افزایش سرانه فضای آموزشی در قزوین با احداث ۲۷۳ مدرسه

قزوین- ایرنا- توسعه فضاهای آموزشی در شرایط تنگناهای ناشی از تحریم، یکی از اولویت‌های دنبال شده در قزوین بوده که از سال ۱۳۹۲ تاکنون بیش از ۲۷۳ واحد آموزشی در این استان احداث، و یک هزار و ۶۶۷ کلاس درس و ۲۵۰ هزار مترمربع زیربنا به سرانه آموزشی قزوین افزوده شده است.

به گزارش ایرنا، توجه به آموزش، پرورش و تربیت نسل آینده از مهمترین معیارهای امید برای ادامه کشور است که اگر با تدبیر همراه شود می تواند زمینه ساز بسیاری از موفقیت های بعدی باشد،از این رو دولت تدبیر و امید با توجه ویژه به این بخش توانسته است تاثیرگذاری زیادی در مسیر آموزش و تربیت نسل جوان برای آینده کشور داشته باشد.

نوسازی مدارس به عنوان کلید توجه به حوزه آموزش و توسعه فضاهای آموزشی توسط دولت تدبیر و امید در استان قزوین با جدیت اجرایی و از سال ۹۲ تاکنون گام های بلندی برای بازسازی و نوسازی مدارس استان برداشته شده است.

به گفته کارشناسان فرهنگی، بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، مدرسه کانون تعلیم و تربیت است و نوسازی مدارس با رویکرد تخریب و بازسازی مدارس فرسوده، مکان‌یابی دقیق و علمی مدارس با افق دید بلندمدت، ایمن‌سازی مدارس و احداث و توسعه مدارس سبز با هدف فرهنگ سازی اهمیت مسائل زیست محیطی فعالیت می‌کند.

در حال حاضر بیش از ۲ هزار واحد آموزشی در سطح استان قزوین وجود دارد که از سال ۷۷ تاکنون اداره کل نوسازی مدارس یک هزار و ۴۱ واحد آموزشی را در سطح استان احداث کرده است.

استان قزوین با جمعیت ۲۳۵ هزار دانش‌آموز به دلیل مهاجر پذیر بودن و تراکم دانش آموزان در مدارس با کمبود فضاهای آموزشی مواجه است که با مشارکت ۳۰ درصدی خیران بخشی از فضاهای آموزشی مورد نیاز تأمین می‌شود.

در دولت تدبیر و امید با مشارکت خیران مدرسه ساز ۹۶ واحد آموزشی با ۷۰۰ کلاس درس در سطح استان ساخته شده است.

حذف بخاری‌های نفتی و غیر استاندارد از مدارس قزوین

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان قزوین با اشاره به حذف بخاری‌های نفتی و غیر استاندارد از مدارس استان به عنوان دستاورد دولت تدبیر و امید، گفت: در حال حاضر ۹۴ درصد مدارس استان دارای سیستم گرمایشی استاندارد هستند و مابقی تا پایان امسال تجهیز خواهند شد.

عسگر علی جوانبخت با بیان اینکه استانداردسازی سامانه گرمایشی مدارس استان یکی از اولویت‌های مهم این سازمان است، افزود: بر اساس آمار و اطلاعات جمع‌آوری شده در سال ۹۲، حدود ۹ هزار و ۵۰۰ کلاس درس استان نیازمند به استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی بود.

وی اظهار داشت: بعد از تصویب طرح استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی مدارس و تخصیص اعتبارات لازم از سال ۹۲ تاکنون این طرح همه ساله در تعدادی از مدارس با اولویت مناطق محروم اجرا و از سال گذشته نیز بخاری‌های نفتی به طور کامل از مدارس سطح قزوین حذف شد.

وی تاکید کرد: از سال ۹۲ تاکنون استاندارد سازی سیستم‌های گرمایشی ۶۳۸ واحد آموزشی با پنج هزار و ۱۱۰ کلاس درس انجام شده است و مابقی نیز تا پاپان سال ۱۴۰۰ به اتمام خواهد رسید.

جوانبخت اضافه کرد: در راستای اجرای استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی مدارس استان قزوین، بخاری‌های گازی نیز به سامانه حرارت مرکزی تبدیل و بخاری‌ها از مدارس حذف می‌شود تا شاهد کاهش خطرات احتمالی در این زمینه باشیم.

وی با بیان اینکه استان قزوین از جایگاه خوبی در استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس در کشور برخوردار است، گفت: در سال آینده با اتمام پروژه استانداردسازی سستم گرمایشی در مدارس، رتبه اول کشوری را کسب خواهیم کرد.

مدیرکل تجهیز و نوسازی مدارس استان قزوین با اشاره به اینکه ۷۷ درصد مدارس استان مقاوم سازی و استاندارد سازی شده‌اند، گفت: از سال ۹۲ تاکنون ۲۷۳ پروژه با یک هزار و ۶۶۷ کلاس درس با زیربنای ۲۵۰ هزار مترمربع در سطح استان ساخته شده و تحویل اداره کل آموزش و پرورش شده است.

وی با اشاره به فرسوده بودن برخی از مدارس استان قزوین، افزود: از نخستین روزهای استان شدن قزوین تاکنون، هزار و ۴۱ مدرسه با چهار هزار و ۷۳۱ کلاس درس در ۷۷۲ هزار و ۷۵۰ هزار مترمربع زیربنا در استان ساخته ‌شده است،

جوانبخت با بیان اینکه هم‌اکنون ۲۳ درصد مدارس استان نیاز به مقاوم سازی دارند، اظهار داشت: برای نوسازی و مقاوم سازی یک هزار و ۱۸۶ کلاس درس در استان به ۵۰۰ میلیارد تومان بودجه نیازمندیم.

جوانبخت با اشاره به شرایط تورم و افزایش قیمت مصالح، افزود: امسال ۷۵ مدرسه در شهرک‌های اقماری اطراف قزوین با ظرفیت هزار و ۱۲۵ کلاس آموزشی و اعتبار ۴۷۵ میلیارد تومان نیازمند بازسازی هستند.

مدیرکل نوسازی مدارس استان قزوین تصریح کرد: در حال حاضر چهار درصد از مدارس استان تخریبی است و ۱۰ درصد نیاز به مقاوم سازی و در مجموع ۱۳ درصد مدارس استان نیاز به تخریب و بازسازی دارد.

وی اضافه کرد: رسالت و وظیفه اصلی اداره کل نوسازی مدارس در بحث مطالعه و طراحی، ساخت و توسعه، مقاوم سازی، تأمین تجهیزات، استانداردسازی گرمایشی و جذب مشارکت‌های مردمی است.

جوانبخت تاکید کرد: مهم‌ترین اولویت‌های اجرایی این اداره کل، ساخت و ساز فضاهای آموزشی و پرورشی، توسعه،تجهیز و استانداردسازی فضاهای آموزشی، بهسازی لرزه‌ای این فضاها، ساماندهی فضاهای آموزشی و تعیین اولویت‌های ساخت و ساز و تعیین ضوابط و معیارهای فنی و توسعه مشارکت‌های مردمی است.

وی افزود: در دولت تدبیر و امید هفت سالن ورزشی سرپوشیده با هفت هزار و ۷۰۰ مترمربع زبر بنا احداث شده و همچنین ۶ کانون فرهنگی و تربیتی با پنج هزار و ۹۸۰ متر مربع زیربنا و سه زمین چمن مصنوعی با دو هزار و ۱۰۰ متر مساحت در سطح استان احداث شده است.

جوانبخت خاطرنشان کرد: همچنین انجام تعمیرات اساسی مدارس با اعتباری ۲۰ میلیارد تومان در دولت یازدهم و دوازدهم انجام شد.

احداث مدرسه سبز در قزوین

مدیرکل نوساری، توسعه و تجهیز مدارس استان قزوین با اشاره به احداث مدرسه سبز در قزوین به عنوان دستاورد دیگر دولت، گفت:این مدرسه دارای ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی است و عملیات اجرایی آن هنوز ادامه دارد که امیدواریم با اختصاص منابع مالی شاهد اتمام عملیات این پروژه در سال آینده باشیم.

جوانبخت افزود: یکی از اقدامات مهمی که در دستور کار اداره کل نوسازی مدارس استان قزوین قرار دارد، ایجاد مدرسه سبز می باشد که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز به این موضوع تاکید شده و در همین راستا احداث چهار مدرسه در دستور کار قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: نخستین مدرسه سبز استان با ۶ هزار و ۵۰۰ متر مربع مساحت و ۲۷۰ میلیارد ریال اعتبار در شهرک مهدیه قزوین احداث می‌شود که هم اکنون در مرحله اسکلت قرار دارد و با تأمین اعتبار طی ۲۴ ماه آینده آماده بهره‌برداری خواهد بود.

جوانبخت افزود: طراحی و معماری مدرسه سبز متفاوت از سایر مدارس است و در ساخت آن همه موارد زیست محیطی و زیرساخت‌های لازم برای استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و فضای سبز لحاظ خواهد شد.

وی اضافه کرد: در مدرسه سبز، فضا به گونه‌ای دیده می‌شود که دانش آموزان فردی مسوول نسبت به آینده خود تربیت شوند و البته در این مدرسه در کنار دانش آموزان، معلمان، اولیا و مربیان هم آموزش می‌بینند.

این مسوول اضافه کرد: در این مدرسه با توجه به ایجاد باغ‌های فصلی و باغچه‌های مختلف، دانش‌آموزان، صیفی کاری و درخت کاری را از نزدیک مشاهده می کنند و در واقع در این حوزه آموزش می‌بینند و با بسیاری از منابع خدادادی آشنا می‌شوند.

جوانبخت با بیان اینکه در مدارس سبز موضوع صرفه‌جویی در مصرف و بازیافت انرژی مطرح است، افزود: این مدرسه با رویکرد حفاظت و مدیریت کارآمد محیط‌زیست فعالیت خواهد داشت و از انرژی‌های تجدیدپذیر در آن استفاده می‌شود.

مشارکت خرد خیران در مدارس سازی با اجرای طرح آجر به آجر

مدیرکل تجهیز و نوسازی مدارس استان قزوین با اشاره به برنامه ریزی دولت تدبیر جهت مشارکت خرد خیران در امر مدرسه سازی، گفت: طرح آجر به آجر برای اولین بار در سال‌ ۹۹ به صورت سراسری با هدف توسعه فضاهای آموزشی به منظور تقویت شاکله خیران مدرسه ساز و  زمینه سازی برای گسترش فعالیت‌ها در این زمینه شکل گرفت.

جوانبخت با بیان اینکه در شرایط کرونا این طرح برای جذب مشارکت خیران در جامعه اجرا شد؛ افزود: در این پویش عموم شهروندان با هر میزان درآمد و توانایی مالی که دارند می‌توانند ماهانه و تا پایان سال ۱۴۰۰ به هر میزان که توانایی دارند در اجرای برنامه‌های اداره کل نوسازی مدارس استان مشارکت کنند و در واقع یک شهروند حتی با هزار تومان نیز می‌تواند به ما در مدرسه سازی کمک کند.

وی با بیان اینکه ساخت مدرسه و توسعه فضای مناسب آموزشی، اساس سند بنیادین تحول آموزش و پرورش در دولت تدبیر و امید است، اظهار داشت: طرح آجر به آجر طرح بسیار مهمی است که با این پویش همه می‌توانند خیر مدرسه ساز شده و به هر اندازه که در توان دارند در این امر سهیم باشند.

این مسوول اضافه کرد: امروز بحث مشارکت خرد خیران را در امر مدرسه سازی دنبال می‌کنیم و امیدواریم این پویش نقش مهمی در جذب بیشتر کمک‌های مردمی برای ساخت و ساز مدارس ایفا کند.

جوانبخت تاکید کرد: ایجاد دغدغه در بین آحاد جامعه نسبت به اهمیت مدرسه سازی و تقویت حس مسوولیت پذیری از جمله اهداف اجرای طرح پویش مردمی آجر به آجر است.

وی تصریح کرد: در کل استان قزوین ۳۰۰ خیر مدرسه‌ساز داریم که این تعداد، برازنده جامعه اسلامی ما نیست و باید از جمعیت بیش از یک میلیون نفری استان حداقل ۶۰ درصد مردم در امور خیر مشارکت کنند.

جوانبخت تاکید کرد: تاکنون ۱۱ میلیارد تومان به همت خیران در سطح استان در دولت تدبیر و امید جمع آوری شده و ۶ مدرسه با اعتبار سه میلیارد تومان مشارکت ساخته شده است.

مدیرکل تجهیز و نوسازی مدارس استان قزوین با اشاره به اجرای پویش ملی مشارکت بانوان مدرسه‌ساز با عنوان "من مادرم بچه‌های ایران فرزند من" در استان از دی‌ماه سال ۹۹، گفت:  استان قزوین در میزان مشارکت‌های نقدی مردم در این پویش ملی، رتبه ۱۲ را دارد.

۱۴۰ میلیارد تومان تعهد خیران قزوینی

 معاون مشارکت‌های مردمی اداره کل نوسازی مدارس استان قزوین گفت: خیران مدرسه‌ساز استان در دولت تدبیر و امید ۱۴۰ میلیارد تومان تعهد کرده‌اند که تاکنون ۸۳ درصد این میزان محقق شده و بخش مهمی از نیاز فضای آموزشی استان تأمین‌ شده است.

علی افشار با اشاره به رشد مشارکت مردمی در امر مدرسه‌سازی، افزود: از زمان تأسیس مجمع در استان در سال ۸۷ تاکنون ۳۰ درصد فضاهای آموزشی استان به دست خیران احداث‌ شده است.

وی از احداث ۹۶ واحد آموزشی با ۷۰۰ کلاس درس با مشارکت خیرین مدرسه‌ساز در دولت تدبیر و امید، اظهار داشت: تمام تلاش خود را برای افزایش سرانه فضاهای آموزشی و کاهش تراکم دانش‌آموزی در مدارس استان به‌ویژه در شرایط کرونایی انجام می‌دهیم.

این مسوول با بیان اینکه کمبود فضای آموزشی در مناطق مختلف استان با مشارکت خیران مدرسه‌ساز و احداث فضاهای آموزشی شهری و روستایی برطرف شده است، اظهار داشت: اجرای طرح‌های خیران مدرسه‌ساز و نیز ترغیب و فرهنگ‌سازی در این زمینه اولویتی اساسی و مهم است.

افشار اضافه کرد: هم‌اکنون حدود ۳۰۰ خیر مدرسه‌ساز عضو مجمع خیران مدرسه‌ساز استان هستند و ۱۱۰ نفر از این افراد به صورت مستمر در امر احداث مدرسه مشارکت دارند و همچنین نزدیک به ۶ هزار نفر نیز درصدی از حقوق ماهانه خود را به این امر اختصاص داده‌اند.

وی با اشاره به کمبود مدارس در استان قزوین، خاطرنشان کرد:در شمال شهر قزوین مانند سورتک، ملاصدرا و پونک با کمبود مدرسه مواجه هستیم و همچنین در نواحی اقماری و مناطق مسکن مهر استان از جمله مهرگان، تاکستان و البرز در صورت تأمین زمین برای رفع مشکل کمبود مدرسه در این مناطق اقدام خواهیم کرد.

معاون مشارکت‌های مردمی اداره کل نوسازی مدارس استان قزوین، گفت: سال گذشته خیران مدرسه‌ساز استان ۲۵ میلیارد تومان تعهد کرده بودند که بیش از ۱۲۰ درصد این میزان تحقق یافت.

وی هزینه ساخت هر کلاس درس را ۱۵۰ میلیون تومان عنوان کرد، افزود: سال گذشته ۳۱ طرح آموزشی با ۲۱۶ کلاس درس به مساحت ۳۰ هزار مترمربع و اعتبار ۱۱۷ میلیارد تومان در سطح این استان به بهره‌برداری رسید که از این تعداد ۱۷ طرح روستایی و ۱۴ طرح شهری بوده و ۵۳ میلیارد تومان اعتبار به همت خیران و ۶۴ میلیارد تومان نیز سهم دولتی برای اجرای این طرح‌ها صرف شده است.

این مسوول با اشاره به کاهش عمر مفید ساختمان‌های آموزشی در استان، افزود: مطابق دستورالعمل وزارت آموزش و پرورش تعمیرات اساسی مدارس بر عهده اداره کل نوسازی مدارس و تعمیرات جزئی بر عهده آموزش و پرورش است که در دولت تدبیر و امید گام های بلندی در این زمینه برداشته شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha