کوچ ماشینی عشایر نیازمند ۶۵ میلیارد تومان اعتبار است

تهران- ایرنا- رییس سازمان امور عشایری کشور با تاکید بر لزوم اختصاص یارانه و کمک برای کوچ ماشینی عشایر، گفت: ۶۰ تا ۶۵ میلیارد تومان برای پرداخت بخشی از هزینه‌های کوچ ماشینی عشایر نیاز است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از سازمان امور عشایر ایران، «شاهپور علائی‌مقدم» افزود: اگر بخواهیم کوچ به خوبی و مدیریت شده انجام شود و کمترین هزینه را از نظر مسائل بهداشتی و درمانی برای کشور داشته باشد، دولت، مجلس و سازمان برنامه و بودجه باید این بودجه را اختصاص بدهند.

وی اظهار داشت: سال گذشته نیز ما این موضوع را پیگیری کردیم اما تاکنون موفق نشده‌ایم یارانه کوچ ماشینی را بگیریم و انتظار ما این است سازمان برنامه و بودجه و دولت در این زمینه کمک کنند.

رییس سازمان امور عشایر ایران خاطرنشان‌کرد: ستاد و کمیته‌هایی در استان‌ها تشکیل شده و فعال هستند تا عشایر با کمترین مشکل از قشلاق و میان‌بند عبور کرده و به شرایط ییلاق و مراتع دسترسی پیدا کنند.

علائی‌مقدم همچنین بر رعایت مسائل و اصول بهداشتی در زمان کوچ و ارائه خدمات بهداشتی به عشایر در مسیر کوچ تاکید کرد و گفت: باید مراقبت کنیم کوچ عشایر بر اساس مصوبه‌های ستاد ملی کرونا انجام شود.

عشایر با خشکسالی بسیار سختی مواجه هستند

رییس سازمان امور عشایر ایران با بیان اینکه عشایر در برخی از نقاط با خشکسالی بسیار سختی مواجه هستند، گفت: امسال نسبت به سال گذشته با کاهش بارش‌ها و افزایش میانگین دما و  تشدید بیماری کرونا مواجه هستیم.

وی افزود: علوفه مرتعی در استان‌های جنوبی کاهش یافته و میانگین بارش کشور نسبت به ۵۰ سال گذشته بسیار کم شده و در بعضی از مناطق این کاهش بارش تا ۷۰درصد است.

به گزارش ایرنا، بر اساس سرشماری ثبتی عشایر کوچنده کشور که سال گذشته نتایج آن اعلام شد، ۲۴۶ هزار خانوار با جمعیت بیش از یک میلیون و ۱۰۸ هزار نفر در قالب عشایر درکشور زندگی می‌کنند.

عشایر کشور در ۵۹ درصد سرزمین جغرافیای کشور پراکندگی داشته و ۷۹۰ هزار هکتار از اراضی کشور را در اختیار دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha