۲۵ فروردین ۱۴۰۰، ۱۰:۱۹
کد خبرنگار: 1285
کد خبر: 84294795
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پست سفارشی همچنان جزو خدمات پستی است؟

۲۵ فروردین ۱۴۰۰، ۱۰:۱۹
کد خبر: 84294795
پست سفارشی همچنان جزو خدمات پستی است؟

شهرکرد- ایرنا- انجام پست سفارشی در روزهای اخیر در چهارمحال و بختیاری با برخوردهای دوگانه‌ای همراه شده است و برخی گلایه دارند که این خدمت پستی از سوی دفاتر پیشخوان انجام نمی‌گیرد در حالی که مسئولان پست استان عنوان می‌کنند که حدود ۴۰ درصد مرسولات پستی استان سفارشی پست می‌شود.

شیوع ویروس کرونا پس از بیش از یک سال، همچنان بسیاری از شئون زندگی انسان‌ها و محیط پیرامون آنها را تحت تاثیر خود قرار داده و در این میان تحولات بسیاری در فعالیت‌ها و شیوه کار برخی حرف و سازمان‌ها ایجاد کرده است.

هر چند در کنار چالش‌هایی که ویروس کرونا به همراه داشته است، فرصت‌هایی نیز فراهم کرده که با مدیریت صحیح می‌توان از این فرصت‌ها در خدمات‌رسانی بهتر به مردم بهره‌گیری کرد.

یکی از بخش هایی که از شیوع کرونا متحول شده است،گسترش روز افزون فعالیت‌های پستی است.

با شیوع کرونا و اقدام به خرید اینترنتی و غیرحضوری حجم سفارش‌های پستی افزایش قابل توجهی پیدا کرده است و این موضوع جدای از بار سنگینی که بر روی دوش کارکنان پست قرار داده اما در رونق فعالیت‌های این سازمان نقش مثبتی داشته است.

فرصت‌ها و چالش‌های کرونا در حوزه پست

با این وجود حجم بالای مرسولات پستی و اقدام مردم به خریدهای غیرحضوری با فرصت‌ها و چالش‌هایی نیز روبرو شده است.

برخی از اینکه نیازی به خرید بیرون از خانه ندارند ابراز رضایت می‌کنند و معتقدند این موضوع استرس ابتلا به کرونا را از آنها دور کرده است.

اما برخی دیگر نسبت به تاخیر در تحویل مرسوله خود گلایه دارند.

جدا از این موارد، به نظر می‌رسد برخی شیوه‌های پست نیز تحت تاثیر کرونا و حجم بالای مرسولات قرار گرفته و برخی دفاتر پستی نسبت به انجام پست سفارشی امتناع می‌کنند و به جای آن پست پیشتاز را توصیه می‌کنند که این موضوع موجب گلایه برخی از  مراجعه‌کنندگان شده است.

امتناع برخی دفاتر پیشخوان دولت از انجام پست سفارشی

براساس برخی از گزارش‌هایی رسیده، برخی دفاتر پیشخوان دولت نسبت به پذیرش پست سفارشی خودداری می‌کنند.

به گفته یکی از شهروندان که برای انجام کار پستی به یکی از دفاتر پیشخوان دولت شهرکرد مراجعه کرده است و قصد انجام پست سفارشی دارد، مسوول باجه از انجام این کار برای مراجعه‌کننده امتناع کرده و عنوان می‌کند که پست سفارشی پذیرفته نمی‌شود.

یک شهروند دیگر نیز که قصد داشته حجم بالایی از مرسولات پستی را به مقصد مورد نظر ارسال کند عنوان کرد که تفاوت قیمت پست پیشتاز و سفارشی برای این حجم مرسولات زیاد است و این موضوع هزینه‌های بالایی برای مردم در پی دارد و نارضایتی به دنبال خواهد داشت.

در پی راستی‌آزمایی این ادعای مطرح شده، خبرنگار ایرنا به صورت میدانی به ۱۰ باب دفتر پیشخوان دولت مستقر در شهرکرد مراجعه و روند پذیرش پست سفارشی را پیگیری کرد.

در این بازدید نیمی از دفاتر پیشخوان از پذیرش پست سفارشی خودداری کردند اما تعدادی دیگر پذیرای مرسولات با پست سفارشی بودند و مشکلی در این خصوص وجود نداشت.

متصدی دفتر پیشخوان: فقط پست پیشتاز

متصدی یکی از دفاتری که پست سفارشی نمی‌پذیرفت عنوان کرد که چون آمار سفارشات بالا رفته است، پست سفارشی قبول نمی‌کنیم.

از سوی یکی دیگر از دفاتر نیز عنوان شد که مشتری پست سفارشی نداشته و این سرویس را در دفتر خود تعطیل کرده است و فقط پست پیشتاز کار می‌کند.

از سوی دیگر مدیرکل پست چهارمحال و بختیاری به بخشنامه‌ای اشاره می‌کند که در پی آن پذیرش مرسولات با پست سفارشی را محدود و ممنوع کرده است.

سید عبدل درگاهی به خبرنگار ایرنا گفت: اگر چه مدتی است که این بخشنامه سراسری به استان ابلاغ شده است و به مرحله اجرا گذاشته شده، اما شیوع کرونا و نارضایتی بخشی از مراجعه‌کنندگان سبب تعدیل این بخشنامه شده است و به دفاتر پیشخوان دولت این امکان داده شده است که پست سفارشی هم بپذیرند.

وی تصریح کرد: با این وجود پست مرکزی پذیرای هرگونه مرسولات از جمله عادی، سفارشی، پیشتاز و ویژه است و طبق دستورالعمل‌های شرکت پست محدودیتی در این مرکز وجود ندارد و مردم می‌توانند چنانچه در برخی دفاتر پیشخوان موفق به پست سفارشی مرسوله خود نشدند به پست مرکزی مراجعه کنند.

مدیرکل پست: ۴۰ درصد مرسولات استان سفارشی پست می‌شود

درگاهی با اشاره به تاثیر کرونا بر فعالیت‌های شرکت پست، تصریح کرد: حجم مرسولات پستی و تجارت الکترونیک استان در سال گذشته نسبت به سال ۹۸  از رشد ۱۵۰ درصدی برخوردار شده است که اگرچه فرصت‌هایی در این حوزه ایجاد شده اما بار سنگینی بر دوش کارکنان قرار گرفته است.

مدیرکل پست چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه در دفاتر ارتباطی این استان پست سفارشی پذیرفته می‌شود، اظهار داشت: به طور میانگین ۵۰ درصد مرسولات به صورت پیشتاز، ۴۰ درصد به صورت سفارشی، ۱۰ درصد ویژه و تعداد اندکی نیز شامل نشریات و مطبوعات به صورت عادی پست می‌شود.

درگاهی در عین حال به بخشنامه‌های مرکزی در خصوص شرایط و مقررات انجام پست سفارشی اشاره کرد و گفت: مقرراتی در خصوص پست سفارشی وجود دارد که به طور مثال برای مرسوله پستی وزن مشخصی در نظر گرفته شده که بیشتر از آن وزن را نمی‌توان به صورت سفارشی پست کرد که این موضوع تابع بخشنامه مرکزی است و از اختیار استان خارج است.

وی در خصوص انتقادات وارده به تعطیلی ۲ مرکز پستی در شهرکرد در شرایط کرونا و افزایش نیازهای پستی مردم استان نیز گفت: رویه این سازمان استفاده از توان و ظرفیت بخش خصوصی است و در حدود ۶۰ دفتر ارتباطی در شهرکرد وجود دارد که با وجود این دفاتر ضرورتی به فعال نگه داشتن دفاتر زیرمجموعه این اداره‌کل وجود ندارد.

مدیرکل پست چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: چنانچه ضرورتی به دفاتر پستی پیدا شود این ۲ مرکز مجدد فعال می‌شود که هنوز در این خصوص تصمیم قطعی گرفته نشده است.

به نظر می‌رسد آنچه در این میان باعث سردرگمی مردم و رفتارهای متناقض دفاتر پیشخوان دولت شده است، نبود وحدت رویه و ابلاغ صریح تصمیمات و برنامه‌ها به تمامی دفاتر در استان است و توصیه می‌شود در این خصوص نظارت‌ بیشتری انجام گیرد.

ضمن اینکه با وجود اینکه این خبرگزاری برای شفاف‌سازی دستورالعمل‌ها در اختیار گرفتن برخی مستندات و بخشنامه‌هایی که ملاک عمل شرکت پست است را خواستار شد که بخشنامه مرتبط با پست سفارشی از سوی شرکت پست ارائه نشد.

و سوال دیگر اینکه چرا مرسوله‌های بالای ۲ کیلوگرم در قالب پست سفارشی از سوی پست استان انجام نمی‌گیرد و اگر گفته می‌شود بر طبق بخشنامه و دستورالعمل‌ است می‌طلبید تا در این خصوص مستندات ارائه می‌شد.

تفاوت پست سفارشی و پیشتاز چیست؟

پست سفارشی شامل مرسولاتی است که قبول آن از فرستنده و تحویل آن به گیرنده در قبال صدور و گرفتن رسید صورت پذیرفته و امکان پیگیری سرنوشت مرسوله وجود دارد.

رییس اداره پست شهرستان شهرکرد در همین خصوص گفت: پست سفارشی تعهد زمانی ندارد ولی در سامانه ثبت می‌شود و قابل پیگیری است اما پست پیشتاز دارای تعهد زمانی است و حداکثر چهار روز طول می‌کشد تا به مقصد تحویل داده شود.

حمید مرادی ادامه داد: پست سفارشی محدودیت وزنی نیز دارد به این ترتیب که تا وزن ۲ کیلوگرم از طریق پست سفارشی انجام می‌شود اما مرسوله با وزن بیشتر از ۲ کیلوگرم در قالب بسته امانت و پیشتاز پست می‌شود.

وی در خصوص هزینه‌های پست مرسوله نیز خاطرنشان کرد: هزینه هر بسته پستی بسته به وزن و مسافتی که تا مقصد وجود دارد تعیین می‌شود اما در مقایسه هزینه پست سفارشی و پیشتاز باید گفت که به طور مثال اگر یک بسته با یک وزن و به یک مقصد مشترک با پست سفارشی هشت هزار تومان هزینه در برداشته باشد، هزینه پست پیشتاز همان بسته ۱۰ هزار تومان می‌شود که اختلاف قابل توجهی ندارد.

به گزارش ایرنا، هم‌اکنون نزدیک به ۴۰۰ نقطه تماس پستی شامل دفاتر پیشخوان خدمات دولت، دفاتر ICT روستایی، صندوق پستی و دفاتر پست دولتی در چهارمحال و بختیاری فعال است.

اخبار مرتبط

  • این پست"سفارشی"است

    این پست"سفارشی"است

    شهرکرد- ایرنا- اجرای قوانین جدید و برقراری تعادل میان خدمات پستی موضوعی است که موجب کاهش کمی…

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha