۱۶ فروردین ۱۴۰۰، ۱۱:۳۰
کد خبرنگار: 1287
کد خبر: 84283783
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

خبرهای کوتاه از چهارمحال و بختیاری

۱۶ فروردین ۱۴۰۰، ۱۱:۳۰
کد خبر: 84283783
خبرهای کوتاه از چهارمحال و بختیاری

شهرکرد- ایرنا- مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری با توجه به در پیش بودن کوچ عشایر از مناطق گرمسیری به سمت استان گفت: کوچ رسمی عشایر از ۲۵ اردیبهشت‌ماه آغاز می‌شود.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، یحیی حسین‌پور به اتخاذ تمهیدات لازم برای امنیت عشایر کوچرو به گرم شدن هوا و نبود مرتع کافی در مناطق گرمسیر اشاره کرد و افزود: برخی از خانوارهای عشایری زودتر از موعد مقرر کوچ به مناطق ییلاقی استان را آغاز می کنند، به همین دلیل تمهیدات لازم برای حفظ امنیت، جان، مال و دام عشایر اتخاذ شده است.

وی گفت: در مبادی ورودی و خروجی ایلراه‌ها تونل‌ها و راه‌های اصلی و فرعی با مشارکت دستگاه‌های چون نیروی انتظامی، هلال احمر، راهنمایی و رانندگی، راهداری، سپاه، بسیج و یگان حفاظت منابع طبیعی تمهیدات لازم در نظر گرفته شده است.

حسین‌پور بخش بازفت، منطقه سبزکوه، دهدلی و بادره شهرستان اردل و کوه ریگ و کوه قارون، هفت چشمه ساطح و دودرا لردگان و چال‌تر و چال خشک و تالاب چغاخور بروجن، بیدکل و لاغرک فارسان و بیدگان شهرکرد را از مهمترین مناطق ییلاقی عشایر استان در زمان کوچ بهاره عنوان کرد.

وی، به اهمیت اجرای طرح پلاک‌کوبی و هویت‌گذاری دام عشایر در استان اشاره کرد و گفت: این طرح به منظور کاهش سرقت دام سبک، تسریع در شناسایی صاحبان دام‌های سبک در محموله‌های قاچاق احتمالی احشام اجرا می‌شود.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری با ۱۲۶ هزار نفر جمعیت عشایری به همراه یک میلیون و ۶۰۰ هزار راس دام سبک درون کوچ و برون کوچ ، دومین استان عشایری کشور بعد از استان فارس است. 

عشایر در طول سال ۲ بار کوچ برون استانی دارند که در بهار از خوزستان به چهارمحال و بختیاری کوچ می‌کنند و این کوچ در پاییز به سمت خوزستان انجام می‌شود.  

طرح آرامش بهاری در بقاع متبرکه شاخص چهارمحال و بختیاری برگزار شد

مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری گفت: طرح نوروزی آرامش بهاری در آستان مقدس امامزادگان و بقاع متبرکه استان با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار شد.

حجت‌الاسلام حسن امیری افزود: این طرح در هفت بقعه متبرکه شاخص در استان از ۲۸ اسفند پارسال آغاز و تا ۱۵ فروردین امسال اجرا شد.

وی تصریح کرد: این طرح یکی از طرح‌های سازمان اوقاف و امور خیریه با رویکرد فرهنگی، مذهبی و با هدف خدمت رسانی به زائران است که امسال نیز همه شیوه نامه‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در اجرای برنامه‌ها در بقاع مجری طرح رعایت شد.

۱۱۰ بیمار اتیسم در چهارمحال و بختیاری از خدمات بهزیستی بهره‌مند هستند

مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه یک مرکز آموزش و توانبخشی اتیسم در شهرکرد فعال است، گفت: ۱۱۰ بیمار مبتلا به اتیسم در استان شناسایی شده‌اند و از خدمات آموزشی و مددکاری بهره‌مند هستند.

نرگس عسگری افزود: تاکنون۳۵۰ بیمار مبتلا به اتیسم در استان شناسایی شده است که از این تعداد ۶۰ نفر در مرکز آموزش و توانبخشی روزانه آموزش دریافت می‌کنند و ۵۰ نفر نیز از خدمات حمایتی و مددکاری بهره‌مند هستند.

عسگری با تاکید بر اینکه مرکز آموزش و توانبخشی اتیسم شهرکرد از سال ۱۳۸۸ به عنوان چهارمین مرکزتوانبخشی اتیسم در کشور فعال شد، گفت: در این مرکز غربالگری، تشخیص، آموزش، مددکاری به این قشر ارائه می‌شود.

به گفته وی، در این مرکز خدمات آموزشی، کار درمانی، گفتار درمانی، بازی درمانی، روانشناسی و مشاوره، آموزش خانواده، روانپزشکی ،هنردرمانی ، موسیقی درمانی به مبتلایان ارائه می‌شود.

مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری گفت: تشخیص و ارزیابی کودکان اتیسم با استفاده از تست‌های تشخیص استاندارد متناسب با سن کودک،انجام مداخلات درمانی به صورت ساعتی و روزانه با بهره‌گیری از رویکردهای مختلف آموزشی، حرکتی، گفتاری، ارتباطی، رفتاری، اجرای برنامه درمانی انفرادی متناسب با نیاز کودک با بهره‌گیری از شیوه‌های مختلف توانبخشی در بخش‌های  کار درمانی، گفتار درمانی و روانشناسی، بهره‌گیری از امکانات، ابزارها و وسایل خاص به منظور بهبود مهارت‌های حرکتی، گفتاری، ارتباطی و شناختی، خودیاری، اجتماعی  و اجرای برنامه‌های آموزشی ویژه والدین و اعضای خانوده به منظور افزایش سطح آگاهی آنان از طریق برگزاری جلسات آموزشی، بروشور، مشاوره در این مرکز ارائه می‌شود.

وی اظهارداشت: بیشترین گروه سنی خدمت گیرنده در این مرکز از  ۲.۵ سالگی تا سنین بزرگسالی است که هر ساله تعدادی از کودکان به مدارس عادی ارجاع داده می‌شوند.

هشت میلیارد ریال کالای قاچاق در بروجن کشف شد

فرمانده انتظامی چهارمحال و بختیاری، از کشف هشت میلیارد ریال انواع کالای قاچاق از یک دستگاه کامیون در بروجن خبر داد.

سردار منوچهر امان‌اللهی افزود: ماموران فرماندهی انتظامی شهرستان بروجن هنگام گشت زنی در سطح حوزه استحفاظی به یک دستگاه کامیون حامل کالای قاچاق در محور بروجن به لردگان مشکوک شدند و آن را متوقف کردند.

وی افزود: در بازرسی از خودروی توقیفی ۱۴دستگاه ماشین لباسشویی، ۲ دستگاه یخچال،  یک دستگاه فریزر سامسونگ و ۲۲ دبه مواد شوینده مایع و جامد به وزن ۱۰۰ کیلوگرم فاقد هرگونه مدارک و مجوز قانونی کشف و یک قاچاقچی نیز در این عملیات پلیسی دستگیر شد.

فرمانده انتظامی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه برابر نظر کارشناسان، ارزش کالاهای مکشوفه هشت میلیارد ریال برآورد شده است، گفت: متهم پس از تشکیل پرونده به مرجع قضایی معرفی شد.

قاچاقچی لاستیک در شهرکرد به پرداخت ۲ میلیارد ریال جریمه محکوم شد

مدیرکل تعزیرات حکومتی چهارمحال و بختیاری از جریمه ۲ میلیارد ریالی برای متهم پرونده کالای قاچاق برای صاحب یک واحد لاستیک فروشی خبر داد. 

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از روابط عمومی تعزیرات حکومتی استان، محمدرضا عمرون با اعلام این خبر افزود: در بازرسی انجام شده توسط ماموران اداره بازرسی و کشف کالای قاچاق سازمان صنعت، معدن و تجارت از واحد های صنفی، تعدادی لاستیک به ظن قاچاق کشف و توقیف شد.

وی گفت: متهم علاوه بر ضبط کالا به پرداخت مبلغ ۲ میلیارد و ۱۳۳ میلیون ریال جزای نقدی نیز محکوم شد.

به گزارش ایرنا، بیش از ۲۷ هزار واحد صنفی مجوزدار در چهارمحال و بختیاری فعال است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha