۱۶ فروردین ۱۴۰۰، ۱۵:۱۵
کد خبرنگار: 750
کد خبر: 84284826
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

فرماندار شاهرود: حمایت از زنبورداران ضروری است

۱۶ فروردین ۱۴۰۰، ۱۵:۱۵
کد خبر: 84284826
فرماندار شاهرود: حمایت از زنبورداران ضروری است

شاهرود- ایرنا- فرماندار شهرستان شاهرود با بیان اینکه حمایت از زنبورداران ضروری است، گفت: ارزش اقتصادی که زنبور با گرده افشانی در مزارع و باغ ها انجام می دهد به مراتب از تولید عسل بیشتر است.

به گزارش ایرنا، ابوطالب جلالی روز دوشنبه در نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید شهرستان شاهرود افزود: با توجه به سرمازدگی باغ ها و مزارع در چند سال گذشته و موضوع تغییر الگوی کشت که به سمت گیاهان دارویی معطوف شده است، صنعت زنبورداری می تواند مکمل این تغییر الگوی کشت باشد.

وی با بیان اینکه زنبورداری می تواند رشته اقتصادی بسیار خوبی برای کشاورزی شهرستان باشد، تصریح کرد: تسهیلاتی با سود چهار درصد از طریق صندوق حمایت از توسعه کشاورزی برای زنبورداران در نظر گرفته شده است.

جلالی با اشاره به اینکه شرکت تعاونی زنبورداران شهرستان تاکنون در صندوق حمایت از توسعه کشاورزی عضو نشده است، اظهار داشت: از ۲۵۵ زنبوردار شهرستان فقط ۱۸ زنبوردار در این صندوق عضو هستند که این خود تحریمی به حساب می آید.

فرماندار شهرستان شاهرود ادامه داد: برای توسعه زنبورداری در شهرستان باید تحول و فعالیت بیشتری بین زنبورداران و تعاونی ایجاد شود.

 وی با بیان اینکه ۲ نرخی بودن شکر در بازار مشکلاتی را بوجود آورده است، افزود: شکر مصرفی خانوار به قیمت ۶۵ هزار ریال و شکر صنعتی با قیمت ۱۱۵ هزار ریال در بازار اختلال ایجاد می کند.    

معاون جهاد کشاورزی استان سمنان هم در این نشست با بیان اینکه ۶۲ هزار و ۱۶۰ کلنی زنبور عسل در استان وجود دارد، گفت: با فعالیت زنبورداران استان سال گذشته ۴۴۴ تن عسل تولید شد.

حمید عرب به فعالیت ۲۶ هزار و ۸۹۰ کلنی در شاهرود و ۷۶۳ کلنی در میامی اشاره کرد و افزود: سال گذشته ۱۹۵ تن عسل از کلنی های شهرستان های شاهرود و میامی برداشت شد.

وی با بیان اینکه در سال ۹۹ فقط یک مرحله شکر سهمیه ای بین زنبورداران استان توزیع شد، تصریح کرد: از ۸۸ تن سهمیه استانی، ۲۵ تن به شهرستان های شاهرود و میامی اختصاص یافت.

عرب ادامه داد: عدم تامین مالی اتحادیه زنبورداران شهرستان شاهرود موجب شد تا سهمیه شکر کمتری به این ۲ شهرستان تعلق گیرد.

 معاون جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به اینکه سهمیه شکر استاندارد هر کلنی در سال ۱۰ کیلوگرم است، ابراز داشت: در سال گذشته در سطح کشور سرانه توزیع برای هر کلنی یک کیلو ۴۰۰ گرم بود اما همین مقدار هم برای استان محقق نشد.

وی با بیان اینکه سال گذشته براساس توزیع شکر سهمیه ای برای هر کلنی در شاهرود ۹۳۰ گرم اختصاص یافت، افزود:  امسال در مرحله اول ۹۹ تن شکر سهمیه ای برای استان در نظر گرفته شده که ۴۲ تن آن سهمیه شاهرود و میامی است.

در این نشست افزایش سهمیه شکر اتحادیه زنبورداران استان، مطالبه نانوایان در خصوص افزایش قیمت نان و نظارت بر پخت نان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.  

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha