مدیران مدارس مراقب سلامت جسمی و روانی دانش آموزان باشند

تهران- ایرنا- وزیر آموزش‌وپرورش گفت: مدیران مدارس در شرایط کرونایی، بیش از گذشته مراقب سلامت جسمی و روانی دانش آموزان باشند.

محسن حاجی میرزایی امروز - سه شنبه- در گفت‌وگوی مستقیم با مدیران مدارس شهر تهران که به‌صورت ویدئو اجلاس و در بستر شبکه شاد برگزار شد، اظهار داشت:  فرهنگیان در این شرایط کرونا مأموریت خود را به‌خوبی انجام دادند و اجازه اخلال در فرآیند آموزشی را ندادند.

وی با یادآوری شیوع ویروس کرونا، ادامه داد: این بیماری عادات و رویه‌های قبلی را به چالش کشیده است و با واردکردن ما به عرصه‌های جدید؛ توانمندی‌ها را مورد محک قرار داده است.

عضو دولت تدبیر و امید یادآور شد: نحوه برخورد جامعه با این پدیده، ظرفیت‌ها را مشخص می‌کند،  این‌که در این شرایط چگونه می‌توان تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد، موضوع بسیار با اهمیتی است.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، حاجی میرزایی پدیده کرونا را در ۱۰۰ سال اخیر بی‌سابقه دانست و اظهار داشت: کرونا باوجود همه مشکلاتی که به همراه داشت، تمامی جامعه را در معرض آزمون قرارداد و موجب شد تا همه افراد جامعه توانمندی‌های خود را بسنجند، بنابراین در این شرایط باید درک درستی از وظایف داشته باشیم و بتوانیم به‌خوبی به وظیفه خود عمل کنیم.

وی تصریح کرد: پیشنهاد می‌کنم در ابتدا، این رویداد را به‌خوبی درک کنید و برای ارایه خلاقیت‌ها تلاش کنید.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: همچنین شبکه ارتباطی و تعامل‌ها را تقویت کنید؛ پیش از این همه ارتباط‌ها از طریق محیط مدارس بود، اما وقتی حضور دانش آموزان در مدرسه ممنوع می‌شود به این معنی است که شبکه ارتباطی دچار مشکل شده است؛ بنابراین در این شرایط،  مدیری موفق است که همان ارتباطی که در فضای حقیقی برقرار بوده را در فضای مجازی ادامه بدهد، پس اگر مدیر و معلمی با دانش‌آموزانش مرتبط نباشد شبکه ارتباطی‌اش دچار اخلال می‌شود.

حاجی میرزایی افرود: توصیه سوم من این است که «مدیران مدارس» از وجود ارتباط بین اجزای شبکه آموزشی اطمینان حاصل کنند. کرونا نه‌تنها مأموریت ما را کم نکرد، بلکه آن را افزایش و پیچیده تر کرد. توصیه چهارم این است که اجازه ندهیم حتی یک دانش‌آموز از چرخه آموزش خارج شود، بنابراین مدیر موفق کسی است که اگر هزار دانش‌آموز دارد، از وضعیت همه آن‌ها با خبر باشد.

وی آگاهی مدیر مدرسه از توانایی‌های معلمان در شرایط جدید و تلاش برای افزایش و تقویت مهارت معلمان را به‌عنوان توصیه پنجم مطرح کرد و گفت: توصیه ششم تقویت، بیش‌ازپیش ارتباط و پیوند مدرسه با خانواده‌ها است؛ درگذشته دانش آموزان در دید معلم و مدیر قرار داشتند اما امروز دانش‌آموز، کاملاً در اختیار والدین است، بنابراین مدیر مدرسه با برقراری ارتباط قوی با خانواده‌ها باید آن‌ها را در امر آموزش مشارکت دهد و پیوند مدرسه و خانواده باید به‌درستی برقرار باشد تا آموزش دانش آموزان آسیب نبیند.

وزیر آموزش‌وپرورش توصیه دیگر را مستندسازی تجربیات و تبادل آن ذکر کرد و گفت: معلمان باید تجارب خود را ثبت کنند و آن ها را به اشترک بگذرند و دائماً باهم در ارتباط باشند، چراکه تجارب معلمان، دارایی‌ها و سرمایه‌های مدارس هستند که باید همواره حفظ شوند.

وی ادامه داد: اطمینان مدیر از سلامت روانی و جسمی دانش آموزان توصیه هشتم من به مدیران است. اجرای «طرح کوچ» در مدارس در همین راستا است، آموزش‌وپرورش در شرایط کرونا، نه‌تنها اجازه نداد پدیده چاقی افزایش یابد بلکه با تلاش‌های صورت گرفته موفق شد ۳ درصد از چاقی دانش آموزان را کاهش دهد و این نشانه زنده و پویا بودن مدرسه در دوران کرونا است.

عضو کابینه تدبیر و امید به غربالگری بیش از یک‌میلیون دانش‌آموز و سنجش نوآموزان به همین میزان اشاره کرد واظهار داشت: روزانه بیش از ۸۰۰ هزار ارتباط در شبکه شاد داریم، مطمئناً این روزها تمام می‌شود اما یادگیری‌هایی که در این دوره اتفاق افتاده همچنان در آینده ماندگار خواهد بود، این‌که در شرایط سخت کرونا بر باز بودن مدرسه تأکیدداریم به‌این‌علت است که معتقدیم انسجام و پیوند اجزای آموزش باید برقرار باشد.

وی سخن گفتن با مدیران مدارس را یکی از نشانه‌های پویایی و خلاق بودن نظام تعلیم و تربیت در دوران کرونا برشمرد و خاطرنشان کرد: مدرسه موفق، مدرسه‌ای است که حتی یک دانش آموزش آن از آموزش محروم نشود و به‌جای تابلویی که معمولاً در بیرون مدرسه با مضمون «این دانش آموزان در کنکور حائز رتبه برتر شدند»؛ داشته باشد.

وزیر آموزش و پرورش افزود: مضمون پیام ها به سمتی حرکت کند که بیانگر این فهم باشند که؛ «در این مدرسه حتی یک دانش‌آموز از آموزش محروم نشد» و مدرسه به این موضوع افتخار کند.

حاجی میرزایی گفت: هم‌اکنون در یک‌سوم پایانی سال تحصیلی قرار داریم، این دوره، دوره بسیار مهمی است، آخرین توصیه من این است که مدیران تلاش کنند آزمون‌ها به‌خوبی و با بهترین روش برگزار شود و اجازه ندهند دانش آموزان با افت تحصیلی روبه‌رو شوند.

وی تصریح کرد: باوجود مدیران متعهد و انقلابی مطمناَ افت تحصیلی اتفاق نخواهد افتاد و مدیران زحمتکش ما مراقب سلامت روانی و جسمی دانش آموزان هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha