رسانه‌ها گذر از شرایط سخت اقتصادی بدون اتکا به نفت را تبیین کنند

بندرعباس- ایرنا- استاندار هرمزگان گفت: فعالان رسانه‌ ای این توانایی را دارند که گذر از شرایط سخت اقتصادی را بدون اتکا به دلارهای نفتی در جامعه تبیین کنند.

فریدون همتی روز یکشنبه در دیدار مدیرعامل خانه مطبوعات کشور و اعضای هیات مدیره این تشکل صنفی افزود: کشور هم اکنون با وجود تحریم‌های ظالمانه و شرایط کرونا، توانسته است با هدایت هوشمندانه رهبر معظم انقلاب، تلاش مسوولان اجرایی و مقاومت مردم فهیم در جنگ اقتصادی با دشمنان سربلند ظاهر شود.
وی بیان داشت: اگرچه در این مسیر سخت، مردم دچار سختی هایی شده اند اما برای نخستین بار در طول تاریخ انقلاب توانستیم بدون اتکا به دلارهای نفتی و با فعال کردن صادرات غیرنفتی کشور را مدیریت کنیم و از شرایط سخت این روزها گذر کنیم که این کار بزرگ باید از سوی رسانه‌ها در جامعه تبیین شود.
استاندار هرمزگان، آموزش فعالان رسانه‌ها را مورد تاکید قرار داد و بیان کرد: افراد شاغل در رسانه باید دارای قدرت تحلیل باشند و منافع ملی را بر منافع فردی، گروهی و جناحی ترجیح دهند.
همتی افزود: جامعه ای می‌تواند پیشرو باشد که آگاه باشد و نقش رسانه در آگاهی بخشی عمومی یک نقش بی بدیل است.
 وی ادامه داد: فرهیختگان حوزه رسانه به عنوان امین مردم و حاکمیت می‌توانند کشور را به مسیر درست هدایت کنند.

هرمزگان ایران کوچک است 
استاندار هرمزگان این استان را به دلیل موقعیت منطقه ای، قرار گرفتن در گستره ی آب‌های خلیج فارس و دریای عمان و همچنین دسترسی به آب‌های آزاد، دارای قابلیت‌های منحصر به فرد برشمرد و اظهار داشت: تمام ظرفیت‌ها و استعدادهای موجود در کشور در هرمزگان وجود دارد و می‌توان این منطقه را باتوجه به این اقلیم متنوع و منابع خدادادی، ایران کوچک نامید.
استاندار هرمزگان، یکی از قابلیت‌های مهم هرمزگان را وجود بنادر و گمرکات بزرگ و کوچک در این استان دانست و افزود: باتوجه به اینکه ۶۶ درصد عملیات صادرات، واردات و ترانزیت کشور از  این بنادر و گمرکات انجام می‌شود، هرمزگان به عنوان دروازه تجارت کشور تلقی می‌شود که نشان دهنده زیرساخت‌های مناسب و اثرگذاری این استان در مبادلات تجاری کشور است.
 همتی ادامه داد: استان هرمزگان دارای حدود ۷۰ بندر و اسکله، با کاربردهای مختلف تجاری، صنعتی ، تدارکاتی و مسافرتی است که بنادر شهیدرجایی، باهنر ، بندرلنگه، بندرنفتی خلیج فارس و بندرهای مسافرتی شهید ذاکری و حقانی و همچنین بندر صنایع معدنی منطقه ویژه صنایع معدنی خلیج فارس مهمترین بنادر استان هستند و نقش ویژه ای در تسهیل واردات، صادرات و جابجایی مسافر دارند.
استاندار هرمزگان با اشاره به تحولات عظیمی که در شرق استان درحال شکل گیری است، گفت: انتقال عملیات صادرات نفت به خارج از تنگه هرمز و خلیج فارس از مدت‌ها پیش با دستور رهبر معظم انقلاب برنامه ریزی شده بود که این کار عظیم در دولت دوازدهم با استفاده از توان نخبگان و مهندسان ایرانی در شرایط تحریم در حال انجام است.
وی بیان داشت: پایانه نفتی جاسک به عنوان آخرین حلقه از زنجیره انتقال نفت‌خام از گوره به جاسک که نقش تاسیسات ساحلی و فراساحلی را برای اتصال به کشتی‌های حامل ایفا می‌کند، در مرحله نخست با بهره‌گیری از ۲ پالایشگاه و ۲پتروشیمی، ظرفیت ذخیره‌سازی ۱۰میلیون بشکه را دارا خواهد بود و با عملیاتی کردن مرحله دوم  وسوم آن، امکان ذخیره ۲۰میلیون بشکه وجود دارد.
وی افزود: با احداث بندر اقیانوسی جاسک در منطقه کوه مبارک که عملیات احداث آن به زودی آغاز خواهد شد، چرخ توسعه منطقه مکران با شتاب بیشتری به حرکت در خواهد آمد.
همتی عنوان کرد: احداث ۲ پالایشگاه نفت سنگین و پتروپالایش هر کدام به ظرفیت ۳۵۰هزار بشکه از دیگر ظرفیت‌های مهم منطقه مکران است که روند احداث این دو مجموعه با حمایت و پشتیبانی استان ادامه دارد.
استاندار هرمزگان، همچنین با اشاره به ظرفیت‌های منطقه ویژه پارسیان و افتتاح مرحله نخست این مجموعه گفت: چند واحد پتروشیمی بزرگ برای شروع فعالیت به دنبال اخذ مجوز هستند که افق تولید ۱۴.۵میلیون تن محصولات پتروشیمی را در این منطقه محقق می‌کند.
وی بیان داشت: با شروع فعالیت این واحدها و شکل گیری صنایع پایین دستی، می‌توان گفت عسلویه دوم در منطقه هرمزگان ظهور خواهد کرد و علاوه بر ارتقاء چشم گیر جایگاه استان در تولید محصولات پتروشیمی، ظرفیت اشتغال برای ۶۰ تا ۷۰هزار نفر در منطقه غرب هرمزگان فراهم می شود.
وی، کرومیت، آهن و منگنز، سنگ گچ، سنگ آهن، سنگ نمک و سنگ‌های تزئینی را از مهم‌ترین مواد معدنی شناسایی شده در هرمزگان بر شمرد و گفت: با فعال کردن ظرفیت‌های جدید شناسایی شده معدنی و ایجاد زیرساخت های لازم در منطقه ویژه خلیج فارس، تکمیل زنجیره تولید ۱۰میلیون تن فولاد در استان قابل دستیابی است.
 همتی با بیان اینکه جدای از همه جذابیت‌ها و استعدادهای خاص هرمزگان، مردم نجیب، فرهنگ دوست و با تمدن این استان به عنوان حافظان آب‌های خلیج فارس، سرمایه ارزشمند کشور هستند، بیان داشت: مسوولان اجرایی و تمامی افراد اثرگذار باید از همه ظرفیت‌ها و ابزار قانونی برای خدمت به مردم این استان بهره ببرند.
استاندار هرمزگان، امنیت پایدار در حوزه خلیج فاس و تنگه هرمز را از علل اصلی توفیقات کشور و استان برشمرد و یادآور شد: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با تامین امنیت کشتی‌های تجاری در شرایط تحریم تا دورترین نقاط آب‌های بین المللی، اجازه نداده اند لحظه ای در واردات و صادرات کشور خللی به‌وجود بیاید و نه تنها امنیت شناورها و کشتی‌های داخلی بلکه امنیت کشورهای همسایه نیز با استقرار نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در منطقه خلیج فارس برقرار شده است.
وی اضافه کرد: اگر بیگانگان منطقه خلیج فارس را ترک کنند، امنیت دراین حوزه برقرار خواهد بود و کشورهای منطقه با محوریت ایران توانایی تامین امنیت حوزه خلیج فارس را دارند.
 همتی گفت: در صورت تحقق این موضوع، نقش منطقه در مبادلات بین المللی ارتقا پیدا خواهد کرد، چرا که دنیا وابسته به انرژی حوزه غرب آسیا و کشور های حوزه خلیج فارس است و می‌توانیم شرایط جدیدی را تعرف کنیم که منافع کشورهای منطقه را به همراه داشته باشد.

۱۰۰۰ رسانه در طول هشت سال مجوز گرفتند

 مدیرعامل خانه مطبوعات کشور نیز در این دیدار با بیان اینکه رسانه‌های محلی نیازمند تقویت و حمایت هستند، گفت: در هشت سال اخیر نزدیک به ۱۰هزار رسانه مجوزدار به رسانه‌های کشور اضافه شده است که ۵۵درصد این رسانه‌ها محلی هستند.
مازیار هوشمند افزود: رسانه‌های مکتوب، هویت و تاریخ یک منطقه به شمار می روند اما شرایط کرونایی حاکم بر کشور باعث شده امروز با مشکلات عدیده ای روبرو باشند و حتی از توان مالی مناسب برای چاپ نشریه برخوردار نیستند.
وی با بیان اینکه طبق مصوبه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دولت، باید بخشی از بودجه اطلاع رسانی دستگاه های اجرایی برای حمایت از رسانه‌های محلی تخصیص پیدا کند، گفت: متأسفانه این مصوبه به صورت جزئی توسط برخی دستگاه ها اجرا می شود.
مدیرعامل خانه مطبوعات کشور، خانه مطبوعات را یکی از تشکل‌های فراگیر صنفی برشمرد و اظهارداشت: ماهیت اصلی این تشکل، رسیدگی به امور مربوط به رسانه ها، ارکان رسانه به‌ویژه رسانه های محلی است.
جشنواره ملی مطبوعات به میزبانی هرمزگان برگزار می‌شود
 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان نیز در این نشست گفت: جشنواره ملی مطبوعات با حمایت استاندار به میزبانی هرمزگان برگزار می‌شود.
رضا کمالی افزود: این جشنواره با هدف کمک به توسعه رسانه های محلی، ایجاد رقابت بین تولیدکنندگان محتوای خبری و شناسایی استعدادهای جوان این عرصه برگزار می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha