سپرده گذاری مردم خراسان شمالی در بانک ها ۵۷ درصد بیشتر شد

بجنورد - ایرنا - رییس شورای هماهنگی بانک های خراسان شمالی گفت : منابع بانک های دولتی این استان در سال ۹۹ در مقایسه با سال قبل از آن حدود ۵۷ درصد بیشتر شد.

علی اصغر هدایتی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا  افزود : براساس آمار منابع بانکهای دولتی این استان در سال ۹۸ حدود ۷۰ هزار و ۴۲۱ میلیارد ریال بود که در سال ۹۹ این رقم به ۱۲۲ هزار و ۲۵۶ میلیارد ریال رسید.
وی یکی از دلایل اصلی افزایش منابع بانکهای دولتی استان را در سال گذشته ادغام پنج بانک خصوصی در بانک سپه اعلام کرد و اظهارداشت : با ادغام این بانک ها ، منابع بانک سپه از هفت هزار میلیارد ریال سال ۹۸ به ۳۱ هزار میلیارد ریال در سال ۹۹ رسید. 
 وی بانکهای خصوصی که در دل بانک سپه ادغام شدند را شامل انصار، قوامین، حکمت ایرانیان، مهر اقتصاد و موسسه اعتباری کوثر اعلام کرد.
طرح ادغام ۵ بانک و موسسه مالی نظامی در بانک سپه با هدف ساماندهی شبکه بانکی کشور از اواخر سال ۹۷ آغاز شده و گام به گام در تا دی ماه سالگذشته اجرا شد و  بر اساس این طرح، بانک‌های انصار، قوامین، حکمت ایرانیان، مهر اقتصاد و موسسه اعتباری کوثر در بانک سپه ادغام شدند.
مصارف بانک ها یک قدم جلوتر از منابع  
رییس شورای هماهنگی بانک های خراسان شمالی مصارف بانکهای استان را در سال ۹۹ که در قالب تسهیلات بانکی در اختیار مردم و تولیدکنندگان قرارگرفت را ۱۳۷ هزار ۷۴۶میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: مصارف بانک ها ی دولتی این استان نیز در سال ۹۹ نسبت به سال قبل از آن (۹۸) حدود ۵۸ درصد افزایش یافت.
هدایتی مصارف بانکهای استان را در سال ۹۸ حدود ۸۰ هزار و ۴۱۹ میلیارد ریال اعلام کرد و دلیل این افزایش را نیز ناشی از ادغام بانک های خصوصی در دولتی ها دانست و اظهارداشت : بانک های خصوصی در زمان فعالیتشان دستورالعمل بانک مرکزی مبنی بر رعایت منابع به مصارف را  به درستی اجرا نکردند و با ادغامشان این مشکل نیز منتقل شد.
نسبت مصارف به منابع یکی از شاخص های عملکردی بانک ها است ، این نسبت خالص مصارف به خالص منابع پس از کسر سپرده قانونی می باشد. عدم مصرف منابع و یا اضافه برداشت از بانک مرکزی هر دو می تواند برای بانک زیان آور باشد.
توقف روند صعودی مطالبات معوقه 
رییس شورای هماهنگی بانک های  دولتی خراسان شمالی  مطالبات معوقه این بانک ها  را در سال ۹۸ چهار هزار و ۵۳۰ میلیارد ریال بیان کرد و اظهارداشت : با مدیریت مطالبات رقم آن در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ افزایش نداشت.
هدایتی اظهارداشت : حدود ۵۰ درصد از این مطالبات غیر جاری و مشکوک االوصول است که دریافت این مطالبات برای بانکهای هزینه های زیادی دارد.
وی در مورد عملکرد بانک های دولتی در اجرای مصوبات ستاد تسهیل بدون ارایه آمار و ارقام اظهارداشت : ۹۰ درصد از این مصوبات که به بانکها ارایه شد، رسیدگی و تسهیلات لازم پرداخت شد و مابقی نیز با هماهنگی بانکها در دست بررسی است.
خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است و حدود ۴۰۰ واحد صنعتی در آن دایر است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha