیت امنیتی، فعالیت گروه‌های شورشی از جمله جدایی طلبان بلوچ اشاره کرد و این عوامل را مانعی در مدیریت بهتر سیاست خارجی و پرداختن به چالش‌های امنیت ملی دانست.

وی اظهار داشت: صادرات مداوم سلاح توسط رژیم صهیونیستی به شبه قاره به عنصری غافلگیرکننده برای پاکستان تبدیل شده و یک تهدید بالقوه برای امنیت ملی پاکستان محسوب می‌شود.

نویسنده تقویت روابط با متحدان به ویژه چین و روسیه را راهکار اصلی پاکستان برای غلبه بر تهدیدهای خارجی ناشی از تحرکات نظامی تل‌آویو در جنوب آسیا دانست و گفت: رقابت هند با چین فرصتی برای پاکستان محسوب می‌شود و این کشور نباید فقط خود را به سمت یک بلوک متمایل کند.

وی تاکید کرد: پاکستان نیاز به تجهیز تسلیحات خود و جایگزین کردن دارایی‌های جدید دفاعی به جای تاسیسات قدیمی است و همزمان باید سطح تولید جنگ افزارهای بومی مانند کشتی و تانک را افزایش دهد.

در حال حاضر، اسرائیل از فروشندگان مهم تجهیزات دفاعی هند است و این دو در آوریل ۲۰۱۷، توافقنامه پدافند هوایی و موشکی به ارزش تقریبی ۲ میلیارد دلار امضا کردند که اسرائیل از آن به عنوان بزرگ ترین قرارداد دفاعی خود یاد کرد.

تارنمای آمریکایی "اوپد نیوز" اواخر مردادماه ۱۳۹۸ با استناد به اظهارات تحلیلگران و آگاهان به ماجراجویی‌های اسرائیل نوشت: رژیم صهیونیستی پس از حمله به راکتور هسته ای اوزیراک عراق در سال ۱۹۸۱، تصمیم داشت به همراهی هند به تاسیسات هسته‌ای پاکستان در منطقه "کاهوتا" حمله کند. گفته می‌شد، رژیم صهیونیستی با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و اطلاعات جاسوسی، ماکت تاسیسات کاهوتا را در صحرای نقب ساخته بود و خلبانان اسکادران های "اف ۱۶" و "اف ۱۵" حمله به این ماکت را تمرین می کردند.

گزارش ها حاکیست که یک شب این حمله در اواسط دهه ۱۹۸۰ اتفاق افتاد اما اسرائیلی‌ها متوجه شدند نیروهای هوایی پاکستان از قبل آژیر خطر را به صدا درآورده و آسمان خود را برای این حمله آماده کرده بودند. از این رو، ماموریت به سرعت و سراسیمه ناتمام گذاشته شد.

پاکستان به رژیم اشغالگر قدس یادآور شد، پاکستان عراق نیست و نیروی هوایی پاکستان نیروی هوایی عراق نیست. گفته می‌شد اسلام آباد به اسرائیل پیام داد که حمله به کاهوتا، پاکستان را وادار به انهدام راکتور هسته‌ای دیمونای اسرائیل خواهد کرد. اسلام‌آباد همزمان به دهلی‌نو هم هشدار داد که حمله به تاسیسات استراتژیک پاکستان مساوی با نابودی تاسیسات تولید برق "ترومبوی" در هند است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha