۱۸ فروردین ۱۴۰۰، ۱۲:۳۱
کد خبرنگار: 1224
کد خبر: 84286721
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

گره  کور 10 ساله کتابخانه مرکزی شیروان خراسان شمالی باز شد

بجنورد- ایرنا- کتابخانه مرکزی شیروان به عنوان دومین کتابخانه مرکزی استان خراسان شمالی پس از یک دهه با مساعدت مالی نهاد کتابخانه‌های عمومی، دفتر رهبر معظم انقلاب و اعتبارات استانی امروز (چهارشنبه) با حضور دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی و مسوولان استانی به بهره‌برداری رسید.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان خراسان شمالی گفت: عملیات اجرایی کتابخانه مرکزی شیروان با زیربنای۲ هزار و ۸۰۰ متر مربع از سال ۹۰ آغاز شد که با تامین اعتبار از سوی نهاد کتابخانه های عمومی، سفر رهبر معظم انقلاب اسلامی و تملک و دارایی استانی تکمیل شد.

علی محمد جهانی درآیین افتتاح کتابخانه مرکزی شهرستان شیروان افزود: برای تکمیل این طرح ۷۲ میلیارد و ۵۰۰ ریال اعتبار هزینه شد که ۲۴ میلیارد ریال آن از محل اعتبارات سفر رهبر معظم انقلاب اسلامی به استان ( مهر ۹۱)، ۴۲ میلیارد ریال نیز از محل بودجه  نهادکتابخانه های عمومی و ۶.۵ میلیارد ریال نیز از محل تملک و دارایی استان است.

وی ظرفیت کتابخانه‌ای این مرکز فرهنگی را  ۱۰۰ هزار جلد انواع کتاب اعلام کرد و گفت: این کتابخانه دارای سالن مطالعه ۳۰۰ نفره، سالن آمفی تئاتر، بخش نشریات، پژوهش‌سرا، اتاق کنفرانس، بخش مرجع و نابینایان و کودکان است.

به گفته جهانی زمین این کتابخانه به صورت رایگان از سوی خیران شهرستان شیروان اهدا شد.

مدیرکل کتابخانه های استان خراسان شمالی اظهار داشت: در پنج سال اخیر ۲ باب کتابخانه عمومی روستایی در روستاهای حسین آباد و ینگه قلعه  ساخته شد و با بهره برداری از کتابخانه مرکزی کمبود فضای مطالعه برای علاقه مندان به کتاب در شهرستان شیروان کاهش خواهد یافت.

شهرستان شیروان در ۶۰ کیلومتری شرق استان خراسان شمالی قرار دارد که ۱۵۷ هزار نفر جمعیت دارد و پس از بجنورد مرکز استان  پرجمعیت ترین شهرستان استان محسوب می شود که هم اینک یک هزار و ۳۰۰ متر مربع فضای کتابخانه ای دارد .

با بهره برداری از کتابخانه مرکزی این شهرستان میزان زیربنای کتابخانه عمومی این شهرستان به بیش از چهار هزار متر مربع افزایش می یابد.

در این استان ۷۰ باب کتابخانه عمومی وجود دارد که از این تعداد ۶۰ باب کتابخانه نهادی و ۱۰ باب نیز کتابخانه مشارکتی است، بیش از ۵۰ هزار نفر عضو این کتابخانه های عمومی هستند.

هم اینک در کتابخانه های این استان نیز ۸۳۵ هزار و ۴۰ جلد کتاب وجود دارد.

از سال ۹۲ تاکنون ۲۵ باب کتابخانه در استان خراسان شمالی ساخته شد و با بهره برداری از این کتابخانه ها این استان رتبه نخست سرانه کتابخانه کشور را داراست.

پیش از سال ۹۲، زیربنای کتابخانه های استان ۱۱ هزار و ۹۰۷ متر مربع بود اما هم اینک به بیش از ۲۰  هزار متر مربع رسیده است.

براساس آمارها، این استان ۸۶۳ هزار نفری در سه شاخص تعداد کتابخانه، میزان عضویت و کتاب در بین کتابخانه‌های عمومی جزو سه استان برتر کشور است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha