کارشناسان خارجی: سند تهران-پکن تجارت و امنیت منطقه‌ای را تقویت می‌کند

اسلام‌آباد - ایرنا - کارشناسان خارجی طی سخنرانی در وبینار بین المللی بررسی همکاری‌های ایران و چین، امضای سند جامع همکاری میان این دو کشور را یک حرکت استراتژیک برای کاهش نفوذ واشنگتن توصیف و اعلام کردند همکاری‌های تهران-پکن ضامن تقویت تجارت و امنیت منطقه‌ای است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، جمعی از صاحب‌نظران مسائل امنیتی و کارشناسانی از جمهوری اسلامی ایران، پاکستان، چین و انگلیس در وبینار بین المللی با عنوان "چارچوب همکاری جدید ایران و چین، چشم انداز امنیت منطقه‌ای و رشد اقتصادی" شرکت کردند.

سخنرانان این برنامه مجازی که به اهتمام موسسه پژوهشی توسعه و ارتباطات پاکستان (DEVCOM) برگزار شد، امضای سند جامع همکاری‌های ایران و چین را نقطه عطفی تاریخی برای تقویت ارتباطات منطقه‌ای، نفوذ بیشتر چین در منطقه و خاورمیانه خواندند.

آنان گفتند: سند جامع همکاری با ایران نه تنها بازار چین را برای تجارت و رشد اقتصادی گسترش می دهد، بلکه موجب توازن قدرت در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا خواهد بود. به عقیده آنان این مشارکت چندصد میلیارد دلاری با چین به ایران تحت تحریم های ظالمانه کمک می کند تا ضمن خروج از این وضعیت روابط تجاری خود را با چین و کشورهای خاورمیانه تقویت کند.

دکتر «احسان صادقی چیمه» کارشناس موسسه مطالعات و تحقیقات بین المللی تهران گفت: امضای سند راهبردی ایران و چین نقطه عطف و فصل جدیدی در روابط دو کشور پس از ۵۰ سال برقراری روابط دوجانبه است.

وی افزود: این سند نقشه راهی برای طراحی آینده‌ای بهتر برای روابط و ارتباطات بین ایران و چین است. اکنون ما شاهد همگرایی منافع کلیدی ایران و چین در برابر تحولات بین المللی و منطقه‌ای به ویژه اهمیت چند جانبه گرایی بین قدرت های در حال ظهور و غیر غربی برای حل مسائل و مشکلات بین المللی هستیم. 

اقدام راهبردی تهران-پکن و کاهش نفود آمریکا در منطقه

ژنرال «اسد دُرانی» تحلیلگر ارشد امور استراتژیک و رئیس پیشین سازمان اطلاعات و امنیت ارتش پاکستان گفت: جهان مانند یک صفحه‌ شطرنج است که در آن حرکت های استراتژیک برای اتحاد و مشارکت جدید بر اساس استراتژی های برد-برد ادامه دارد.

وی ‌افزود: سند همکاری چین و ایران یکی از اقدامات استراتژیک است که با کاهش نفوذ ایالات متحده و افزایش همکاری های تجاری و استراتژیک چین در منطقه، تأثیر قابل توجهی در منطقه خواهد داشت.

ژنرال دُرانی اظهار داشت: همگرایی ایران و چین تحول قابل توجهی در منطقه ایجاد می کند. این یک آسیب جدی به منافع مشترک ایالات متحده و متحدان آن در منطقه خواهد بود.

سندجامع، بیانگر دوستی چنددهه ایران و چین

خانم دکتر «دن جی» عضو ارشد موسسه پژوهشی امور جهانی چنگدو نیز طی سخنرانی در این وبینار گفت: سند راهبردی ایران و چین نتیجه اجتناب ناپذیر از روابط دوستانه دو کشور طی چند دهه‌گذشته است.

وی افزود: چین نمی تواند در برابر فشارهای بازیگران بین المللی تسلیم شود اما اهداف خود را به طور مداوم دنبال می کند. ایران یک دوست قدیمی چین است که بی دلیل تحت فشار قرار گرفته است.

این پژوهشگر چینی تاکید کرد: پکن از تهران حمایت می کند و به این پشتیبانی ادامه خواهد داد زیرا این مشارکت برای اقتصاد منطقه‌ای و مشارکت‌های مستقل ضروری است.

دکتر «هانری تیلمن» و دکتر «نجم عباس» از پژوهشگران مستقر در لندن پایتخت انگلیس نیز با بیان دیدگاه‌های خود، گفتند: پکن نه تنها دسترسی جایگزینی به هیدروکربن ها را تضمین کرده بلکه نفوذ خود را در سراسر اقیانوس هند بیشتر تقویت کرده است.

به گفته آنان، چین طی دو دهه روابط دوجانبه دوستانه خود را با ایران تقویت کرده و بیش از ۱۷ قرارداد به ارزش ۱۸ تا ۲۰ میلیارد دلار میان دو کشور طی این مدت امضا شده است.

دیگر شرکت‌ کنندگان این وبینار با اشاره به روابط قوی ایران و پاکستان با چین و ظرفیت‌های دو کشور همسایه برای تقویت روابط و مشارکت همزمان با پکن، گفتند: اگر ایران و پاکستان بتوانند از طریق راه آهن و ارتباطات دریایی از طریق بنادر چابهار و گوادر بهره مند شوند، هر دو کشور می توانند از موقعیت استراتژیک خود استفاده کرده و به اهمیت موقعیت خود را در چارچوب طرح کمربند و جاده و اقتصاد جهانی بیافزایند.

به گزارش ایرنا، هفتم فروردین امسال و در جریان سفر "وانگ یی" عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین به تهران، سند همکاری‌های جامع راهبردی ایران و چین به امضای وزیران خارجه دو کشور رسید.

سابقه این سند به سفر رسمی "شی جین پینگ" رئیس جمهوری خلق چین به تهران برمی‌گردد که در جریان‌ آن جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین با صدور بیانیه‌ای، سطح روابط دو کشور را به «مشارکت جامع راهبردی» ارتقاء دادند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha