۲۱ فروردین ۱۴۰۰، ۱۵:۱۲
کد خبرنگار: 1163
کد خبر: 84290281
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کرونا اهدای عضو در کردستان را با کاهش روبرو کرد

۲۱ فروردین ۱۴۰۰، ۱۵:۱۲
کد خبر: 84290281
کرونا اهدای عضو در کردستان را با کاهش روبرو کرد

سنندج- ایرنا- کارشناس مسوول اهدای عضو دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: پس ازشیوع ویروس کرونا در کشور آمار اهدای عضو در این استان با کاهش چشمگیری روبرو شد.

شیدا خیراللهی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سال گذشته در مجموع هشت مورد مرگ مغزی در استان تایید شد که خانواده‌های پنج  نفر از این افراد برای اهدای عضو رضایت دادند اما تست کرونای هر پنج نفر مثبت اعلام شد و پیوند انجام نشد.

وی افزود: در طول یکسال گذشته تنها یک مورد پیوند اعضا در استان انجام شد که آن هم مربوط به اعضای بدن یک جوان ۴۷ ساله قروه‌ای بود که سطح هوشیاری‌اش بر اثر سکته مغزی کاهش یافته و دچار ضایعه مرگ مغزی شده بود.

کارشناس مسوول اهدای عضو دانشگاه علوم پزشکی کردستان  اضافه کرد: از سال ۱۳۸۹ تاکنون اعضای بدن ۴۲ بیمار کردستانی دچار مرگ مغزی، به بیماران نیازمند اهدا شده است، اما از سال گذشته به دلیل محدودیت‌های کرونایی این مهم با کاهش چشمگیر در استان و کشور روبرو شده است.

وی یادآور شد: با استفاده از اعضای هر فرد مرگ مغزی می‌توان به هشت بیمار نیازمند زندگی دوباره بخشید و با اهدای بافت‌ها هم از یک تا ۵۳ نفر را از معلولیت نجات داد.

خیراللهی افزود: متقاضیان دریافت کارت اهدای عضو می‌توانند با مراجعه به سامانه www.ehda.ir فرم ثبت نام اهدای عضو را تکمیل کنند و با در دست داشتن نمونه پرینت شده کارت اهدای عضو برای دریافت کارت اصلی مراجعه کنند.

مرگ مغزی به معنی عدم بازگشت به زندگی است و زندگی بیمار وابسته به دستگاه است در صورت جدا شدن از دستگاه بعد از چند ثانیه او فوت می‌کند.

سطح هوشیاری این بیماران عدد سه است در حالی که سطح هوشیاری انسان سالم عدد ۱۵ است، بیمار مرگ مغزی در صورتی که اهدای عضو هم نشود بیشتر از هفت تا ۱۰ روز زنده نخواهند ماند.

اعضای قابل اهدای فرد مرگ مغزی شامل قلب، ریه‌ها، کبد، روده‌ها، لوزالمعده و کلیه هاست ضمن اینکه برخی از بافت‌های بدن از جمله پوست، قرنیه، تاندون، غضروف، استخوان و دریچه قلب نیز قابل پیوند است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha