۲۱ فروردین ۱۴۰۰، ۱۵:۰۹
کد خبرنگار: 1271
کد خبر: 84290091
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۷ مورد تخلف در عرصه‌های تاریخی اشنویه رفع تصرف شد

۲۱ فروردین ۱۴۰۰، ۱۵:۰۹
کد خبر: 84290091
۷ مورد تخلف در عرصه‌های تاریخی اشنویه رفع تصرف شد

مهاباد- ایرنا- رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اشنویه گفت: هفت مورد تخلف در عرصه تپه‌های تاریخی این شهرستان رفع تصرف و با متخلفان برخورد قانونی صورت گرفت.

روناک تاسا روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: متخلفان در عرصه تپه‌های تاریخی روستاهای "ده‌شمس"، "گندویلا" و "نالوس" اقدام به کاشت نهال و کشاورزی کرده بودند که به عنوان تخلف محسوب و با عاملان آن برخورد قانونی صورت گرفت.

وی افزود: بر اساس ماده ۵۶۰ قانون مجازات اسلامی هرکس بدون اجازه از وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مبادرت به انجام عملیاتی که سبب تزلزل آثار فرهنگی - تاریخی شود، علاوه بر رفع تخلف و پرداخت خسارت وارده به حبس از یک تا سه سال محکوم می‌شود.

رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اشنویه گفت: رفع تخلف در عرصه این تپه‌های تاریخی انجام شده و یک پرونده نیز از طریق مراجع قضایی در حال پیگیری است.

تاسا ادامه داد: تخصیص اعتبار جهت انجام مطالعات اولیه موزه این شهرستان و تامین اعتبار جهت کاوش و حفاری باستان‌شناسی محوطه تاریخی قلاتگاه نیز در حال پیگیری است که اقدامات لازم در حال انجام است.

اشنویه، یکی از مناطق مهم تاریخی و باستانی آذربایجان‌غربی به شمار می‌رود که دارای ۱۰۶ اثر ثبت‌ شده در فهرست آثار ملی از جمله تپه «دینخواه»، «کتیبه کیلاشین»، «قلعه قلاتگاه»، «کتیبه عین‌الروم»، «قبرستان مارابراهیم» و تومولوس‌های «سوجه»، «گندویلا»، «حسن نوران»، «ملااحمد» و «سیاوان» دارد.

این شهر مرزی همچنین به دلیل داشتن پنج کتیبه از ۱۰ کتیبه مهم اورارتویی به‌ کانون آثار برجامانده اورارتویی در کشور تبدیل شده و شناسایی این کتیبه‌های مهم از جمله «کیله‌شین» و «عین‌الروم» باعث شده است تا کارشناسان آثار باستانی و تاریخی و باستان‌شناسان از این منطقه به عنوان بهشت باستان شناسی یاد کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha